Fietsendrager
Omdat ik dit seizoen meerdere tochten in Belgie ga rijden, wil ik graag een fietsendrager aanschaffen. De Twinnyload Swing CK heeft op dit moment de beste papieren. Echter ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met crankbevestiging. Is dit stevig genoeg, of genieten modellen met framebevestiging(Thule) meer de voorkeur?
Wilier Izoard
-
- Forum-lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42
Ik heb beide gebruikt en vond er weinig verschil in zitten qua gebruik of degelijkheid. Al ben ik geen kenner en heb de fietsen er gewoon opgezet en ben gaan rijden... bij aankomst waren ze nog in prima staat!
Wat voor auto rijd je en hoeveel man/fietsen wil je vervoeren? Want in de auto vervoeren is goedkoper, veiliger en makkelijker is mijn ervaring. Tot 2 man gaat het in de meeste auto's zonder enig probleem, wel even de achterbank opklappen maar da's minder werk dan je fietsdrager uit de schuur trekken.
In mijn Peugeot 307 hoef ik alleen het voorwiel los te halen.
In mijn Peugeot 307 hoef ik alleen het voorwiel los te halen.
Zelf heb ik een Spinder. Denk aan de breedte van de verlichting. De afstand van de buitenzijde van de verlichting tot de buitenzijde van de auto mag maar 40 cm zijn, Enkele dragers hebben verstelbare lichtbalken.
Ook heb je voor sommige dragers een speciale beugel of klem nodig die op de trekhaak blijft zitten; deze wordt bv bij verkoop van de auto vaak vergeten weer te verwijderen.
Ook wordt er aanbevolen geen klem te gebruiken bij een carbon-frame; in dit geval moet de fiets dus vast staan op de cranck.
Wielen er uit en een as of klem voor de ketting en dan het frame en wielen achterin. De fiets wordt niet vies tijdens de rit.
Ook heb je voor sommige dragers een speciale beugel of klem nodig die op de trekhaak blijft zitten; deze wordt bv bij verkoop van de auto vaak vergeten weer te verwijderen.
Ook wordt er aanbevolen geen klem te gebruiken bij een carbon-frame; in dit geval moet de fiets dus vast staan op de cranck.
Wielen er uit en een as of klem voor de ketting en dan het frame en wielen achterin. De fiets wordt niet vies tijdens de rit.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Bedankt voor de reacties zover. In de meeste gevallen gaan we met zijn tweeen. 1 carbon fiets en 1 alu. Ik rij in een Ford Fiesta en heb een afneembare trekhaak speciaal voor de fietsendrager erbij aangeschaft. Uit jullie reacties merk ik gemengde gevoelens voor de fietsendragers en een licht voorkeur voor vervoeren van de fietsen in de auto. Hier zal ik dan nog eens goed over nadenken(wat de trekhaak overbodig maakt).
Wilier Izoard
-
- Forum-lid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 21 okt 2009 16:11
Ik heb een Thule en ben daar zer tevreden over. Je bevestigd de fietsen aan de zadelpen of het frame (is up to you) ik doe het aan de zadelpen en zit goed vast. Tevens kan ik de drager EN een fiets afsluiten dmv de bevestiging. Al met al het kost iets meer mar dan heb je ook wat. (het almachtige internet doet wonderen met de prijs als je een beetje moeite ervoor doet)
Lapierre Xelius 200
Sweat is weakness leaving my body!
Sweat is weakness leaving my body!
Wat je ook doet, denk goed na over de klemming. Zeker hoogwaardige carbonframes en -pennen mag je niet puntbelasten. Crankbevestiging blijft dan over, maar ook dat lijkt me (zeker bij een carbon crank) geen goed idee. Wat een optie kan zijn is een zadelpenbevestiging i.c.m. een speciale el-cheapo alu of stalen zadelpen. Maar dit is echt aanzienlijk meer werk dan gewoon de fietsen in de auto vervoeren. Bovendien heb je dan geen risico op steenslag en het verbruik van de auto blijft lager.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je hebt wel carbon en carbon. Een Addict (of iets soort gelijks) moet je gewoon heel voorzichtig mee zijn, maar een Sensa die 400 gram meer weegt kan best wel wat hebben.
Hetzelfde geldt voor zadelpennen, een pen van AX of Schmolke zou ik niet graag klemmen. Maar een standaard carbon pennetje dat 200+ gram weegt kan dat prima hebben.
Hetzelfde geldt voor zadelpennen, een pen van AX of Schmolke zou ik niet graag klemmen. Maar een standaard carbon pennetje dat 200+ gram weegt kan dat prima hebben.
Ik ben afgelopen zomer met mijn Pinarello achter op de drager (Spinder Hawk). Geklemd om de zadelpen (met een doekje erom heen tegen krassen) en totaal geen probleem gehad. Ik zou persoonlijk met de holle cranks niet gauw gaan voor een bevestiging op de crank.
Mijn lessen toegepaste mechanica zijn al weer een tijd gelden, maar het moment wat je bij 120 km/h op de crank zet is enorm.
Trouwens als we met twee man in de auto zitten naar een fietstocht, dan gaan ze gewoon achterin (Peug 308 SW). Moet ik op familiebezoek dan kan de fiets (framemaat 59,5) zonder wielen in de koffer. Dan kunnen de kids ook gewoon mee.
In de auto heeft de voorkeur en als het echt niet anders kan dan achterop een spinder. Je kunt ook overwegen om als je je fiets vervoert je snelheid een beetje aan te passen. )
Mijn lessen toegepaste mechanica zijn al weer een tijd gelden, maar het moment wat je bij 120 km/h op de crank zet is enorm.
Trouwens als we met twee man in de auto zitten naar een fietstocht, dan gaan ze gewoon achterin (Peug 308 SW). Moet ik op familiebezoek dan kan de fiets (framemaat 59,5) zonder wielen in de koffer. Dan kunnen de kids ook gewoon mee.
In de auto heeft de voorkeur en als het echt niet anders kan dan achterop een spinder. Je kunt ook overwegen om als je je fiets vervoert je snelheid een beetje aan te passen. )
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook een spinder hawk. Tevreden, ook al ziet t ding er niet uit, je klemt de zadelpen. Geen framebeschadigingen. Bij mtb's wel de crancks en voorvoorken voorzien van bv buisisolatie (verwarming) want door de speling en deinen van de auto kunnen de fietsen elkaar raken.
Die krachten vallen best wel mee. De crank wordt niet geklemd bij de pedalen, maar vlakbij het bracket. Die fiets van minder dan 8kg heeft nauwelijks arm om kracht te zetten.Hoorn schreef:Mijn lessen toegepaste mechanica zijn al weer een tijd gelden, maar het moment wat je bij 120 km/h op de crank zet is enorm.
Nog even een nabrander... hangen jullie een beschermhoes over de fiets als deze op de drager staat i.v.m. regen en of steenslag? Of valt het enorm mee met eventuele steenslag en als je door de regen rijd droog je bij aankomst de ketting even af?