Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stevens of Cannondale

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 07 sep 2008 18:14

Ik heb een tijdje op een geleende Jan Janssen racefiets rondgereden en nu is het wat mij betreft tijd om zelf een fiets te kopen. De bedoeling is om er 2 tot 3 keer in de week een rondje van 60 - 80 km mee te fietsen en een aantal keren per jaar een wat langere toertocht. Ik weeg ca 82 kg, 1.83 m lang.

Als budget voor de fiets had ik een bedrag van 1000 tot 1500 Eur in gedachten. Daarvoor wil ik dan een degelijke, moderne fiets die voldoende fietsplezier geeft en een tijdje meekan.

Na een internet zoektocht en heel veel lezen op dit forum had ik besloten om de fiets bij een fietsenmaker te kopen (het is de eerste racefiets voor mij) en ik had mijn oog laten vallen op een Stevens Aspin voor een prijs van 1400 Eur (Ultegra triple; Mavic Aksium race).

Bij de fietsenmaker werd ik goed geholpen, alle maten opgemeten en veel vragen over hoe ik op de Jan Janssen gefietst had en wat ik van plan was.
Was ook gelijk duidelijk dat ik vooral ook aandacht moest besteden aan het kiezen van de wielen.
De fietsenmaker adviseerde mij om ook eens na te denken over een Stevens SCF2 (carbon; ultegra triple) en een Cannondale Caad9 (ultegra compact; Easton vista wielen).
Beide alternatieven rond 2000 Eur. Volgens de fietsenmaker zijn de voordelen beter comfort en betere kwaliteit.
Ik weet dat de SCF2 iets lichter is en dat de Cannondale betere wielen heeft, maar dat rechtvaardigt volgens mij niet een prijsverschil van 600 Eur.
Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn de SCF2 of de Caad9 de 600 Eur meer waard?

Alvast bedankt voor alle goede raad!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 sep 2008 18:23

Je schrijft zelf dat je budget 1000-15000 euro is, dat is dus geen 2k. Hoe duurder hoe beter (iha), je moet zelf een keer een grens trekken.

Of het het waard is kun je alleen zelf bepalen, als je het onderdeel voor onderdeel gaat optellen kom je vast wel aan 600 euro (geen idee), maar op een Aspin zul je je ook prima vermaken..

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 07 sep 2008 23:41

Beter? Wat is beter he. Of beide fietsen 600 euro meer waard zijn voor u, iets wat gij zelf moet uit maken. Maar voor 600 euro opleg kunt ge wel betere en mooiere wielen vinden dan de vista's.
En carbon beter dan alu? Ik moet wel toegeven dat het mooier is voor het oog maar daar blijft het ook bij vind ik persoonlijk. Carbon is doorgaans ook iets lichter maar als ge zelf 82 kg weegt maakt een paar 100 gram niks uit.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 07 sep 2008 23:48

Als je nog even geduld hebt (of wat beter zoekt) dan zijn de fietsjes die je net noemt best nog wel goedkoper te krijgen. Zo heb ik de SCF2 in juni op de kop getikt voor € 1.700,-- (model 2007). . Dan lig je alweer iets dichter bij je budget. Overigens ben ik uitermate tevreden over de Stevens (over Cannodale kan ik geen mening geven).
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

tubawizard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2005 02:37

tubawizard 08 sep 2008 11:32

Kijk eens op de site van stevens. De nieuwe modellen van 2009 staan er nu.
Als alternatief voor de SCF 2 kun je ook kijken naar de nieuwe SCF 105 met een andere wielset dan de SCF 2, de prijs is 1699 euro.
http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL

Ik ben trouwens zelf ook zeer geïnteresseerd in dit model. De FM van mij vertelde ook hetzelfde verhaal,dat een Carbon model toch net iets comfortabeler is dan de aluminium uitvoering zoals de Aspin.

De 2009 uitvoering van de SCF 2 heet nu SCF Ultegra

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 sep 2008 12:17

Dat zeggen alle FM's...
Je hebt carbon van knijterstijf tot heel comfortabel/slap en 't zelfde met aluminium.

Een overjarig model scoren is sowieso een goed idee, 't bespaart je vaak veel geld (alu dan wel carbon).

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 sep 2008 13:29

Als ik jou was zou ik een mooie aspin kopen, zie zelf niet echt de meerwaarde van carbon, vooral niet voor een beginnende fietser.

Probeer een overjarig model te scoren en mochten de wielen niet helemaal bevallen kan je die altijd nog upgraden. Mocht je nog niet tevreden zijn dan koop je over een aantal jaar een nieuwe. Het voordeel is dat je dan wat meer ervaring hebt en ook precies weet wat je wil en wat je eraan uit wilt geven.

bike27
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:32

bike27 08 sep 2008 14:22

Als je een budget hebt van EUR 1500 is dat inderdaad de grens. Betere wielen is inderdaad mooi meegenomen, maar of je hier (ver) over budget mee wilt gaan is een zeer individuele keuze. En upgraden kan inderdaad altijd nog.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 08 sep 2008 19:26

Duidelijk een LBS die graag meer wil verdienen. Trap er niet in, tenzij je echt 600 euro over hebt! Ik zou met jouw budget gaan voor de Aspin. De Aksium kun je later vervangen door een betere wielset en dan als reserveset gaan gebruiken (handig voor als er eens een slag in je wiel zit, een spaak knapt of andere ongein).

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 08 sep 2008 22:06

Bedankt voor alle reakties.
Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt; wat ik bedoelde was dat ik me naderhand zat af te vragen waarin de SCF2 en Cannondale precies beter waren en hoeveel waarde dat had voor mij. Want als ik voor die 600 Eur meer een fiets kan kopen die voor mij ook heel veel meer te bieden heeft, dan is het het overwegen waard (beter iets langer sparen en iets kopen wat naar je zin is dan nu iets kopen en over een jaar toch spijt hebben).

Ik had niet het idee dat de fm me doelbewust naar een duurdere fiets probeerde te praten. Ik zal nog eens vragen waarom hij denkt dat die fietsen een betere keus voor mij zouden kunnen zijn.

Ik zat me nog wel af te vragen of voor mij als relatief onervaren fietser de stijfheid van de fiets en het frame nog een rol speelt. Of zijn de verschillen in de praktijk zodanig klein en subtiel dat je dat als nieuwkomer toch niet merkt?

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 08 sep 2008 22:29

Als je echt een nieuwkomer bent dan is het sowieso al flink wennen aan elke racefiets (welke dat ook is). Want je gewone fiets is natuurlijk een stuk comfortabeler.
Mijn reactie was met name gebaseerd op de keuze tussen de Stevens/Cannondale. Eerlijkheidshalve ben ik ook van mening dat je in principe gewoon binnen een budget moet bliojven dat je jezelf vooraf stelt. Tuurlijk KAN elke euro die je meer uitgeeft een betere fiets opleveren; maar je moet nu eenmaal ergens een grens trekken. Zeker als nieuwkomer merk je inderdaad niet zo veel verschil. Heb sinds juni een carbonfiets en merk het verschil met name op het moment dat je serieus gaat klimmen. Op het vlakke kan ik eigenlijk weinig verschil merken.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 sep 2008 22:32

De stijfheid van een aspin is prima in orde, volgens mij maakt het weinig uit met de SCF2. Een carbon frame is natuurlijk wel iets lichter maar dat maakt echt niet zo heel veel uit, vooral niet op het vlakke.
Als ik het zo lees dan zijn de ander genoemde fietsen de 600 euri niet waard. Maargoed...als jij liever een fiets van carbon hebt dan moet je die gewoon kopen.

Plaats reactie