Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke fiets als je 5000 euro te besteden had?

jackflash
Forum-lid

jackflash 11 aug 2008 18:39

Ik heb sinds enkele jaren de smaak flink te pakken van het racefietsen. Mijn Koga uit 1998 zal volgend jaar of het jaar daarop aan vervanging toe zijn. Ik wil daarom nu al gaan sparen voor een nieuw karretje, en ik denk uiteindelijk een bedrag te gaan uitgeven van 5000 euro. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een ''klassiek merk'' zoals colnago of pinarello. Welk frame, groep en wielen zouden jullie kiezen als je nu 5000 euro aan deze onderdelen uit mag geven?
Ben benieuwd naar jullie voorkeuren!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 11 aug 2008 18:54

Ik zou het niet kunnen, 5000 euro aan een fiets geven.
De logica erachter:
1. je koopt een dure fiets en rijdt er nauwelijks op: zonde van het geld
2. je koopt een dure fiets en rijdt er zeer veel op: zonde van de slijtage, je rijdt immer de helft van het jaar in de regen/pekel/kou.
3. je koopt een dure fiets en rijdt er weinig op en bent hem snel beu: waarde gehalveerd.
4. je koopt een dure fiets, rijdt er veel op en bent hem snel beu: waarde / 3
5. je koopt een dure fiets, rijdt er veel of weinig op maar gevallen/gestolen: zonde van het geld.

Vanuit een andere invalshoek:
Je hebt een dure fiets maar je hebt geen sponsor: zonde van het geld.

Als je de afweging gemaakt hebt, dan is er nog altijd te weinig budget voor alles exclusief: lightweights kosten rond de 2700, bora's rond de 1900. Een pina of colnago topframe is ook al snel 2500.
Ik zou het exclusieve zoeken in een exclusief frame met wielen zoals handgebouwde DT 190 naven, hyperons of speedcomposites, dus iets minder dure wielen, maar nog altijd topkwaliteit
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ivo1
Forum-lid

ivo1 11 aug 2008 18:55

merida target 6 met de nieuwe dura-ace groep en corima carbon wielen voor draadband. en dan heb je volgens mij nog grof gerekend 1000 euro over voor de rest van je fiets!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 aug 2008 19:12

- Wielen Reynolds DV46C of een custom Corima setje
- Groep Red, DA 7900 of Record 07 (al naar gelang je mooi / prettig vindt)
- 0G remmetjes met gele Swissstop blokken
- Zadel naar keuze
- Mooi klassieke stuurbocht zoals een 3T Rotundo of een Deda Newton
- Stuurpen, zadelpen zo sober mogelijk (Oval of gestripte Ritchey bijvoorbeeld)

Dan het frame, tsja, zat opties. Simplon Pavo (1850 euro) vind ik momenteel erg mooi. Felt DA trouwens ook. Colnago is technisch niks bijzonders en vreselijk overpriced. Pina is ook prijzig, eigenlijk vind ik alleen de Prince echt mooi maar die is niet te betalen. Bovendien zie je Pina de laatste tijd zó vaak...

Afbeelding

mac94
Forum-lid

mac94 11 aug 2008 19:12

Ik snap de volgorde van redeneren niet helemaal. Eerst een hoop geld bij elkaar verzamelen en dan kijken welke fiets er in dat budget past snap ik als je <2k wilt uitgeven, maar als je bereid bent om 5k uit te geven dan doe je dat imho alleen maar als je een bepaalde fiets in gedachten hebt. Je geeft al aan dat het klassiek moet zijn en bij voorkeur Italiaans, dus volgens mij weet je al wat je wilt hebben.

Al aan een Merckx EXM gedacht? Mooie Campa groep erop, sluitstuk wielen (kan je voor doorsparen).
Se non e vero, e ben trovato.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 11 aug 2008 19:20

Ik zou dit zo weer doen.

Afbeelding

Wel graag een AX lightness seatpost - Syntace stuurvoorbouw en Smolke stuur als upgrade , scheelt ook weer een 300 gram. Voor de rest ben ik tevreden :D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 11 aug 2008 19:31

jackflash schreef:Ik heb sinds enkele jaren de smaak flink te pakken van het racefietsen. Mijn Koga uit 1998 zal volgend jaar of het jaar daarop aan vervanging toe zijn. Ik wil daarom nu al gaan sparen voor een nieuw karretje, en ik denk uiteindelijk een bedrag te gaan uitgeven van 5000 euro. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een ''klassiek merk'' zoals colnago of pinarello. Welk frame, groep en wielen zouden jullie kiezen als je nu 5000 euro aan deze onderdelen uit mag geven?
Ben benieuwd naar jullie voorkeuren!

Tja....als ik God was...........

Zo kun je ook wel een Topic openen voor 6000,7000,8000 en 9000 Euro.

Er moet iets specifieks zijn WAAROM je dit vraagt!! B.v. je HEBT 5000 Euro te besteden aan een fiets en wilt die ook uitgeven aan een fiets maar dan heb je ook wellicht al wat in het vizier?

Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 11 aug 2008 19:43

ik zou denk ik voor 3000 euro een mooie racer kopen en voor 1000 euro een mtb de andere duizend reserveren voor goodies die je nog ziet...mooie schoentjes, bandjes, dingetjes
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 11 aug 2008 19:50

Vind het persoonlijk een raar en onzinnig topic.

Iedereen geeft zijn mening over een fiets die hij/zij zouden kopen voor € 5000,- maar misschien is dat jouw smaak wel helemaal niet.

Vooropgesteld dat je voor € 5000,- niet echt slechte fietsen zult tegenkomen, is het veel belangrijker om te weten wat je precies met de fiets wilt gaan doen.
Daarbij is het ook van enorm belang hoe groot en zwaar je bent bijvoorbeeld.
Wil je een "lange" fiets of vind je een korte zit belangrijk.
Wil je een carbon frame of juist een exclusief alu. frame

Kortom in mijn optiek een totaal onzinig topic

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 11 aug 2008 20:06

geen fiets kopen maar mijn ogen laten laseren!!!:D:/
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

embee64
Forum-lid

embee64 11 aug 2008 20:07

Voor ik toch een half maandloon aan een fiets uitgeef....

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 aug 2008 20:09

adroit schreef:Vind het persoonlijk een raar en onzinnig topic.

Leuk toch, fijne build lists bedenken? :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie