Hallo,
Sinds een week of 2 heb ik een nieuwe fiets, de Cube Streamer, volledig afgemonteerd met Shimano Ultegra. Afgelopen zaterdag tijdens een rustig fietstochtje is opeens mijn achter derailleur (hanger) afgebroken en is de derailleur tussen mijn spaken terecht gekomen.
Ik schakelde op dat moment niet, en de derailleur stond op een van de middelste tandwielen, dus niet vlak naast de spaken. Voor zover ik zelf heb kunnen constateren is er ook geen tak tussen gekomen.
Voor mijn gevoel zou dit een garantiegeval moeten zijn, maar de FM zegt dat dit gewoon pech is, en dat er toch iets gebeurt moet zijn waardoor de ketting vast is komen te zitten tijdens het rijden (vuiltje, of teveel kracht zetten tijdens het schakelen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Is dit inderdaad domme pech, of is de kans toch groot dat dit een materiaal of montage fout is?
Hans
Gebroken achterderailleur
Fiets is TWEE weken oud??????????
FM zegt dat het domme pech is?????????!!!!!!!!!!!!!!!?????
Dat is inderdaad domme pech....voor de FM.
Geen enkele discussie, dit is gewoon garantie.
Laat je niet afpoeieren.
Wat de FM nu doet is proberen de bewijslast bij jouw te leggen.
Hij moet maar aantonen dat hier met opzet en voorbedachte rade sprake is van ondeugdelijk gebruik o.i.d.
Grote onzin.
Gewoon naar de winkel en eisen dat ze dit ter plekke repareren.
Je hebt er genoeg voor betaald.
Sorry, ik zit mij kwaad te maken, maar ik kan hier slecht tegen.
FM zegt dat het domme pech is?????????!!!!!!!!!!!!!!!?????
Dat is inderdaad domme pech....voor de FM.
Geen enkele discussie, dit is gewoon garantie.
Laat je niet afpoeieren.
Wat de FM nu doet is proberen de bewijslast bij jouw te leggen.
Hij moet maar aantonen dat hier met opzet en voorbedachte rade sprake is van ondeugdelijk gebruik o.i.d.
Grote onzin.
Gewoon naar de winkel en eisen dat ze dit ter plekke repareren.
Je hebt er genoeg voor betaald.
Sorry, ik zit mij kwaad te maken, maar ik kan hier slecht tegen.
hans22 schreef: Ik schakelde op dat moment niet,
hans22 schreef: of teveel kracht zetten tijdens het schakelen.
??
Na 2 weken een pat die af breekt lijkt me sowiezo niet helemaal oke. En ik meen dat Cube garantie op hun fietsen heeft zitten dus lijkt me dat het patje gewoon vervangen kan worden onder garantie.
Verdere schade? Niet ten val gekomen.
Garantiegeval. Pure onzin dat dit pech is, een derailleurhanger mag niet afbreken en kan ook niet afbreken doordat er iets tussen je ketting komt. Stel dat dit al gebeurd zou zijn. Je FM probeert onder zijn verantwoordelijkheid uit te komen!
Kan me voorstellen dat lior63 zich kwaad maakt, ik zit hier ook licht te stomen... Er wordt zo gewoon misbruik gemaakt van de onwetendheid van degene die een fiets koopt... Grr
Kan me voorstellen dat lior63 zich kwaad maakt, ik zit hier ook licht te stomen... Er wordt zo gewoon misbruik gemaakt van de onwetendheid van degene die een fiets koopt... Grr
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- de zwarten
- Forum-lid HC
proficiat met je nieuwe fiets en welkom op het forum! Als je wil, kan je via bvb. imageshack.us een foto van je gebroken derailleurpat posten op dit forum.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Dat is toevallig. Ik heb sinds enkele weken een Cube agree gtc pro. Ook volledig Ultegra afgemonteerd (compact). En bij mij is bij mijn eerste klimtocht in de Dolomieten ook de derailleur in het achterwiel geslagen. Zelfde verhaal: goede weg, geen takken of i.d., niet schakelen etc. Resultaat: derailleur kapot, achterpad krom en het ergste is dat het geheel kompleet losgebroken is van het frame. Dus frame ook kapot.
