Vet op body of niet?
gister mijn cassette schoongemaakt. Ik heb hem er af gehaald en het viel me op dat de body "droog"was. Er zat geen vet op of zo (wel wat zand....??)
Is het de bedoeling dat er op de body niks zit of moet er vet / montagepasta op?
wie o wie heeft een antwoord?
met vriendelijke groeten,
Tom
Is het de bedoeling dat er op de body niks zit of moet er vet / montagepasta op?
wie o wie heeft een antwoord?
met vriendelijke groeten,
Tom
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Kun je daar dan niet mee voorkomen dat de cassette zich gaat invreten? Ik heb toevallig gisteren m'n cassette eraf gehaald en het aangezicht van de body (DT 240S) beviel me niks..
-
- Forum-lid HC
Een alu body i.c.m. Shimano cassette is vragen om problemen. Je kunt stalen clips krijgen om je body te beschermen maar zeer stevig aandraaien van de sluitring wil ook behoorlijk helpen tegen invreten.
Van het bestaan van die stalen clips wist ik niet. Kun je die eens laten zien?
Fabrikanten maken die body's gewoon Shimano-compatible, krijgen ze dan niet veel gezeur? Of vinden ze het misschien wel ok dat ze wat meer nieuwe body's verkopen..
Fabrikanten maken die body's gewoon Shimano-compatible, krijgen ze dan niet veel gezeur? Of vinden ze het misschien wel ok dat ze wat meer nieuwe body's verkopen..
Ik smeer hem altijd een klein beetje in met "ouderwets" kogellager vet of vaseline. Vuil komt er niet echt bij en baat het niet dan schaat het niet, mijn meer dan tien jaar oude body heeft weinig geleden onder corrosie achtige invloeden, wel van een los gelopen kransje maar niets meer dan een paar krasjes.
Of de smeerseltjes zorgen voor bescherming weet ik niet maar ik heb nog nooit problemen gehad. Wel altijd een dun ringetje tussen sluitring en kleinste kransje gebruikt.
Of de smeerseltjes zorgen voor bescherming weet ik niet maar ik heb nog nooit problemen gehad. Wel altijd een dun ringetje tussen sluitring en kleinste kransje gebruikt.
Loeki Pro
ik vet altijd een beetje, maar is niet echt nodig. stevig aandraaien wel, bij te weinig aandraaien, wordt de kracht namelijk alleen maar door het aangedreven kransje op de body overgebracht met invreten (zeker op "zachtere" body's van alu of titanium) tot gevolg. stevig aandraaien verdeeld de kracht over alle kransjes.
wat is het beste voor in een body te smeren?
- plantagenet
- Forum-lid
Niks. Zie boven.
Ik gebruik zelf eigenlijk wel altijd wat vet (onbelangrijk welke soort), maar dat doe ik om invreten van zout/water regen enigzins te beperken; zeg maar een beetje conserveren.
Ik gebruik zelf eigenlijk wel altijd wat vet (onbelangrijk welke soort), maar dat doe ik om invreten van zout/water regen enigzins te beperken; zeg maar een beetje conserveren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
omer schreef:wat is het beste voor in een body te smeren?
Plantagenet schreef:Niks. Zie boven.
Hoi,
@Plantagenet. Eerst zeg je niets te gebruiken en vervolgens doe je het toch wel
Maar goed. Iets 'vet' moet er altijd wel zitten maar geen DIK vet, en zeker niet teveel ervan, aangezien dan het risico bestaat dat je pallen blijven kleven.
EDIT!!! Hebben we het hier over het smeren aan de BUITENKANT van de body (daar waar de kransjes contact maken?) In dat geval gebruik je niets.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Plantagenet schreef:Niks. Zie boven.
ik bedoel IN de body!
- plantagenet
- Forum-lid
Yep, ik las dat later ook. En ik bedoelde de buitenkant van de body, zoals de TS bedoelde
Voor de binnekant gebruik ik uiteraard wel vet (montagepasta, of kogellagervet, het maakt vlgs mij niet zoveel uit) en voor het gedeelde waar Zorro op doelt (de palletjes), gebruik ik olie (idd, dus geen DIK vet)
Voor de binnekant gebruik ik uiteraard wel vet (montagepasta, of kogellagervet, het maakt vlgs mij niet zoveel uit) en voor het gedeelde waar Zorro op doelt (de palletjes), gebruik ik olie (idd, dus geen DIK vet)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd