HollowtechII crankstel afnemen
Hoi.
Ik word geplaagd door een tik bij het aanzetten, die miraculeus verdwijnt zodra ik op toeren ben.
Ben van plan een setje nieuwe lagers te kopen, daar overdreven geld aan uit te geven, maar wil eerst de Shimano 105 cranstel opnieuw monteren en invetten et cetera.
Ik heb net al in een dolle bui de twee inbusboutjes van de linkercrank losgedraaid. En dan nu de dop. Daar heb je (volgens mij en het internet) speciaal gereedschap voor nodig. Klopt dat? En krijg je de lagers eraf gedraaid zonder weer een speciaal gereedschap?En moet je dan nog ergens op letten?
Ik word geplaagd door een tik bij het aanzetten, die miraculeus verdwijnt zodra ik op toeren ben.
Ben van plan een setje nieuwe lagers te kopen, daar overdreven geld aan uit te geven, maar wil eerst de Shimano 105 cranstel opnieuw monteren en invetten et cetera.
Ik heb net al in een dolle bui de twee inbusboutjes van de linkercrank losgedraaid. En dan nu de dop. Daar heb je (volgens mij en het internet) speciaal gereedschap voor nodig. Klopt dat? En krijg je de lagers eraf gedraaid zonder weer een speciaal gereedschap?En moet je dan nog ergens op letten?
Haar op je been
Voor de lagers heb je ook een speciaal tooltje nodig. Hier kun je e.e.a. nalezen: http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=122
Blijkbaar iets beit goed gedaan met snelle reactie.
Ik had ook een tik, Ultegra is kwa techniek zelfde. Uiteindelijk naar FM en voor 20 euro gemaakt. Bleek dat lager in de cartridge oid los zat. Denk neit dat je voor dat geld het gereedschap hebt.
Ik had ook een tik, Ultegra is kwa techniek zelfde. Uiteindelijk naar FM en voor 20 euro gemaakt. Bleek dat lager in de cartridge oid los zat. Denk neit dat je voor dat geld het gereedschap hebt.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.
Da's weinig inderdaad. Zag dat alleen de sleutel om de lagerbehuizing af te nemen (een lagerbehuizingafnemer?) al 23 euro kost. Voordeel is dan wel dat het me nog 3 keer kan gebeuren.
Was het de winkel waar je hem ook gekocht had?
Was het de winkel waar je hem ook gekocht had?
Haar op je been
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Crank en HT-II lagers afnemen is een fluitje van een cent. Kijk eens op een internetshop als bike-components.de (moet je wel voor minimaal 50 euro afnemen) voor de nodige tools. Voor minder dan 20 euro inclusief verzendkosten kan dat volgens mij al. Dan: dopje los met het 'inbus'-sterretje, de twee inbusboutjes die je al uitgedraaid had, linker crankarm loswrikken, crank uittrekken en voilà. Ook de lagercups heb je er zo af met je nieuwe tool.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Ik heb voor het verwijderen van de grote "inbus"bout een tool gekocht waar ik ook de lagers mee kan verwijderen. Je heb er alleen wel een grote inbussleutel voor nodig, maar die had ik nog liggen. Het tooltje kostte EUR 6,--. Ik weet alleen niet zo een twee drie welk merk het is.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Net gekocht! Was zelfservice bij de LBS, de man wist half waar ik het over had. En toen zocht ik nog de stofkapafnemer. Geen flauw idee had ie. Aan moeten wijzen welke kap ik bedoelde, en de man in fietskleding reed al jaren geen Shimano meer.
Met de helft genoegen genomen, en naar huis gefietst. Zit de stofkapnemer er gewoon bij!
En dat op maandag.
Topic mag dicht, tenzij iemand nog een gouden tip heeft wat wel en niet te doen bij montage/demontage.
Met de helft genoegen genomen, en naar huis gefietst. Zit de stofkapnemer er gewoon bij!
En dat op maandag.
Topic mag dicht, tenzij iemand nog een gouden tip heeft wat wel en niet te doen bij montage/demontage.
Haar op je been
Stofkap met behulp van je nieuw verworven tool alleen met de hand aandraaien. De inbussen om en om een slagje en vooral niet in een keer helemaal vast.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;