Pagina 1 van 2
carbon of alu
Geplaatst: 13 aug 2008 23:17
door rovawi
Een carbon Red Bull Carbon pro 3000 kost 1499: je krijgt ultegra, aksium wielen en 7,95 kg.
De alu Red Bull pro sl 3000 kost 100 E minder, weegt 7,5 kg, ultegra, en easton circuit wielen. Ik neig toch naar de alu fiets, wat vinden jullie van deze 2 fietsen en de voor- en nadelen van elk?
Geplaatst: 14 aug 2008 12:23
door jona91
mij lijkt circuit toch beter dan aksium
, een 400 g minder is altijd welkom,
kijk mss wel eens naar de stijfheidstabellen op deze site,
met alu moet je ook niet zoveel schrik hebben om te vallen als carbon...
Geplaatst: 14 aug 2008 12:51
door perik
De Circuits zijn inderdaad echt betere wielen dan de Aksium's. Het Carbon Pro frame vind ik persoonlijk het minst mooie van de carbon Red Bull's. De Pro SL (alu) daarentegen is echt een mooi frame dat zich allang bewezen heeft. Ik zou daarom ook voor de alu fiets kiezen.
Geplaatst: 14 aug 2008 12:55
door hubertje
Als beginner zal je die 400 gram toch niet merken?! Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
Geplaatst: 14 aug 2008 13:20
door stockie
Of je nu een getrainde prof bent of een beginner, 400 gram blijft 400 gram hoor.
Mijn nieuwe fietsje weegt ruim 3kilo minder dan mijn vorige. Ok, hij is wat vinigger, accelereert wat sneller en gaat makkelijker bergop. Maar om nu te zegge dat het een ware openbaring was, dat niet.
Maar die kleine details zullen waarschijnlijk op een rit va 100 km een redelijk groot verschil maken. Volgens mij is iedere gewonnen gram (prof of amateur) goed meegenomen
Geplaatst: 14 aug 2008 14:43
door jona91
maar carbon wil je normaal enkel omdat het soms lichter is en soms stijver
in dit geval is het wrs geen van beiden, dus ik zou voor alu gaan
Geplaatst: 14 aug 2008 16:38
door rovawi
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie inderdaad geen voordeel in deze carbon fiets. Waarom kiezen sommigen toch hiervoor?
Geplaatst: 14 aug 2008 16:42
door jona91
omdat carbon lichter en stijver kan gemaakt worden, maar dat is vooral in de duurdere klasse...
goedkoper carbon is is vaak zwaarder dan goed alu...
Geplaatst: 14 aug 2008 16:53
door foosho
Ik neem aan dat je de pro-sl 3000 bedoelt?
Voordeel van carbon is nog dat 't hoogfrequente trillingen wegfiltert. Ik zou zeggen dat Aksium wielen een beetje jammer zijn op deze fiets, dat zie je ook terug in 't gewicht, dus dan lijkt me aluminium inderdaad de beste keuze.
Geplaatst: 14 aug 2008 17:05
door de zwarten
Het wordt winter en de bladeren vallen af. Als je kan leven met Aksium wielen tot volgend voorjaar, kan je intussen nog wat doorsparen voor een set goede wielen. Een set Aksium als training/slechtweerwielen is dan niet verkeerd. Of je verkoopt de aksium wielen onmiddellijk.
Nu zeg ik niet wat ik zou doen, maar wat ook een optie is als je die carbon wilt.
Ik denk trouwens dat de vork en bandenspanning het belangrijkst is ivm de trillingen en comfort. Een carbon vork neemt heel veel impact weg, die anders via je voorwiel en je vork tot bij je handen en je schouders komt. Dus een alu frame + carbon vork + goede bandenspanning is mijns inziens een goede basis voor een comfortabele, maar ook stijve fiets.
Geplaatst: 14 aug 2008 17:09
door -divo-
Door de structuur van carbonvezels verschillend toe te passen kun je andere karakteristieken krijgen. Dat brengt niet alleen mogelijkheden in stijfheid of gewicht maar ook schokabsorbatie, comfort niveaus en handling van een fiets kan daarmee aangepast worden. Aluminium heeft dit voordeel niet.
Zo kun je dus een carbon fiets ontwikkelen waar heel goed is over nagedacht en is geproduceerd in tal van stappen met zeer specialistische toepassingen van het materiaal.
Ook kun je er een eenvoudige fiets van maken. Beide kun je een prijskaartje aanhangen. Daarnaast worden uit kostenbesparing de technieken soms samengevoegd en maakt men de vorken van een aluminium frame van carbon vanwege de betere karakteristiek van het materiaal.
Aangezien carbon de trend is is het niet meer dan logisch dat een fabrikant in een lagere prijsklasses een carbon frame in het assortiment heeft. Als ze dat niet doen missen ze een belangrijke klantengroep. Commercieel gezien dus eenvoudig verklaarbaar.