race of mtb?
Ik ben laatst van Utrecht naar Limburg verhuisd. Voorheen ging ik nog wel eens skaten, maar dat is in het heuvelland wat lastig. Nu wil ik gaan fietsen, ook om het nieuwe terrein te verkennen, maar heb geen ervaring met fietsen behalve dan met mijn roestige gazelle met bagagedrager voorop. Neem ik nu een racefiets of een MTB? Ik wil kilometers maken, maar ook dat onverharde paadje af. En wat voor banden etc.?
OK, maar kan je met een mtb met vergelijkbaar gemak en snelheid een 100km-tochtje maken of zit daar toch wel wat verschil in? van die dunne bandjes vs dikke lijkt me toch wel heel wat verschil te maken in weerstand. En die versnellingen zijn toch ook anders?
Doe zoals de meesten bij ons in Limburg, koop een racer en een mtb!
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De positie op een MTB maakt lange ritten op de weg tot een marteling voor rug en schouders. Ideaal is natuurlijk zowel een racefiets als een MTB, maar als je voor beide voldoende kwaliteit wil gaat het financiële plaatje dan doorwegen. Daarom lijkt de veldrit-fiets voor jouw doeleinden het meest aangewezen. Hét probleem ligt dan wel bij de bandenkeuze. Voor de weg natuurlijk geen te zwaar profiel, maar offroad ga je met een lichter profiel snel onderuit.
Kan een veldritfiets met eventueel een extra wielset nog een optie zijn. Voor de ritten offroad een wat zwaarder profiel en voor meer op de weg wat minder profiel.
In elk geval raad ik persoonlijk een mtb af voor regelmatig gebruik op de weg op grotere afstanden. Ik krijg daar in ieder geval zelf klachten van in mijn rug. Ik kan daar op de een of andere manier niet fatsoenlijk op zitten.
In elk geval raad ik persoonlijk een mtb af voor regelmatig gebruik op de weg op grotere afstanden. Ik krijg daar in ieder geval zelf klachten van in mijn rug. Ik kan daar op de een of andere manier niet fatsoenlijk op zitten.
michelvd schreef:Kan een veldritfiets met eventueel een extra wielset nog een optie zijn. Voor de ritten offroad een wat zwaarder profiel en voor meer op de weg wat minder profiel.
Daaraan had ik ook zitten denken als ideale oplossing. Alleen heb ik het bericht van de TO zo geïnterpreteerd dat hij tijdens éénzelfde tocht zowel op de weg als offroad wil fietsen.