Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het imago van de wielrenner

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 04 aug 2008 17:15

Ook al hebben we alles al een keer gehoord en gezien, het blijft toch een beetje verbazen hoe er tegen 'ons' wordt aangekeken: artikel AD R'dam vandaag
De wielrenner: volksvijand nr. 1? Er wordt in elk geval weer lekker gescholden en agressief gedaan :/ Ik begrijp trouwens ook niet wie dat dan zijn die zo grof doen tegen wandelaars/fietsers/joggers, ik merk daar nooit wat van.

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 04 aug 2008 17:27

Zoals vaker draagt de pers helaas bij aan de negatieve beeldvorming. Het hele artikel is bijna gebaseerd op de ervaringen van 1 man. Een genuanceerd verhaal is geen aantrekkelijk verhaal is het motto van veel media. In mijn werk maak ik het helaas ook te vaak mee.

'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 aug 2008 17:29

Dit soort artikelen steekt van tijd tot tijd de kop op. De meeste reacties zijn zoals altijd weer vreselijk ongenuanceerd. Het artikel bevat overigens ook weer bijzonder weinig wederhoor, zoals we gewend zijn van de kwaliteitskrant AD.

En waarom lezen we bijvoorbeeld niets over irritante wandelaars die hinderlijk midden op de weg lopen? Of Nordic Walkers die hetzelfde doen?

Het schelden vind ik niet goed te praten en dit doe ik dan ook niet. Maar volgens mij is het zoals zo vaak weer een kleine groep die het verpest voor de rest.

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 04 aug 2008 17:56

Oei oei, zodra bezorgde moeders hun mening gaan geven op internet is het einde zoek :rolleye:

Afbeelding

Ik heb het nagevraagd, maar volgens mijn eigen bezorgde moeder doe ik niets verkeerd.

roro27
Forum-lid

roro27 04 aug 2008 18:00

Helaas een erg negatieve beeldvorming met nog ergere reacties. Helaas zijn er vervelende uitzonderingen onder de wielrenners (maar het geschetste gedrag zal ik ook niet vertonen), zoals deze ook onder automobilisten, wandelaars en stoklopers zitten.
Tja ik kan ook beginnen over bejaarden die zonder gehoorapparaat de weg op gaan; wandelaars die aan de verkeerde kant van de weg lopen, de beruchte loopgroepjes met vier man breed het fietspad (ja het bord staat er toch echt aan beide kante van mijn trainingsrondjes lange de Rotte) en de stoklopers die de stokken in je wiel willen afzetten.

Net zoals het in de echte wereld gaat, geldt in de recreatieve wereld ook leef en laten leven ofwel geven en nemen.
Deze 'hetze' duurt even en waait dan van zelf weer over.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 aug 2008 18:02

Ik herken me totaal niet in het beeld dat wordt geschetst op dat AD forum. Of er is een groep renners die in de buurt van Rotterdam zich onwaarschijnlijk misdraagt. Of er is een groep Nederlanders dat zich ergert aan alles wat niet in HUN straatje past (als je geen wandelaar bent, dan ben je FOUT). Ik gok eigenlijk meer op het laatste dan op het eerste.
Live fast; die young. mijn blog

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 04 aug 2008 18:21

Jammer altijd dat het vooral de wielrenners zijn die het in dit soort gevallen moeten ontgelden. Vaak niet onlogisch, er zit veel rot volk tussen. Maar inderdaad zijn het de wandelaars, honden, paarden, automobilisten, scooterrijders etc etc die eenzelfde ergernis opwekken. Het lijkt me alleen niet handig om dat óók te gaan propageren en verspreiden. Het is belangrijker om te zorgen voor het besef dat we allemaal in een klein landje leven, of in ieder geval gebruik willen maken van dezelfde beperkte openbare ruimte en we daar iedereen tot op zekere hoogte de ruimte in moeten geven.

Dan natuurlijk de vraag wie er belang bij heeft om wielrenners in een kwaad daglicht te stellen.

Of nog een aspect, recreatieve fietsers hebben nauwelijks 'last' van elkaar omdat ze op eenzelfde snelheid fietsen. Wielrenners fietsen harder, en komen dus vaker ander verkeer tegen. Nogal logisch dat er dan sneller een negatief beeld ontstaat.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 04 aug 2008 18:52

[quote="rob74"]Ik herken me totaal niet in het beeld dat wordt geschetst op dat AD forum. Of er is een groep renners die in de buurt van Rotterdam zich onwaarschijnlijk misdraagt. Of er is een groep Nederlanders dat zich ergert aan alles wat niet in HUN straatje past (als je geen wandelaar bent, dan ben je FOUT). Ik gok eigenlijk meer op het laatste dan op het eerste.
[/quote]
Zou zo maar kunnen, de meeste reacties op de AD site zijn negatief van aard, wat het onderwerp ook is. De kritiek op wielrenners is inderdaad een terugkerend fenomeen, eens in de zoveel tijd komt er zo'n artikeltje, soms naar aanleiding van een specifiek incident. Het is allemaal weinig nieuws onder de zon, gewoon wat praat voor in het café ;)

Ik denk ook dat het snelheidsverschil zoals WouterF het beschrijft een deel van het probleem is. Als er voetgangers op het fietspad lopen, zijn fietsers de wegpiraten. Als fietsers over een provinciale weg moeten omdat er geen gescheiden fietspaden zijn, zijn de automobilisten de aso's die veel te hard en te dichtbij langs scheuren. Op tweebaans snelwegen zijn het die vervelende vrachtwagens of caravans die als slakken rijden en op de Autobahn de bestuurders van stadswagentjes die het in hun hoofd halen om met maar 150 km/u links te gaan rijden. Overal waar snelheidsverschillen zijn, ontstaan ergernis en gevaarlijke situaties (is trouwens geen noodzakelijke voorwaarde > file ;) ).

