Lekker zo'n nederlandse zomer. Kon ik een paar weken geleden nog lekker in het zonnetje genieten van de dolomieten en de alpen. Inmiddels zit ik al een tijdje treurig naar buiten te kijken om te zien hoe de ene bui de andere in rap tempo opvolgt.
Voordeel van dit weer is dat je tijd hebt om te dromen over nieuwe uitdagingen. Dat heb ik dan ook maar gedaan en ik ben nu blijven hangen in de Provence. Om precies te zijn bij de Mont Ventoux in de buurt.
Deze bekende berg staat natuurlijk op mijn verlanglijstje om eens te beklimmen. Nu kun je daarvoor bijvoorbeeld de cyclo La Ventoux Beaumes de Venise gaan rijden maar dat duurt nog even en eigenlijk wil ik dit jaar nog wat leuks doen. Via de prachtige site www.dekaleberg.nl ben ik uiteindelijk op het idee gekomen om te gaan voor de titel Cinglé du Mont Ventoux. Daarvoor moet je op één dag de drie verschillende beklimmingen (Bedoin, Sault, Malaucene) van deze berg doen. Er zijn er die het nog veel gekker maken met 4, 5 of 6 beklimmingen maar laat ik het maar niet meteen te gek maken.
Ik heb al wat speurwerk gedaan naar mogelijke verblijfslocaties en ervaringen van andere fietsers. Maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van forummers. Zijn er hier mensen die deze uitdaging al eens zijn aangegaan?
Ook heb ik alvast één concrete vraag. Als ik het dit jaar wil doen zal het waarschijnlijk ergens in september worden. Is dat, normaal gesproken, een geschikte tijd voor wat betreft het klimaat daar?
Cinglé du Mont Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Het kan daar prima weer zijn in september. Temperaturen zijn dan ook wat aangenamer dan midden in de zomer (het kan daar erg warm worden).
Ik ben vorig jaar 22 september Cinglé geworden (nr. 2018). Het was toen heerlijk weer (veel zon, graad of 25).
M'n ervaringen zal ik nog eens opgraven.
Ik ben vorig jaar 22 september Cinglé geworden (nr. 2018). Het was toen heerlijk weer (veel zon, graad of 25).
M'n ervaringen zal ik nog eens opgraven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17
Ik zit er op dit moment. heb geen idee van september maar ik kan je wel vertellen dat het enorm verschilt of er wind staat. Momenteel staat er erg veel wind en is de beklimming heel zwaar. De afgelopen twee dagen was het bijna windstil. Het is echt ongelooflijk hoe de wind het verschi kan maken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
September is dus wel een goed plan als ik het zo lees.
Het plan is om een paar dagen die kant op te gaan. Dan kan ik op dat moment bekijken wat de meest gunstige dag is voor wat betreft de weersomstandigheden. In principe maakt het me niet zoveel uit. Natuurlijk is het lekker als het mooi zonnig is maar zolang het droog is hoor je mij niet klagen.
Ik ga maar eens kijken of ik het wat concreter kan maken. Inmiddels heeft er al iemand interesse getoond om mee te gaan om één en ander op video vast te leggen. Dan kan ik er een mooie dvd van maken!
Het plan is om een paar dagen die kant op te gaan. Dan kan ik op dat moment bekijken wat de meest gunstige dag is voor wat betreft de weersomstandigheden. In principe maakt het me niet zoveel uit. Natuurlijk is het lekker als het mooi zonnig is maar zolang het droog is hoor je mij niet klagen.
Ik ga maar eens kijken of ik het wat concreter kan maken. Inmiddels heeft er al iemand interesse getoond om mee te gaan om één en ander op video vast te leggen. Dan kan ik er een mooie dvd van maken!
Een beetje uit z'n verband (is onderdeel van een langer verslag met 4 ventoux tripjes het afgelopen jaar, van eerste ontmoeting mei 2007, Cinglé in september en de Ventoux Cyclo dit jara).
Vrijdag 21 septemer 2007, terug op de kale berg.
Een kleine vier maanden na mijn eerste beklimming van de Mont Ventoux fiets ik weer door het bos. Ik ben een weekendje mee gevraagd door een leverancier van mijn werkgever, die met 70 man de Mont Ventoux gaat beklimmen. Morgen is de grote dag. Voor de meeste mensen is de uitdaging een enkele klim. Ik ga met negen anderen proberen de berg drie keer op één dag te beklimmen vanaf verschillende kanten. Vandaag probeer ik mijn tijd van 27 mei te verbeteren. De omstandigheden zijn prima. Helder weer, weinig wind. Vandaag heb ik voor de eerste keer de berg in haar volle glorie kunnen aanschouwen. De berg steekt imponerend uit boven het omringende landschap. Het uitzicht mag er ook zijn. De klim voorloopt voorspoedig, het grootste verschil is dat de klim na Chalet Reynard niet makkelijker lijkt te worden. Blijkbaar zijn de benen toch iets minder vandaag. Uiteindelijk druk ik af op 1.29,30. Op zich geen slechte tijd, maar echt tevreden ben ik ook niet.
