beste allemaal,
Ik ben relatief nieuw in de race wereld maar loop al wat jaartjes mee in de mtb wereld.
Nu ik merk dat ik steeds meer complete weg stukken fiets en eigelijk maar heel weinig nog in het bos te vinden ben wil ik een race fiets gaan aanschaffen.
Eerst om uit te gaan proberen en nu snap ik dat met meer geld een betere fiets te kopen is en mijn budget is maar 1000 euro op het moment.
Is het dan zinvoller om een geheel afgemonteerde fiets te kopen en zelf te gaan aanpassen.
of gaan choppen op allerlij site's en marktplaats en zelf zo een lichtere en een beter afgemonteerde fiets te op te bouwen.
met als voordeel denk ik dat je nu niet in een keer het gehele bedrach ophoest en door een steeds weer een nieuw onderdeel te vinden uiteindelijk toch meer uit te kunnen geven
Wat raden jullie mij aan
Zelf bouwen of afgemonteert kopen
-
- Forum-lid
De zon gaat zinloos onder want hij moet morgen toch weer op!
Welkom op dit forum, Veel plezier.
Wat betreft je vraag:
Gewoon een standaard fiets kopen. Later weet je dan wel wat je precies wilt. En bovendien, zelf monteren kost tijd, daar moet je behoorlijk wat kennis van de onderdelen voor hebben en voor een aantal zaken heb je nog een speciaal gereedschap nodig ook.
Wat betreft je vraag:
Gewoon een standaard fiets kopen. Later weet je dan wel wat je precies wilt. En bovendien, zelf monteren kost tijd, daar moet je behoorlijk wat kennis van de onderdelen voor hebben en voor een aantal zaken heb je nog een speciaal gereedschap nodig ook.
-
- Forum-lid
Een complete fiets is goedkoper dan dezelfde onderdelen los kopen en zelf monteren.
Nee zelf bouwen is goedkoper! De fietsen van 1000E zijn opgebouwd met goedkopere componenten. Als je die los koopt en er zelf op zet dan ben je goedkoper uit. Je moet uiteraard wel even kijken waar je die onderdelen koopt.
Edwinfe schreef:De fietsen van 1000E zijn opgebouwd met goedkopere componenten.
Bij de dure merken wel ja, maar bij de prijsvechters kun je voor 1000 gewoon een licht en stijf alu frame met Ultegra en b.v. Aksiums kopen, voor dat geld bouw je dat niet zo makkelijk zelf. Het kan wel, maar zal weinig schelen denk ik.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
Los van of het goedkoper is of niet, moet je je afvragen of je blij bent met een kant-en-klare fiets en alle onderdelen die daarbij horen.
Zelf opbouwen is (voor mij) een waarderende bezigheid, maar er komt meer tijd, energie en ook wel stress bij kijken. Je kan immers niet 'met een gerust hart' allerlei montageproblemen overlaten aan zij die in een fabriek dag in dag uit fietsen monteren, je moet het allemaal zelf verzinnen.
Op zich is het niet zo moeilijk om het zelf te doen als je al wat sleutelervaring hebt, maar als je niet zeker weet wat je voorkeuren zijn is kant-en-klaar niet verkeerd, en je hebt onmiddellijk een uitgebalanceerde fiets om op te rijden.
Zelf opbouwen is (voor mij) een waarderende bezigheid, maar er komt meer tijd, energie en ook wel stress bij kijken. Je kan immers niet 'met een gerust hart' allerlei montageproblemen overlaten aan zij die in een fabriek dag in dag uit fietsen monteren, je moet het allemaal zelf verzinnen.
Op zich is het niet zo moeilijk om het zelf te doen als je al wat sleutelervaring hebt, maar als je niet zeker weet wat je voorkeuren zijn is kant-en-klaar niet verkeerd, en je hebt onmiddellijk een uitgebalanceerde fiets om op te rijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Nou, mijn ervaring is dat zelf bouwen toch echt duurder is. Om het nog een beetje betaalbaar te houden met zelf bouwen moet je flink zoeken, en dan nog kom je duurder uit dan een complete fiets. Het heeft alleen zin als je afwijkende wensen hebt, die niet geleverd worden door de fietsleveranciers.
