Pagina 1 van 1

twijfel

Geplaatst: 17 aug 2008 23:43
door fanatic
Hallo ik ben van plan om een cannondale,
mountainbike te kopen ik twijfel wel over het model.
het gaat tussen de scalpel carbon 1 2009
of de taurine sl team replica . 2009
ik ben een fanatieke rijder een wedstrijd moet kunnen
maar een marathon of mjn droom de, trans alp,.
daar moet de fiets geschikt voor zijn
ik hoop van jullie het zetje de juiste richting op te krijgen
of bega ik een miskoop dat kan natuurlijk ook
ik hoor van jullie,

Geplaatst: 17 aug 2008 23:50
door perik
Beide fietsen zijn zeer geschikt voor een xc wedstrijd of marathon. Het belangrijke verschil is dat de scalpel achtervering heeft en de taurine een hardtail is. De Scalpel biedt dus net wat meer comfort op lange afstanden en controle op moeilijk passages. De Taurine is wat lichter en directer. De keuze hangt dus echt af van je eigen voorkeur. Met geen van beiden bega je een miskoop!

Geplaatst: 17 aug 2008 23:52
door maurice
Scalpel. Zonder twijfel. Lees dit maar:
http://www.mtbike.be/?CategoryID=0&ArticleID=867

Goed voor wedstrijden, kort of lang!

Geplaatst: 18 aug 2008 00:26
door fanatic
leuk van jullie reactie, is de achtervering een toegevoegde waarde
of meer gewicht en minder rendement
ik heb nog nooit een volgeveerde fiets gehad
maar ik denk dat ze nu op ontwikkeling erg ver zijn
de scalpel, maar ook andere merken
is dit het moment dat het gewichtsverschil te verwaarlozen is of

Geplaatst: 18 aug 2008 00:34
door optico
Heb zelf een HT gekocht vanwege de prijs en onderhoud. Mij werd vertelt dat de achterkant echt een goede bijdrage levert aan de rij eigenschappen. Vooral technisch lastige stukjes waar je beide wielen op de grond wilt hebben vangt de achterkant mooi de klappen op zonder dat je zee ziek wordt tijdens het fietsen.

Als het puur om de rijeigenschappen gaat zou ik voor de verende achterbrug kiezen.

Succes,

Geplaatst: 18 aug 2008 00:48
door fanatic
de twee fietsen zijn bijden ong 6000 €
de scalpel xtr afgemonteerd inc wielen

de taurine xo juicy ultimate
carbon crank inc ceramic lagers
mavic slr
moet de afmontage de doorslag geven soms
het is bij de taurine super
en bij de scalpel net iets minder misschien,
het rijden zal op welke dan ook geen straf zijn

Geplaatst: 18 aug 2008 12:55
door kaj1500
Zo hee, dat zijn hele serieuze fietsen! Ik denk dat je meer hebt aan een Scalpel, voor jouw doeleinden. Transalp op zo'n stijve hardtail als de Taurine lijkt me geen pretje. Aan de andere kant zul je bij Nederlandse wedstrijdjes wel sneller zijn op een Taurine. Voor een inspanning van max 2 uurtjes neem je het mindere comfort voor lief.
Een Scalpel is wel weer wat milder bij foutjes natuurlijk.

Geplaatst: 19 aug 2008 18:24
door heiko
De eerste keuze moet zijn of je wel of geen fully wilt, daarna zou ik pas naar de afmontage kijken.

Het zijn beide superfietsen, wel of geen fully is naar mijn mening gewoon een fundamenteel verschil. Ik (maar echt objectief ben ik denk ik niet) zo 100% voor de scalpel gaan. Een fully biedt volgens mij ook zeker voordelen in nederland en daarbij kan je hem heel goed gaan gebruiken voor een transalp oid.

Ga is een keertje bij een dealer langs en vraag of je een testrit kan doen op beiden. Als je serieus geinteresseerd bent moet dit kunnen en op basis daarvan kan je voor jezelf de goede keuze maken.

Geplaatst: 20 aug 2008 12:22
door wasbeer2006
Ik denk dat fully's juist in nederland zin hebben. Bv een baan als Schoorl of Loonse drunse duinen mis ik een fully meer dan bv in de ardennen of alpen.

Met namen door het vele staan/zitten draaien en keren en de vlakke stukken met kuilen.

Geplaatst: 20 aug 2008 19:50
door bikeboss
maurice schreef:Scalpel. Zonder twijfel. Lees dit maar:
http://www.mtbike.be/?CategoryID=0&ArticleID=867

Goed voor wedstrijden, kort of lang!


Onderstaande tekst is een kopie van de Fiets site (zie bij 'Achtergrond' dd. 30-07-2008 i.v.m. fiets Roel Paulissen voor Peking):

Normaal zijn carbon frames voorzien van een laklaag die de poriën in het carbon afsluit. Die laklaag die deels in het carbon zit weegt zomaar 200 gram. Overbodige grammen dachten ze bij Cannondale en dus ontbreekt de afdeklaag. Je ziet de carbon struktuur nu niet alleen, je kan hem ook voelen! De letters zijn gewone stickers, vlak voor de spelen zullen ze worden vervangen door exemplaren in de kleuren van de nationale vlaggen van de rijders.

Is die laklaag dan niet nodig om welk type 'verf' ook op een carbonframe te kunnen aanbrengen? Of heeft men hier een speciale techniek toegepast?

Geplaatst: 20 aug 2008 22:01
door alpdhuez53:15
Ik heb een Taurine, als je wat specifieks hierover wil weten dan zeg je het maar. Het is alleen wel een iets goedkopere versie dan die jij wil. Het frame zal niet veel verschillen.

Geplaatst: 21 aug 2008 20:05
door fanatic
Ik wilde weten wat het rijgedrag is van de fiets en vork.
en waarom je toch voor de taurine gekozen had
en niet voor een scalpel , en heb je er wel eens
een marathon mee gereden.
.