Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

levensduur stuur + stuurpen?

kermit
Forum-lid

kermit 03 aug 2008 00:46

Hallo,

Als bezitter van een wat oudere (in nieuwstaat verkerende) stalen racer met klassieke stuurpen vraag ik me af wat wijsheid is mbt eventuele vervanging. Soms lees je dat sturen en pennen uit veiligheidsoverwegingen na een bepaalde tijd vervangen moeten worden. (Uiteraard hangt dat ook af van gebruik).

Op mijn fiets zit een 9cm ITM Goccia pen met Forma SL stuur. Er is nooit mee gevallen, ik ben geen stoemper maar een souplesserijder en rijd bij voorkeur niet teveel over ruw wegdek als kasseien. Totaal zal er zo'n 20.000km met het spul gereden zijn.
Met andere woorden: bij mij lijdt het weinig ;-)

Moet ik al denken aan vervanging?
En zo ja, bij dit systeem blijven? Ik heb pas een nieuw Campa record schroefbalhoofd gemonteerd, dus een eventuele aheadpen zal dan op een adapter gemonteerd worden. Superklassieke looks vind ik niet het belangrijkste, wel zou ik het liefst een italiaanse blank alu pen hebben maar ik heb al gezien dat die in dit "zwarte tijdperk" niet dik gezaaid zijn...
* You think education is expensive? Try ignorance.
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin

berrre
Forum-lid

berrre 03 aug 2008 01:04

Ik rijd met een TTT stuurpen die inmiddels zijn 30e verjaardag viert. Doet het nog steeds prima. Vraag me af welke carbon pen na die tijd nog heel zal zijn. Wie brak er vorige week ook alweer eentje op de Champs Elysées?

Ik kan je voorkeur voor lichtmetalen boven carbon perfect begrijpen; die carbon stuurpennen zijn dan ook aartslelijk, ze zien eruit als de onderdelen van een stelling voor bouwvakkers. Geef mij maar zo'n elegant aluminium gegoten kunstwerkje.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

sluit
Forum-lid

sluit 03 aug 2008 02:48

Kermit,

Ik had bijna exact dezelfde gedachte. Vorige week mijn ros naar de FM gebracht om de laatste fine-tuning te laten doen om mijn schatje uit 1995 weer up to date te krijgen. Destijds ook ongeveer 30K op gereden en ik heb hem exact dezelfde vraag gesteld.

Ook met deze fiets is nooit hard gevallen en zijn er geen gekke dingen gebeurd, na controle van de FM kon hij niks anders constateren dan dat deze TTT stuurpen nog zeker 30K meekon, en misschien wel langer.

@Berre: volgens mij was dat een gebroken carbon zadelpen van Jens Voigt.

lior63
Forum-lid

lior63 03 aug 2008 10:09

Blanke stuurpennen zijn via e-bay nog best te vinden.
Misschien heeft iemand nog een ongebruikt exemplaar hangen.

Ik kan je wel een ongebruikt 'GregLemond stuur' aanbieden. Kleur een soort grijs.

kermit
Forum-lid

kermit 03 aug 2008 18:12

Blank alu pennen zijn idd geen probleem, als ik bij het klassieke systeem blijf (dus met een wig in de vorkbuis). In dat geval heb ik al een nieuwe ITM Goccia gezien, waarmee ik dus bij hetzelfde blijf. (Ik vind de Goccia zeker een van de mooiere modellen).

De blanke alu pennen die lastiger te vinden zijn zijn de moderne aheadpennen van italiaanse makelij, hoewel ik zag dat de Deda Quattro in zilver leverbaar is/wordt.

Nog een vraagje over sturen en pennen: je leest vaak dat je een stalen stuurpen niet mag combineren met een alu stuur. Waarom is dat?
Het zou bv inhouden dat een Cinelli Pinochio niet bruikbaar is met een alu stuur, lijkt me een beetje onlogisch (uit verkoopoogpunt).

@Lior: bedankt, maar ik probeer het zoveel mogelijk italiaans te houden voor deze fiets.
* You think education is expensive? Try ignorance.
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin

lior63
Forum-lid

lior63 04 aug 2008 09:00

Staal en alu zijn metalen met een verschillend coefficient. d.w.z. dat het ene metaal het andere 'op eet' In dit geval eet het aluminium het staal op. Vooral in omstandigheden met sterk wisselende temperaturen en wisselende vochtigheid kan dat best snel gaan.

De bron van de ellende is galvanische corrosievorming. Deze ontstaat wanneer twee verschillende metalen met elkaar in contact worden gebracht terwijl tussen de metalen een electrolyt (geleidende vloeistof) aanwezig is, i.h.a. vocht. Er wordt op deze manier een batterij gevormd. De stroom die deze batterij opwekt veroorzaakt corrosie op het 'anode' deel. Corrosie begint veelal aan het oppervlak en vreet zich naar binnen.
Oftewel, het anode deel wordt opgevroten.
In het geval van staal en alu is alu het anode deel.
Daarom ook zijn alu bouten in een stalen onderdeel geen goed idee.
Dat geldt dus ook voor zadelpennen in stalen frames en bij elke situatie waar verschillende metalen bij elkaar komen in een vochtige omgeving.
Dit is uitgezocht en opgeschreven oo meneer Volta en heet dan ook 'de Galvanische reeks van Volta'

berrre
Forum-lid

berrre 04 aug 2008 15:39

Sluit schreef: @Berre: volgens mij was dat een gebroken carbon zadelpen van Jens Voigt.

En enkele jaren geleden zagen we George Hincapie in Parijs-Roubaix in de berm op zijn gezicht landen wegens een afgebroken stuur(pen).

De filosofie van de fabrikanten schijnt te zijn: "Als het niet breekt is het te zwaar..."
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 04 aug 2008 15:48

Berrre schreef: En enkele jaren geleden zagen we George Hincapie in Parijs-Roubaix in de berm op zijn gezicht landen wegens een afgebroken stuur(pen).

Nee, dat was iets anders. (en daar was al een valpartij aan voorafgegaan)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2008 16:00

Bij Hincapie brak z'n vorkpijp af, maar wel naar een andere valpartij. Dat was een voorvork met een aluminium pijp die absoluut niet extreem licht was.

Bij Voigt brak de kop van de zadelpen af volgens mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 04 aug 2008 16:29

Oude rommel niet vervangen, die hebben minder last van moeheid, waarschijnlijk omdat ze meer meebewegen (de klemming is ook minder kritisch). Nieuwe rommel (ahead dus) afhankelijk van gebruik om de 3-5 jaar. als je echt aan je stuur trekt en het is licht alu, om 2 jaar ander stuur.
Oude stuurpennen bij www.defietsenmaker.nl
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jsparie
Forum-lid

jsparie 05 aug 2008 00:35

Amclassic-fan schreef:Bij Hincapie brak z'n vorkpijp af, maar wel naar een andere valpartij. Dat was een voorvork met een aluminium pijp die absoluut niet extreem licht was.

Bij Voigt brak de kop van de zadelpen af volgens mij.

Bij Hincapie was het volgens mij wel een carbon vorkpijp. Heb daar eens een foto van gezien. Maar inderdaad wel na een val ja. En na een flinke val kan alles zomaar stuk gaan.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 aug 2008 00:46

Nee, was een carbon vork met alu vorkpijp die normaal in een soort crosshybride zat.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie