Wanneer welke versnelling?
Dit is ongetwijfeld een mega newbie vraag, maar toch...
Ik heb een paar dagen geleden een fiets aangeschaft en vraag me af of er ook "regels" zijn wanneer welke versnelling/blad te gebruiken.
De fiets is afgemonteerd met Ultegra 10sp.
crank is 52/42/30
cassete is 12-25
Of is het gewwon zoeken naar een combinatie die je zelf prettig vind?
Alvast bedankt!
Ik heb een paar dagen geleden een fiets aangeschaft en vraag me af of er ook "regels" zijn wanneer welke versnelling/blad te gebruiken.
De fiets is afgemonteerd met Ultegra 10sp.
crank is 52/42/30
cassete is 12-25
Of is het gewwon zoeken naar een combinatie die je zelf prettig vind?
Alvast bedankt!
BasD schreef: Of is het gewwon zoeken naar een combinatie die je zelf prettig vind?
Inderdaad.
Richtpunt is ongeveer 100 trapomwentelingen per minuut (bergop wat lager, op het vlakke wat hoger, en hoe hoger het vermogen wat je trapt, hoe hoger de optimale trapfrequentie)
En zorg dat de ketting niet te schuin ligt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Op zich heeft Scepticus volledig gelijk. Raak echter niet gefrustreerd als je als beginneling het niet voor elkaar krijgt om met een hoge cadans te rijden.
100 RPM is wel wat fors. 90 als minimum is ook prima. Bergop 70 - 80
100 RPM is wel wat fors. 90 als minimum is ook prima. Bergop 70 - 80
Heeft deze "mega-newbie":D wel een cadansmeter?
Zo niet, kijk HIER
Nog even over de kettinglijn, waaraan Scepticus ook refereerde.
Dit hou ik zelf (min of meer) aan
Buitenblad : Vermijd de 3 grootste kransjes
Middenblad : Vermijd de grootste en de 2 kleinste kransjes.
Binnenblad : Vermijd de 3 kleinste kransjes.
Zo niet, kijk HIER
Nog even over de kettinglijn, waaraan Scepticus ook refereerde.
Dit hou ik zelf (min of meer) aan
Buitenblad : Vermijd de 3 grootste kransjes
Middenblad : Vermijd de grootste en de 2 kleinste kransjes.
Binnenblad : Vermijd de 3 kleinste kransjes.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
kaj1500 schreef:Heeft deze "mega-newbie":D wel een cadansmeter?
Nee, die heb ik niet, wel een snelheid en hartslag meter, maar de link geeft iig wel een goed idee welke snelheid aan te houden.
Volgens de specs is de casette 12-25, hoe moet ik dit lezen in de tabel?
dit zijn nl meer dan 10 waardes.....
Verder iedereen alvast bedankt voor de reacties!
ik ben redelijk nieuw op een fiets en kan 100rpm halen als ik dat wil, echter vind ik het zelf niet prettig fietsen, zeker niet bij lagere snelheden omdat ik dan geen tegenstand meer voel op mijn benen en ik het gevoel heb dat ik in de lucht trap vanwege de lichte versnelling...
Dus ikzelf zit eerder rond de 90 rpm en soms nog wel minder zelfs.. het is natuurlijk ook wat iemand lekker vind fietsen.
Ik heb er wel baat mee gehad "vervelend licht" te fietsen voor mijn doen om de hogere rpm's makkelijker te draaien, kwestie van wennen en trainen ook...
En wat kaj zegt kan ik beamen, in grote lijnen..
Zelf rij ik overigens zonder cadansmeter (hoe weet je dan je trapfreq? tellen : P )
Edit: de bovenste rij is je casette, dus 11, 12, 13, net wat jij erop hebt liggen en die kan je ook aanpassen naar 25...
Dus ikzelf zit eerder rond de 90 rpm en soms nog wel minder zelfs.. het is natuurlijk ook wat iemand lekker vind fietsen.
Ik heb er wel baat mee gehad "vervelend licht" te fietsen voor mijn doen om de hogere rpm's makkelijker te draaien, kwestie van wennen en trainen ook...
En wat kaj zegt kan ik beamen, in grote lijnen..
Zelf rij ik overigens zonder cadansmeter (hoe weet je dan je trapfreq? tellen : P )
Edit: de bovenste rij is je casette, dus 11, 12, 13, net wat jij erop hebt liggen en die kan je ook aanpassen naar 25...
Greetz
BasD schreef:kaj1500 schreef:Heeft deze "mega-newbie":D wel een cadansmeter?
Nee, die heb ik niet, wel een snelheid en hartslag meter, maar de link geeft iig wel een goed idee welke snelheid aan te houden.
Volgens de specs is de casette 12-25, hoe moet ik dit lezen in de tabel?
dit zijn nl meer dan 10 waardes.....
Verder iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Je kunt de waarden van het aantal tandjes per kransje zelf invullen alsook het aantal omwentelingen per minuut. Zo zie je welke snelheid bij welke verhouding hoort en daarbij de cadans.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Trap gewoon die omwenteling wat je fijn vind om te fietsen, probeer wel in een cadans tussen de 90 en 100 te zitten. Ik heb zelf ook een cadans meter op de fiets en zit zelf meestal rond de 100. Zoals stavros zei in een lager tempo lijkt het dat je in het luchtledige trapt omdat je weinig weerstand voelt, maar dat is juist fijn met zo min mogelijk weerstand fietsen. Ik heb mijzelf van het begin af aan aangewend om een lichte versnelling rond te draaien omdat je daarmee de 'pijn' in de spieren zolang mogelijk uitstelt want als ik met een cadans van 70 ga rijden is het zo gebeurd.
Je moet wel flink wat trainen en het best vanaf het begin aan beginnen met een redelijk hoge cadans. zo heb ik het ook gedaan en het bevalt me goed.
Veel plezier met het fietsen en hopelijk krijg je de versnelling rond;)
Je moet wel flink wat trainen en het best vanaf het begin aan beginnen met een redelijk hoge cadans. zo heb ik het ook gedaan en het bevalt me goed.
Veel plezier met het fietsen en hopelijk krijg je de versnelling rond;)
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
tomkolkman schreef:Zoals stavros zei in een lager tempo lijkt het dat je in het luchtledige trapt omdat je weinig weerstand voelt, maar dat is juist fijn met zo min mogelijk weerstand fietsen.
Als je echt heel rustig aan doet is het efficiënter om een wat lagere trapfrequentie te rijden (maar een hogere trapfrequentie tijdens duurtrainingen geeft een groter trainingseffect)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
tomkolkman schreef: Ik heb mijzelf van het begin af aan aangewend om een lichte versnelling rond te draaien omdat je daarmee de 'pijn' in de spieren zolang mogelijk uitstelt want als ik met een cadans van 70 ga rijden is het zo gebeurd.
Wss is dat precies mijn probleem, ik rij steeds met een zo hoog mogelijk verzet met, voor mijn gevoel, een lage frequentie.
Heb nl al vrij snel pijn in de spieren.
Zal er eens beter op letten morgen
Stavros schreef:Edit: de bovenste rij is je casette, dus 11, 12, 13, net wat jij erop hebt liggen en die kan je ook aanpassen naar 25...
Dat deel had ik ook begrepen, maar mijn vraag is voor de casette.
Die is 12-25, als ik nu heel simpel tel 12, 13 14, etc tot 25 kom ik op 14 stuks, maar het is een 10 speed..
Dus hier en daar word er wss eentje overgeslagen oid of praat ik nu volledig onzin.....