Pagina 1 van 1

zachtere klik campa ergopower (rechts)

Geplaatst: 04 aug 2008 23:55
door titanium
Na een schoonmaakbeurt (geen hoge drukspuit ofzo) is de klik van mijn rechter chorus ergopower (ca 4 jaar oud) van het afschakelen veel minder geworden.

opschakelen gaat nog met de bekende harde klik. het afschakelen is veel vager geworden en veel minder luidruchtig.

iemand enig idee of er echt iets stuk is?

uit artikelen uit tour en fiets weet ik dat de ergopowers geheel uit elkaar kunnen en elk onderdeeltje los te vervangen is.
echter dat is een fijn werkje en meer iets voor de lange (gaap) winteravond

iemand enige ervaring met het reviseren van een ergopower of een goede fietsenmaker (liefst in de randstad) die een dergelijk klusje goed en snel weet te klaren?

Geplaatst: 04 aug 2008 23:59
door diogenes
Ik heb het gedaan. Niet moeilijk, maar wel secuur werk. Eerst onderdelen bestellen, dan pas uit elkaar halen. Een paar dagen geleden heb ik in een ander onderwerp alle links gepost met tekeningen/uitleg.

Diogenes

Geplaatst: 05 aug 2008 00:11
door diogenes
Zie ook TOUR forum: " Ergopower Druckpunkt weg!??? "

Diogenes

Geplaatst: 05 aug 2008 00:17
door titanium
ja dank voor de tips

heb je ook een PM gestuurd. zag het artikel te laat om deze post weer in te trekken. maar daar staat alles in wat ik wilde weten en al een beetje vreesde. heb nog de kriek en een transpyrenene voor de boeg. reparatie kan waarschijnlijk niet wachten tot de winter.

dus ik hou me aanbevolen voor een fm die dit klusje klaren kan.

Geplaatst: 05 aug 2008 01:09
door maus_1990
ik heb het juist met opschakelen dat ik die klik helemaal niet meer voel. Gisteren klassieker gereden bij de junioren, en ineens was die weg. Is daar nog iets tegen te doen. Opzich vind ik het niet al te erg, maar wel dat ik probleemloos opschakel, alleen het afschakelen naar een zwaarder verzet ineens met vier tanden tegelijk gaat!? Lijkt nu alsof ik een QS vol naar beneden schakel, en dat is niet zo prettig

Geplaatst: 05 aug 2008 13:05
door havana
Op Youtube staat ook een filmpje, zoek maar eens op Ergopower.

Geplaatst: 05 aug 2008 16:41
door poets
ik heb precies hetzelfde euvel gehad met een chorus shifter .
opgestuurd naar campa via mjn fietsenmaker en koste mij 75 euro inc. verzenden .
bleek de index ring te wezen .

Geplaatst: 06 aug 2008 22:53
door maus_1990
poets schreef:ik heb precies hetzelfde euvel gehad met een chorus shifter .
opgestuurd naar campa via mjn fietsenmaker en koste mij 75 euro inc. verzenden .
bleek de index ring te wezen .


vermoed dat het bij mij ook een ringetje is wat niet goed zit. Dus nu maar even een oude shifter erop gezet, en zodra ik tijd heb er naar kijken. Morgen moet ik in de Ronde van Antwerpen starten, dus geen zin om die hendel op het laatste momentje nog te maken, en niet zeker weten of het goed is.

Centaur type \'2009\'

Geplaatst: 09 sep 2010 14:45
door frankschneider
Diogenes schreef:Ik heb het gedaan. Niet moeilijk, maar wel secuur werk. Eerst onderdelen bestellen, dan pas uit elkaar halen. Een paar dagen geleden heb ik in een ander onderwerp alle links gepost met tekeningen/uitleg.
Diogenes
Ik heb hetzelfde euvel in het nieuwe type Centaur carbon. Deze heb ik aangeschaft om het nieuwe greeptype te combineren met mijn 'oude' 10-speed Record groep. Diogenes om welke onderdelen gaat het? Alleen de indexring? Heeft demonteren goed schoonmaken, licht invetten en zorgvulding monteren zin?

De link van Tour waar hierboven naar verwezen wordt:

http://www.tour-magazin.de/?p=250

Geplaatst: 09 sep 2010 15:08
door sharkman113
indexringen slijten wel maar bijna onmogelijk zo snel (zie zelden problemen met shifters die minder hebben gelopen dan ca. 60.000 km. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat het binnenwerk regelmatig en zeker na een regenbui opnieuw gesmeerd moet worden (was werkt ook prima) dit voorkomt dat de tanden van de ring onnodig snel slijten.

Geplaatst: 09 sep 2010 20:15
door kees0251
Sharkman 1 schreef:indexringen slijten wel maar bijna onmogelijk zo snel (zie zelden problemen met shifters die minder hebben gelopen dan ca. 60.000 km. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat het binnenwerk regelmatig en zeker na een regenbui opnieuw gesmeerd moet worden (was werkt ook prima) dit voorkomt dat de tanden van de ring onnodig snel slijten.


Het zijn niet zozeer de tanden van de ring als wel de 2 veertjes in de buitenring die het opgeven.
Campagnolo geeft daar ook een vervangingstermijn voor aan.

Hoor je geen klik meer dan is de boel waarschijnlijk vervuild.

Geplaatst: 13 sep 2010 04:06
door fdegrove
Hoi,
Sharkman 1 schreef:indexringen slijten wel maar bijna onmogelijk zo snel (zie zelden problemen met shifters die minder hebben gelopen dan ca. 60.000 km. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat het binnenwerk regelmatig en zeker na een regenbui opnieuw gesmeerd moet worden (was werkt ook prima) dit voorkomt dat de tanden van de ring onnodig snel slijten.


Sinds wanneer is was een smeermiddel?

Ciao, ;)