Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe Mountainbike

rubber
Forum-lid

rubber 27 aug 2008 00:08

Beste forummers,

Na een aantal jaren te hebben gereden op een racefiets, waar ik van geniet, wil ik nu voor de herfst/wintermaanden, een atb kopen. Ik heb een Stevens Aspin 60 cm die goed bevalt. Aangezien ik een beginner ben op atb gebied, wil ik eerst een atb'tje kopen waar ik wat aan kan sleutelen & mee kan beginnen.

Ik heb een Giant Terrago op het oog, deore afgemonteerd. Maat L. Nu is mijn vraag aan jullie:

- Zal deze maat frame voor mij geschikt zijn (race 60 cm) om mee te beginnen.
- Is dit een beetje een knappe fiets?
- Uit welk jaar komt dit frame/deze fiets?

Alvast bedankt!

Groeten Rubber

Afbeelding

rubber
Forum-lid

rubber 27 aug 2008 13:52

Nico, dank voor je reactie.

Ik wil zo'n 200 euro uitgeven, en er dan een beetje aan gaan klussen. Vind ik het net zo mooi als racen dan koop ik t.z.t. (net als hoe ik het met m'n racefiets heb gedaan) een knappe.

Mijn racefiets is 60 cm c-t gemeten. Binnenbeenlengte 91 cm. Ik heb trouwens een foto van de desbetreffende fiets weten te bemachtigen.

Afbeelding

Er zou een nieuwe cassette op moeten (zo'n 35 euro geloof ik) en een ketting. Leuk om even aan te klussen, komt ik totaal op zo'n (met nieuwe cassette en ketting) op 180 euro voor deze fiets. Is dat oke?

Oja, en tuurlijk snap ik dat je een framemaat zo niet even kan goedkeuren voor me, maar gaat even om een instappertje, dus hij moet "oke" zijn, en niet per se perfect.

Groeten!

rubber
Forum-lid

rubber 27 aug 2008 18:00

Thx Nico, vind het op de weg denk ik ook wat mooier dan off-road, maar lijkt me vooral leuk om bezig te blijven met minder weer.

Een L is 20,5 inch als ik het goed heb.

Is dit frame oke met lengte 190 cm en binnenbeentjes van 91 cm?

Gr Rubber

marz
Forum-lid

marz 27 aug 2008 23:51

Heren, dames.

Ik heb eenzelfde vraag als TS.
Ik wil voor de winter Deze aanschaffen. Mits de prijs ok is evt advies voor max prijs graag.
Dit om te touren/trainen in de winter voor het komende wegseizoen.
Ik heb van racefietsen wel wat verstand, maar wat mtb's betreft....erg weinig.
Dus graag raad van uw zijde.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

angrybee
Forum-lid

angrybee 29 aug 2008 00:07

Ik heb zo'n zelfde Terrago gehad. Een 2003 model in hetzelfde lakpatroon maar dan in wit/blauw. Ik had 'm in XL, en dat was op zich te doen maar eigenlijk net wat te groot voor beenlengte 86cm.
De vork moet je je niet al te veel van voorstellen. Afmontage was voldoende, behalve naven en cassette (goedkope SRAM). Shifters, voor en achterderrie waren Deore, net als de ketting. Geen probleem zolang het niet te modderig wordt, want dan wil het nog wel eens weigeren. V-brakes zijn okee, maar oa afhankelijk van wat voor blokjes je gebruikt.
Enige probleem met het frame dat ik gehad heb, is dat het op denduur een heel klein beetje krom trok bij de achterbrug, waardoor het achterwiel niet volledig gecentreerd meer liep. Maar volgens mij kan dat bijna elk frame gebeuren.
Aardige beginnersfiets, maar veel meer dan 250 euro zal die op die leeftijd niet waard zijn.
The only thing I like more than my Ti frame is my Chris King hubset!

rubber
Forum-lid

rubber 31 aug 2008 15:01

Nou, gekocht, maar aangezien ik iets meer weet van racefietsen dan van mountainbikes kwam ik van een koude kermis thuis. Hij zag er mooie uit, maar bij het proefritje merkte ik al wat speling bij de voorvork. Wist ik veel, ik dacht dat ding moet veren, dus zal hij ook wel wat speling moeten hebben. Thuisgekomen en even langs de fietsenmaker hoppend, bleek dat de voorvork afgeschreven was, en ook de trapas kapot was... Verkoper had ook wat mooie racers staan, dus leek mij betrouwbaar. Nieuwe knappe voorvork was te duur in verhouding met de rest van de fiets. Dus maar teruggebracht naar verkoper. Hij nam hem gelukkig wel terug.

Nu dus maar verder zoeken...

Plaats reactie