Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Rock shox u-turn -> aanpassen

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 28 jul 2008 11:55

Hallo,

even een vraagje: op mijn mtb zit een tora met u-turn welke als ik het goed versta, de veerweg (voorspanning) aanpast.
Hierbij lees ik online bij rock shox dat er per draaiklik met de u-turn knop de veerweg met 0.7mm langer of korter wordt (afhankelijk van draairichting). Dit heb ik daarnet even willen testen echter valt mij op dat er niks aan de veerweg verandert.
Nu was mijn vraag doe ik het goed of is er iets mis met de vork?
De uitgaande demping heb ik reeds onderaan naar wens kunnen bijstellen dit ging probleemloos.

mvg,
M

wouterfiets
Forum-lid

wouterfiets 29 jul 2008 12:48

Hoi Marcel,

Met de U-turn knop verstel je juist niet de voorspanning, wat verandert is het deel van de veer dat gebruikt wordt. Die 0.7mm per klik is theorie, in de praktijk verschuift de vork pas wanneer je een aantal klikken hebt gedraait.
Wanneer je de stelknop een volle omwenteling draait moet je zeker zien dat de vork in- of uitschuift. Is dat niet het geval dan is er iets niet in orde en zou ik je fietsenmaker raadplegen.
De verstelling kan kapot gaan wanneer je de knop te ver probeert te draaien, voel je een aanslag stop dan met draaien anders breekt er van binnen iets af.

Succes!
Wouter

vianerone
Forum-lid

vianerone 01 aug 2008 12:05

Bij mij is de U-turn ook wel eens blijven hangen in de 'kortste veerweg'-stand. Oplossing bestond uit het losdraaien van de bovenste inbus, was vastgeklemd, niets afgebroken.

Plaats reactie