Ik heb hier een paar dt 240 naven met 32 gaten liggen. Nu wou ik een setje opbouwen met carbon velgen van planet x, en heb ik enkel vraagjes voor de kenners hier.
-1ste Gaat het om een 32 gaats naaf te combineren met een 16 gaats velg?(dus door iedere keer een gaatje over te slaan met het opspaken.)
-2de Is het mogelijk om voor het achterwiel een 24 gaats velg te gebruiken?(dus langs de gewone kant het principe van het voorwiel en langs de drive kant al de gaten gebruiken.)
-3de De bedoeling is dat het setje ingezet gaat worden bij compititie wedstrijden op het vlakke, nu vraag ik mij af of het mogelijk is voor met een combinatie van 82mm vanvoor en 101mm vanachter te rijden of is dit te extreem voor gewone wielerwedstijden en neem ik beter 50mm vanvoor en 82mm vanachter.
Ter info ik ben een type spurter van ongeveer 70 kg. Indien jullie andere voorstellen hebben laat het maar weten.
Minder spaken als gaten.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik heb namelijk een custom AM Classic set met een achterwiel met 24 spaken. Naaf wil ik wel vervangen alleen de alternatieven zijn erg duur. Behalve Dura Ace maar dat wil ik niet met een Campa groep combineren. Vandaag dat ik het erg jammer vind dat er geen 24 gaats Campa naaf is...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Van 32 naar 16 moet nog wel gaan lukken.
Wil je echter van 32 naar 24 dan wordt het naar mijn idee nog een flinke uitzoekerij wat de juiste spaaklengte gaat worden voor een achterwiel, het worden minimaal drie verschillende lengtes, afhankelijk van het spaakpatroon.
Wil je echter van 32 naar 24 dan wordt het naar mijn idee nog een flinke uitzoekerij wat de juiste spaaklengte gaat worden voor een achterwiel, het worden minimaal drie verschillende lengtes, afhankelijk van het spaakpatroon.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Als je het zeker wil weten moet je DT Swiss mailen hierover, die kunnen je ongetwijfeld vertellen of het mogelijk is!
Ik denk zelf dat het niet kan aangezien zo'n naaf ontworpen is om alle krachten te verdelen over 32 gaten, wanneer je dan maar de helft gebruikt worden de gebruikte gaten misschien te zwaar belast. Maargoed, ik weet dat ook niet zeker, DT Swiss mailen dus
Ik denk zelf dat het niet kan aangezien zo'n naaf ontworpen is om alle krachten te verdelen over 32 gaten, wanneer je dan maar de helft gebruikt worden de gebruikte gaten misschien te zwaar belast. Maargoed, ik weet dat ook niet zeker, DT Swiss mailen dus
Ik heb een setje wielen staan met een 24gts velg en 36gts naven. Dit kan zeker... Ik kan wel eens een plaatje schieten van het patroon, indien interesse.
DT swiss gaat z'n vingers nergens aan willen branden en gaat dus vertellen dat het niet kan. Het voorwiel (16 spaken ipv 32) moet wel goed gaan lijkt me, zolang de spaakspanning maar niet heel veel meer is dan bij 32 spaken en je NIET RADIAAL spaakt (ik ken iemand bij wie de flens scheurde bij radiaal spaken - dt240s naaf -, en dat waren gewoon 28 of 32 spaken).
Het achterwiel zou ik mijn twijfels over hebben vanwege ongelijke krachten op de beide flensen. Just my 2 cents, ben geen expert....
Het achterwiel zou ik mijn twijfels over hebben vanwege ongelijke krachten op de beide flensen. Just my 2 cents, ben geen expert....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:DT swiss gaat z'n vingers nergens aan willen branden en gaat dus vertellen dat het niet kan. Het voorwiel (16 spaken ipv 32) moet wel goed gaan lijkt me, zolang de spaakspanning maar niet heel veel meer is dan bij 32 spaken en je NIET RADIAAL spaakt (ik ken iemand bij wie de flens scheurde bij radiaal spaken - dt240s naaf -, en dat waren gewoon 28 of 32 spaken).
Dat is niet zo gek. Radiaal spaken wordt ook gewoon afgeraden bij meer dan 28 spaken. Veel naaffabrikanten melden het expliciet in hun productbeschrijvingen. Door de vele spaakgaten is 'te weinig materiaal over' om de hoge krachten die met het radiale spaakpatroon gepaard gaan te weerstaan.
daj schreef:Als je het zeker wil weten moet je DT Swiss mailen hierover, die kunnen je ongetwijfeld vertellen of het mogelijk is!
Ik denk zelf dat het niet kan aangezien zo'n naaf ontworpen is om alle krachten te verdelen over 32 gaten, wanneer je dan maar de helft gebruikt worden de gebruikte gaten misschien te zwaar belast. Maargoed, ik weet dat ook niet zeker, DT Swiss mailen dus
Dit is niet waar, in de bikegear 2008 staat de nieuwe carbon wielset van PRO, de rc 50 denk ik, die heeft een 18 spaaks voorwiel, en is gemaakt met ultegra naven, die bestaan niet in 18 gaats, enkel in 36 gaats. Dus het kan wel. En dit voorwiel wel radiaal gespaakt denk ik.
Ik weet van Campa naven dat je die niet radiaal mag inspaken. Dit is trouwens ook al eerder voorbij gekomen, zal eens eventjes zoeken.
Topic is niet meer te vinden, waarschijnlijk in de verhuizing kwijt geraakt.