Ik ben nu bezig met de FM over vervanging. Ik heb al contact met Cube-Duitsland gehad (De fiets komt oorspronkelijk via een duitse FM) en het lijkt erop dat het garantie wordt.
ff afwachten maar
Ik ben nu bezig met de FM over vervanging. Ik heb al contact met Cube-Duitsland gehad (De fiets komt oorspronkelijk via een duitse FM) en het lijkt erop dat het garantie wordt.
ff afwachten maar
Dat is inderdaad toevallig, klinkt inderdaad als hetzelfde euvel. Mijn frame is gelukkig niet verder beschadigd dan wat krassen waar de derailleur ertegen is gekomen (hoewel sommige wel redelijk diep zijn). Wel hebben een aantal spaken in mijn achterwiel een behoorlijke klap gehad, dus dat zal opnieuw gespaakt moeten worden.
Ga dit verhaal in ieder geval gebruiken om mijn FM te overtuigen dat het toch zinvol kan zijn om te proberen garantie van Cube te krijgen.
Hans
Ga dit verhaal in ieder geval gebruiken om mijn FM te overtuigen dat het toch zinvol kan zijn om te proberen garantie van Cube te krijgen.
Hans
Voor de duidelijkheid:
Jij Hans22 hebt een civielrechtelijke overeenkomst met de FM, namelijk een koopcontract. Jij betaald, hij levert een product dat moet voldoen aan minimale kwaliteitseisen.
De FM kan zich niet verschuilen achter de leverancier Cube.
De FM moet het met jou regelen en dat is zijn probleem. Hij moet dat binnen een redelijke termijn doen (3 weken is redelijk).
De garantie die jij hebt, is de garantie van de FM. Jij hebt in wezen NIETS met de firma Cube te maken - dat is tussen de FM en Cube en hij mag jou daar niet de dupe van laten worden.
Zorg dat je foto's hebt van de schade en houd een logboekje bij van wat er wanneer besproken is met de FM. Klinkt overdreven, maar met zo'n FM kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
Als het wordt "dat gaat wel even duren" dan schrijf je een brief waarin je op hoge poten eist dat e.e.a. binnen een redelijke termijn wordt opgelost en dat jij van hem wilt weten wanneer het is opgelost. Als je dan een toezegging krijgt van "voor de zomer 2009"hoef jij daar geen genoegen mee te nemen. Je wordt in deze volledig beschermd door de wet.
Kan het wel voor je opzoeken als je dat wilt.
Jij Hans22 hebt een civielrechtelijke overeenkomst met de FM, namelijk een koopcontract. Jij betaald, hij levert een product dat moet voldoen aan minimale kwaliteitseisen.
De FM kan zich niet verschuilen achter de leverancier Cube.
De FM moet het met jou regelen en dat is zijn probleem. Hij moet dat binnen een redelijke termijn doen (3 weken is redelijk).
De garantie die jij hebt, is de garantie van de FM. Jij hebt in wezen NIETS met de firma Cube te maken - dat is tussen de FM en Cube en hij mag jou daar niet de dupe van laten worden.
Zorg dat je foto's hebt van de schade en houd een logboekje bij van wat er wanneer besproken is met de FM. Klinkt overdreven, maar met zo'n FM kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
Als het wordt "dat gaat wel even duren" dan schrijf je een brief waarin je op hoge poten eist dat e.e.a. binnen een redelijke termijn wordt opgelost en dat jij van hem wilt weten wanneer het is opgelost. Als je dan een toezegging krijgt van "voor de zomer 2009"hoef jij daar geen genoegen mee te nemen. Je wordt in deze volledig beschermd door de wet.
Kan het wel voor je opzoeken als je dat wilt.
Onzin, natuurlijk is dat garantie. De fout ligt bij Cube, zou hebben jouw een waardeloze derailleurhanger geleverd. Ik werk in de zomervakanties bij Specialized Europe en reken maar dat zij dit soort dingen rekenen tot garantie.
Innovate or Die