Hallo,
Volgende week ga ik naar de franse alpen voor een weekje fietsen, vandaar dat ik even een nieuwe cassette heb gekocht zodat ik in ieder geval boven kom op de colls Ik heb een 11-30 (9-speed) gehaald.
Nu heb ik de handel gemonteerd, maar nu kan ik hem wel naar de twee grootste kransen schakelen, maar dan loopt hij wel op tegen het tandwieltje van mijn derailleur aan. Voor heb ik 50-39...
Ik de andere topics over dit onderwerp bekeken en er zijn verschillende sites als advies gegeven die heb ik dan ook bekeken, en geprobeerd met het dat 3de stelschroefje (de bovenste) dat goed af te stellen, maar het lukt maar niet.
Ik kan die schroef er helemaal indraaien, of uitdraaien.. ik zie ook geen verschil aan de stand van mijn derailleur?!... Kan het zijn dat die buitenste kransen gewoon te groot zijn voor mijn derailleur (complete dura-ace 9 spd groep)? of dat die stelschroef gewoon niet goed werkt...
Zeker als de ketting voor op 39 ligt en achter op 30 dan hangt de ketting redelijk slap... iemand enig idee hoe dit op te lossen is? of wat ik fout doe?
alvast bedankt!
gr,
Joost
Tandwielen cassette te groot voor derailleur?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
buitenkabel achterderailleur zo kort mogelijk maken. Dan zit er meer spanning op de derailleurveer die de afstand tot de kransjes bepaalt. Zo kon ik met een 9sp 105 derailleur (lange slag) een 32 kransje pakken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Controleer ook even of de ketting niet te lang is. Als het mogelijk is 1 of 2 schakels verwijderen. De stand van de derailleur veranderd dan iets als hij op de 30 ligt. Zou wellicht met de andere tips net het verschil kunnen maken.
Beste is om en MTB derailleur te gebruiken, dit werkt perfect.
Pas dit zelf ook toe en kan dan zonder problemmen een 34 achter schakelen.
Bijkomend voordeel is dat door de lange kooi ook geen problemen onstaan mbt de ketting spanning.
Pas dit zelf ook toe en kan dan zonder problemmen een 34 achter schakelen.
Bijkomend voordeel is dat door de lange kooi ook geen problemen onstaan mbt de ketting spanning.
perik schreef:Bij een langeslag achterderailleur ook. Deze kan alleen een groter verschil tussen de voorbladen opvangen door de langere kooi. Bij een kransje groter dan 27t achter zal deze er ook tegenaan lopen.
Dat is afhankelijk van het type.
IK heb een lange slag Ultegra die makkelijk een 32 aan kan, maar wie heeft dat nodig behalve een ATB?
Of je dergelijke kransjes nodig hebt is vooral een kwestie van wat heb je voor zitten (dubbel-compact-triple) en hoe sterk ben je.
De capaciteit van een deraileur kan je zo van de shimanosite afplukken.
lior63 schreef:perik schreef:Bij een langeslag achterderailleur ook. Deze kan alleen een groter verschil tussen de voorbladen opvangen door de langere kooi. Bij een kransje groter dan 27t achter zal deze er ook tegenaan lopen.
Dat is afhankelijk van het type.
IK heb een lange slag Ultegra die makkelijk een 32 aan kan, maar wie heeft dat nodig behalve een ATB?
Of je dergelijke kransjes nodig hebt is vooral een kwestie van wat heb je voor zitten (dubbel-compact-triple) en hoe sterk ben je.
De capaciteit van een deraileur kan je zo van de shimanosite afplukken.
Met de Ultegra lange slag mag je volgens Shimano maximaal een 27 schakelen.
Eea is afhankelijk van het frame/ derr hanger, op eenn Trek 5500 is bv een 27 echt het maximum, een 32 lijkt mij op elke fiets veel te groot.
Even gekeken, je hebt gelijk Spietpiet.
Ik heb een Deore aan mijn fiets handen die ik wel met een Ultegrashifter (STI) schakel maar dat heeft er niets mee te maken.
Mijn Deore kan 34 aan volgens Shimano.
Ultegra inderdaad max 27, net zoals 105, maar 28 zal ook wel lukken.
Ik heb een Deore aan mijn fiets handen die ik wel met een Ultegrashifter (STI) schakel maar dat heeft er niets mee te maken.
Mijn Deore kan 34 aan volgens Shimano.
Ultegra inderdaad max 27, net zoals 105, maar 28 zal ook wel lukken.
JoostBr schreef:Hallo,
Ik kan die schroef er helemaal indraaien, of uitdraaien.. ik zie ook geen verschil aan de stand van mijn derailleur?!... Kan het zijn dat die buitenste kransen gewoon te groot zijn voor mijn derailleur (complete dura-ace 9 spd groep)? of dat die stelschroef gewoon niet goed werkt...
Joost
In ieder geval moet je die schroef er helemaal indraaien. Dat vergroot de afstand van de derailleur tot de tandjes.