levensduur alu met carbon
Hallo,
Ik heb een vraag:
Hoe lang gaat een alu frame met een carbon voor- en achtervork mee?
Ik heb mn fiets (een VNR senic, zie www.van-nunen.com ) nu 5 jaar.
Rij eens per week +- 100km. in de zomers een week in bergen knallen. (dat heeft ook wel invloed denk ik)
Ik zit dus te twijfelen of ik een nieuw frame nodig heb nadat ik met 85 km/uur de fedaia afgeknald ben en mn stuur hevig begon te zwabberen. is dit te wijten aan een slap (geworden) frame?
Ik ben benieuwd naar jullie input
Ik heb een vraag:
Hoe lang gaat een alu frame met een carbon voor- en achtervork mee?
Ik heb mn fiets (een VNR senic, zie www.van-nunen.com ) nu 5 jaar.
Rij eens per week +- 100km. in de zomers een week in bergen knallen. (dat heeft ook wel invloed denk ik)
Ik zit dus te twijfelen of ik een nieuw frame nodig heb nadat ik met 85 km/uur de fedaia afgeknald ben en mn stuur hevig begon te zwabberen. is dit te wijten aan een slap (geworden) frame?
Ik ben benieuwd naar jullie input
Het lijkt me sterk dat het aan het frame ligt. Natuurlijk wordt in de loop van de tijd een frame slapper. Maar ik zelf denk eerder dat het aan de wielen/banden ligt. Wanneer je die snelheid hebt en de band knalt lek kan het nog lastig zijn om je fiets in bedwang te houden;).
Hoe lang zo'n frame mee zou gaan is niet te zeggen. Dat ligt niet alleen aan het gebruik maar ook ook het soort carbon en alu dat gebruikt is en op welke manier.
Hoe lang zo'n frame mee zou gaan is niet te zeggen. Dat ligt niet alleen aan het gebruik maar ook ook het soort carbon en alu dat gebruikt is en op welke manier.
Innovate or Die
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Controleer ook eens of er geen speling op het balhoofdstel zit.
En controleer je wielen. Zit er geen slagje in, zit er geen speling op de wiellagers. Overigens ken ik dit zeer onprettige verschijnsel ook. Dat was jaren geleden met een stalen frame na ca. 40.000 km. Goed excuus om het thuisfront ervan te overtuigen dat het tijd werd voor wat nieuws.
Deurgoan
Had je fiets misschien, net voor je afdaling, langdurig in de autokoffer gelegen bij hoge temperatuur? In zo'n koffer wordt het dan snel zestig °C of zelfs meer. De hechtsterkte van de lijm bij de carbon-aluminium verbinding kan dan afnemen, met een tijdelijk onstabiel frame voor gevolg.
Wellicht is je frame gewoon niet superstijf. Bij een afdaling met 85 km/u gaan veel frames zwabberen. Ook als ze nieuw zijn al dus. In Duitsland is Giant eens veroordeelt tot schadevergoeding omdat iemand met zijn compacte giant frame ten val kwam als gevolg van een zwabberend frame in de afdaling. Dat was een van de eerste typen die niet bekend stonden om hun stijfheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik geloof niet dat dit in het frame zit.
Ik ben wel eens met meer dan 100 kg met meer dan 90 km/u naar beneden geknald met een Columbus Thron frame en deze buizen staan niet bekend als het meest stijve setje. Toch geen zwabbertje of iets te bespeuren. Ik reed met nieuwe wielen, Campa Record naven 32 gts met Mavic Open Pro velgen en Vittoria CX Evo bandjes met Michelin Extra Lite butyl binnenbandjes.
Ik ben wel eens met meer dan 100 kg met meer dan 90 km/u naar beneden geknald met een Columbus Thron frame en deze buizen staan niet bekend als het meest stijve setje. Toch geen zwabbertje of iets te bespeuren. Ik reed met nieuwe wielen, Campa Record naven 32 gts met Mavic Open Pro velgen en Vittoria CX Evo bandjes met Michelin Extra Lite butyl binnenbandjes.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Columbus Thron is zeker niet slap hoor. Was relatief zwaar, maar hierdoor best stijf. Vooral van aluminium frames die niet echt oversized zijn is bekend dat ze plotseling kunnen gaan zwabberen. Hoeft niet, maar kan soms door een klein dingetje ineens veroorzaakt worden. Hoe dat precies komt daar zijn de geleerden het nog niet over eens, maar dat het ook bij een nieuw frame kan gebeuren is absoluut 100 % zeker.
Het zou ook aan het magneetje voor je km teller kunnen liggen zit dit toevallig bij het zwaarste punt van je wiel dan kan je wiel bij hoge snelheden uit onbalans raken.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.