Ik heb Magura Julie schijfremmen op mijn mtb. Heb ze er al twee jaar opzitten en werken naar volle tevredenheid. Heb tot nu toe vroegtijdig de remblokken vervangen omdat ik vond dat dat nodig was. De blokken waren nog niet versleten. Ik heb voor mijn vakantie alles nog een keer gechecked omdat de fietstochten gereden zouden gaan worden in de Belgische Ardennen. Alles in orde
Nu ging ik op pad en de achterrem maakt een verschrikkelijk '#@%^&%herrie. Ik heb nog een check gedaan: blokjes waren wel glad maar niet versleten. Vervolgens even opschuren en opnieuw proberen. Zelfde resultaat. Die herten zullen wel denken ''komt die herriebak weer; niets aan de hand"....... Vervolgens nog een keer gekeken of de remklauw goed staat tov de schijf; ook in orde.
Nu heb ik gekeken tijdens het rijden en bij het remmen zie ik dan dat de schijf volledig gaat trillen.....? Iemand hier ervaring mee en tips voor de afstelling?
De remkracht is overigens ruim voldoende
By the way: rond Huy/Wanze/Oteppe hebben ze schitterende vaste routes voor mtb/racefiets.
Schijfremmen gaan ''zingen''
1st Kijk voor de zekerheid of de zuigers genoeg terug zijn gedrukt bij het wisselen. Liefst even de oude blokken terug en dan met een schroevendraaier uitelkaar drukken.
2nd je wiel rustig draaien en eens op zoek naar het punt waar de schijf blokken gaat raken. Schijf is niet van hout dus met een beetje beleid kan je hem weer recht drukken.
Overigens IMHO is een kleine slag in je schijf geen ramp en hebben meer mensen last van zonder het ooit te merken. Pas als ruite tussen de blokken ongewoon klein gaat worden gaat het opvallen.
2nd je wiel rustig draaien en eens op zoek naar het punt waar de schijf blokken gaat raken. Schijf is niet van hout dus met een beetje beleid kan je hem weer recht drukken.
Overigens IMHO is een kleine slag in je schijf geen ramp en hebben meer mensen last van zonder het ooit te merken. Pas als ruite tussen de blokken ongewoon klein gaat worden gaat het opvallen.
Dank voor de antwoorden.
Verrassend is dat ik het remklauw op de schijf heb afgestemd en het geluid is er weer en zet ik de remklauw evenwijdig aan de schijf dan is het geluid weg, maar wordt de schijf scheef getrokken door de remblokken. Dit laatste laat ik nu even staan, want de remkracht is hetzelfde gebleven................
PS. vreem dat dit bericht terecht is gekomen in ''te koop gevraagd'' .....
Verrassend is dat ik het remklauw op de schijf heb afgestemd en het geluid is er weer en zet ik de remklauw evenwijdig aan de schijf dan is het geluid weg, maar wordt de schijf scheef getrokken door de remblokken. Dit laatste laat ik nu even staan, want de remkracht is hetzelfde gebleven................
PS. vreem dat dit bericht terecht is gekomen in ''te koop gevraagd'' .....
Gr. Midre