Wat in mijn ogen een heel stuk zou helpen, is als elke recreant zich zou realiseren dat hij/zij verkeersdeelnemer is op de openbare weg. Dat klinkt nogal vanzelfsprekend, maar in mijn beleving ontstaan veel gevaarlijke situaties omdat er gewoon niet wordt opgelet, omdat mensen doen alsof ze in hun eigen achtertuin bewegen. Het is domweg niet zo dat er niks aankomt als je geen motor hoort ronken, ook niet op fietspaden. Kijken dus! De wielrenners in het verhaal moeten zich ook realiseren dat andere mensen van de ruimte gebruik willen maken, en dat bovendien niet iedereen even snel reageert/handelt. Als je daar geen geduld voor op kunt brengen, moet je op rustiger tijden of plaatsen gaan fietsen, of je afvragen hoe je het zou vinden als je (groot)ouders uitgescholden worden omdat ze niet snel genoeg aan de kant gaan.. Ik zie het al dan niet moedwillige gestuntel soms ook hoofdschuddend aan, maar blijf altijd vriendelijk. Laatst passeerde ik twee ouderen die voor mij achter elkaar moesten gaan rijden in een manoeuvre dat met de beste wil van de wereld niet gezwind genoemd kon worden; ik hoorde nog 'excuses dat we zo langzaam zijn' en realiseerde me nog eens hoeveel beter het is dat ik ze in het voorbijgaan bedankt in plaats van geschoffeerd had. ;)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 aug 2008 18:56

Wat ook in hoge mate helpt, is dat je als wielrenner "off the beaten track" gaat rijden. De Amstel en de Rotte zijn zeker op fraaie dagen de ultieme trekpleisters voor joggers, vissers, wandelaars en nordic walkers. Dat is begrijpelijk en dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.

Ik kies op die dagen liever de kleinere binnenwegen, waar je zo goed als niemand tegenkomt (ook geen irritante wieltjeszuigers).

niklas2
Forum-lid

niklas2 04 aug 2008 19:06

In aansluiting op de vorige posts: verkeersdeelnemers die in grote groepen samen op de weg zijn, veroorzaken in de ogen van andere weggebruikers ongetwijfeld altijd overlast.

Ooit wel eens een kolonne caravans op de snelweg voorbijgegaan? Of een hele grote groep wandelaars? Of 15 vrachtwagens achterelkaar? Dat is werkelijk heel vervelend.
Kun je nagaan hoe een groot peleton wielrenners overkomt op anderen. Dat zal vaak als intimiderend en overdonderend worden ervaren. En als dat peleton in kwestie zich dat bewust is, is er niet zo heel veel aan de hand. Maar dat is dus helaas niet altijd zo.
Ik vertik het om op de zondag in een al te grote groep (>25) te gaan fietsen omdat de omvang van de groep alleen al asociaal weggedrag lijkt te veroorzaken, is het niet door de groep zelf, dan is het wel door de andere weggebruikers
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 04 aug 2008 19:09

Ik maak vaak het omgekeerde mee:
Moeders die naast hun kinderen rijden, rijden ofwel aan de buitenkant (dik in de weg, zogezegd hun kroost beschermen maar zelf een gevaar op de weg), ofwel rijden ze aan de binnenkant. O wee voor hun kroost als je er dan aan komt. Er is namelijk ruimte zat, maar toch moeten ze even aan hun kleine zijn mouw trekken om nog meer ruimte te maken. Resultaat is vaak een bijna valpartij (nog een geluk dat die kleuters stuurvaardiger zijn dan hun moeder), en moeders die ervan overtuigd zijn dat ik het gevaar was in deze.
Ook wandelaars en fietsers die spontaan in de berm rijden als we als groep naderen zijn toch wel grappig. Ze geven je zelfs niet de kans om ze van de weg te rijden ;) (of in deze: om op een lint achter elkaar te rijden)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 04 aug 2008 19:10

Wielrenners zijn het uitschot van onze samenleving. Ik zie zelfs die onzedelijke mensen deze godslasterende activiteiten op Zondagen uitoefenen. Ik ben daarom ook voor een landelijk verbod op wielrenners. Zij zouden zware lijfstraffen moeten ondergaan, zoals ook in de bijbel vermeld staat.

[ Citeer ] mevr. van Oirschot - oirschot.blogdrive.com

-----------------

Dat is nog eens duidelijke taal! Hahaha, om je suf te lachen

Plaats reactie