Als je in de loop van de tijd wilt upgraden dan kan dat natuurlijk altijd nog.
Als je in de loop van de tijd wilt upgraden dan kan dat natuurlijk altijd nog.
Bij een bang-for-the-buck merk kun je de onderdelen los (zowat) niet bij elkaar shoppen voor de prijs van de complete fiets.
Handigheid, goed gereedschap, geduld, tijd zijn iig vereisten voor 't zelf opbouwen.
Zelf opbouwen kan natuurlijk heel leuk en leerzaam zijn, maar voor 't geld zou ik 't niet zo 123 doen.
Ik zou zeggen: nieuwe complete fiets of 2dehands.
En kijk naar overjarige modellen (2009 begint ook al te naderen..)
Handigheid, goed gereedschap, geduld, tijd zijn iig vereisten voor 't zelf opbouwen.
Zelf opbouwen kan natuurlijk heel leuk en leerzaam zijn, maar voor 't geld zou ik 't niet zo 123 doen.
Ik zou zeggen: nieuwe complete fiets of 2dehands.
En kijk naar overjarige modellen (2009 begint ook al te naderen..)
Foosho schreef:En kijk naar overjarige modellen (2009 begint ook al te naderen..)
Dat is ook mijn visie. Het raceseizoen nadert zijn einde.. de nieuwe modellen van diverse fabrikanten staan alweer gedrukt in de nieuwe folder,het word dus dan tijd om te onderhandelen met de betreffende dealer wat betreft de voorraadmodellen van 2008. Dealers kunnen je (al gauw) een korting geven van 30% terwijl subdealers tot 15, max 20% kunnen gaan. Zelf bouwen in deze prijsklasse is geen optie, ook al zou je er hobby in hebben goedkoper zal het niet worden.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
@Hidde-bosch> hier mijn 2-cents:
Omdat je vertelt dat je al een aantal jaren aan mountainbiken doet zul je waarschijnlijk goed genoeg kunnen sleutelen om zelf een racertje in elkaar te zetten. Maar om onder je budget van 1000,- euro te blijven om een goede opstart racefiets te bouwen met een degelijke raceframe, onderdelen en wielen zul je goed moeten zoeken. Natuurlijk kunnen wij jou daar heel goed bij helpen .
Ik denk dat je jezelf veel tijd kunt besparen door bij de bekende (veelal duitse) prijsvechters te kijken wat al niet beschikbaar is binnen je budget. Of bij de fietsmakers voor overjarige modellen zoals hiervoor ook al is voorgesteld (tenzij je het juist leuk vindt om toch op zoek te gaan naar de beste deals voor alle afzonderlijke onderdelen of dat je hele specifieke wensen hebt voor wat betreft je framemaat/geometrie e.d.).
Omdat je vertelt dat je al een aantal jaren aan mountainbiken doet zul je waarschijnlijk goed genoeg kunnen sleutelen om zelf een racertje in elkaar te zetten. Maar om onder je budget van 1000,- euro te blijven om een goede opstart racefiets te bouwen met een degelijke raceframe, onderdelen en wielen zul je goed moeten zoeken. Natuurlijk kunnen wij jou daar heel goed bij helpen .
Ik denk dat je jezelf veel tijd kunt besparen door bij de bekende (veelal duitse) prijsvechters te kijken wat al niet beschikbaar is binnen je budget. Of bij de fietsmakers voor overjarige modellen zoals hiervoor ook al is voorgesteld (tenzij je het juist leuk vindt om toch op zoek te gaan naar de beste deals voor alle afzonderlijke onderdelen of dat je hele specifieke wensen hebt voor wat betreft je framemaat/geometrie e.d.).
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."