Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Koga Single Speed

tomz
Forum-lid

tomz 09 aug 2008 13:24

Donderdag voor 25 euro een derdehands Koga Miyata gekocht, en vrijdag de onderdelen van mijn vorige ss overgezet. Helaas paste de Dura-Ace remmen niet op deze, de blokjes kwamen een eind onder de velg uit. Maar de Shimano-600's die op de Koga zaten staan qua kleur wel beter bij het chroom.

Nog een aandachtspuntje (het zadel vervangen), de 39-16 die erop zit, geeft op deze fiets problemen met kettinglengte. Twee schakels erbij en het wiel kan niet ver genoeg naar achter, twee schakels eraf (huidige situatie), en het wiel hangt maar op tweederde van de pats. Als dat maar goed gaat...
Volgende plan is de 16 freewheel vervangen door een 13 fixed. Voordeel van de flipflop-hub. En dan hopen dat met dat verzet de ketting wel goed op lengt te krijgen is. Zo word ik door omstandigheden gedwongen fixed te gaan rijden ;-). Trek ik daarna wel de remmen eraf!

[img=http://www.tompel.nl/koga.JPG]
Haar op je been

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 aug 2008 13:40

TomZ schreef: Nog een aandachtspuntje (het zadel vervangen), de 39-16 die erop zit, geeft op deze fiets problemen met kettinglengte. Twee schakels erbij en het wiel kan niet ver genoeg naar achter, twee schakels eraf (huidige situatie), en het wiel hangt maar op tweederde van de pats.

Oplossing: Half link :)
Denk trouwens niet dat de huidige kettinglengte een probleem is, ketting kan ook nog wel wat strakker, dan zal je wiel er echt niet uit vallen :p

Volgende plan is de 16 freewheel vervangen door een 13 fixed. Voordeel van de flipflop-hub.

39:13 lijkt mij wat groot, bovendien heb je dan maar 1 skid patch.
Met de Rabbit Applet kun je heel makkelijk het aantal skids patches uitrekenen.
Trek ik daarna wel de remmen eraf!

Moet kunnen, rij zelf ook brakeless (47/18), zou wel eerst even oefenen in het fixed rijden met de remmen er nog op.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tomz
Forum-lid

tomz 09 aug 2008 13:51

He super, was me al langer aan het afvragen wat een skid patch was. Al vind ik die foto van die vingers iets te leerzaam for the time of day!
Die half link ken ik, maar vind ik met bezorgkosten tikkie duur. Zouden ze die bij de lbs ook hebben? lbs is voor mij Aandewiel, Presto of Lohman.

39/14 geeft meer skid patches dan ik spaken heb bijna. Het overwegen waard. En dan rijd ik tussen de 28 en 35 km/h. Ook prettig, dat doe ik op de geared ook.

Zie nu ook waar je je quote vandaan hebt ;-)
Haar op je been

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 aug 2008 13:56

[quote="TomZ"]
Die half link ken ik, maar vind ik met bezorgkosten tikkie duur. Zouden ze die bij de lbs ook hebben? [/quote]

Denk niet dat een normale LBS die heeft.
Stuur Jelle (JJ@singlespeed.nl) anders eens een mailtje, dan stuurt ie m wel ff gewoon in een envelop voor € 1 ofzo.

Post anders nog eens een iets grotere foto (of een foto van je achternaaf). Denk namelijk echt niet dat je een half link nodig hebt met zulke lange horizontale uitvaleinden.

tomz
Forum-lid

tomz 09 aug 2008 14:10

Heb 'm al geprobeerd met twee schakels meer, maar dan kan ie echt niet ver genoeg naar achter (heel misschien als de stelschroefjes afzaag).

[img=http://www.tompel.nl/naaf.JPG]
Haar op je been

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 aug 2008 14:13

Hm zoals ie nu zit lijkt wel een beetje tricky ja.

Stelschroefje hoef je niet af te zagen trouwens, kan je gewoon uit elkaar en eruit draaien.

tomz
Forum-lid

tomz 09 aug 2008 14:19

Ja, eng he.
Haar op je been

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 10 aug 2008 01:52

Mooie fiets trouwens. In deze staat gekregen of zitten er de nodige uren poetswerk in?

tomz
Forum-lid

tomz 10 aug 2008 16:42

Dank je. Hij kwam haast in deze staat. De verkoper had voor het idee de voorvork opgepoetst, ik heb toen het frame gestript was een half uurtje met een emmertje sop zitten boenen, maar dat was het.
Haar op je been

tomz
Forum-lid

tomz 31 aug 2008 22:19

We zijn weer wat opgeschoten. Wegens de te korte ketting en de 16 tands freewheel zit er nu een dura-ace baankrans 14 op. Was binnen een mum van tijd gewend aan het doortrappen. Merk dat ik nu op mijn versnellingfiets harder trap (en eerder moe raak).
Heel gek, na een paar dagen ratelde er iets, was de freewheel, die er nog steeds op zit, losgeraakt. Althans, de behuizing zat nog op de schroefdraad van de flipflopnaaf, maar de krans lag er af, en de balletjes ben ik onderweg verloren. Terwijl ik er dus geen kracht meer op zette, de ketting lag immers op de vaste krans. Meneer Aandewiel heeft er zonder er een woord aan vuil te maken gelijk een nieuwe op gedraaid.

Omdat ik daar toch was, gelijk maar wit stuurlint en witte kabeletjes gekocht, omdat er nu eenmaal witte elementen in de fiets zitten (zoals het grijze zadel, en de met-wasbenzine-krijg-je-schimmel-niet-uit-rubber-,-het-smelt-hooguit-remhendelkapjes). En het stuur wat ik kocht bij de fiets had ik al afgezaagd.

Ik had verwacht dat door het afzagen en omdraaien mijn zitpositie in de knel kwam, maar het tegengestelde is waar, ik zit nu gestrekter. Riant, eigenlijk.

Resultaat:

[img=http://www.tompel.nl/fietsrecht.JPG]

[img=http://www.tompel.nl/fietschuin.JPG]
Haar op je been

bigm
Forum-lid

bigm 31 aug 2008 22:45

mooi project

tomz
Forum-lid

tomz 01 sep 2008 00:15

Dank je. Volgende project: nieuwe witte hendelkapjes zoeken.
Haar op je been

Plaats reactie