Zaterdag 22 september 2007, Cinglé.
Vandaag fiets ik voor de 3e keer vanuit Bedoin omhoog. Het is de bedoeling vandaag de Mont Ventoux 3x te beklimmen. Eerst vanuit Bedoin, dan afdalen naar Malaucene, klimmen naar de top, afdalen naar Sault, klimmen naar de top, afdalen naar Bedoin. Ik heb een stempelkaartje die ik onderweg moet laten stempelen. Als ik alle stempels haal, dan ben ik Cinglé de Ventoux (oftewel, malloot van de Ventoux).
De klim van vrijdag zit nog in de benen, dat is duidelijk. De klim kan ook niet volluit, doseren is wel vereist als je drie keer omhoog wilt. In 1.38 bereik ik de top. De afdaling naar Malaucene is fantastisch. De klim vanuit Maluacene is bijna net zo zwaar als de klim vanuit Bedoin. Vooral de lange steile stukken (12%) zijn erg zwaar. Ik heb, door een verloren portemonnee en een lange zoektocht de dag ervoor, geen tijd meer gehad om mijn 34 voorblad te monteren. Alles moet dus op de 39/27. De klim vanuit Malaucene kost me 1.40 uur. Het laatste gedeelte van de klim krijg ik last van mijn keel en ik begin te hoesten. Normaal heb ik dit pas na afloop van een zware inspanning. Hoestend daal ik af naar Sault. De klim vanuit Sault is langer en minder steil (Sault ligt 400 meter hoger dan Bedoin en Malaucene). Na 1.38 uur sta ik weer terug op de top. In een klein half uurtje daal ik af naar Bedoin. Met totaal 6.40 uur op te teller en daarbij een kwartiertje pauze (stempelen / bidons vullen) strijk ik neer op het terras in Bedoin. Iets minder dan zeven uur voor een tocht van 136 km en 4400 hoogtemeters. Ik ben best tevreden. Van mijn reisgenoten krijg ik bewonderende blikken en complimenten. De volgende deelnemer komt ruim een half uur later. Van de tien man die vandaag een poging wagen, slagen er maar vijf.
Vrijdag 21 septemer 2007, terug op de kale berg.
Een kleine vier maanden na mijn eerste beklimming van de Mont Ventoux fiets ik weer door het bos. Ik ben een weekendje mee gevraagd door een leverancier van mijn werkgever, die met 70 man de Mont Ventoux gaat beklimmen. Morgen is de grote dag. Voor de meeste mensen is de uitdaging een enkele klim. Ik ga met negen anderen proberen de berg drie keer op één dag te beklimmen vanaf verschillende kanten. Vandaag probeer ik mijn tijd van 27 mei te verbeteren. De omstandigheden zijn prima. Helder weer, weinig wind. Vandaag heb ik voor de eerste keer de berg in haar volle glorie kunnen aanschouwen. De berg steekt imponerend uit boven het omringende landschap. Het uitzicht mag er ook zijn. De klim voorloopt voorspoedig, het grootste verschil is dat de klim na Chalet Reynard niet makkelijker lijkt te worden. Blijkbaar zijn de benen toch iets minder vandaag. Uiteindelijk druk ik af op 1.29,30. Op zich geen slechte tijd, maar echt tevreden ben ik ook niet.
Zaterdag 22 september 2007, Cinglé.
Vandaag fiets ik voor de 3e keer vanuit Bedoin omhoog. Het is de bedoeling vandaag de Mont Ventoux 3x te beklimmen. Eerst vanuit Bedoin, dan afdalen naar Malaucene, klimmen naar de top, afdalen naar Sault, klimmen naar de top, afdalen naar Bedoin. Ik heb een stempelkaartje die ik onderweg moet laten stempelen. Als ik alle stempels haal, dan ben ik Cinglé de Ventoux (oftewel, malloot van de Ventoux).
De klim van vrijdag zit nog in de benen, dat is duidelijk. De klim kan ook niet volluit, doseren is wel vereist als je drie keer omhoog wilt. In 1.38 bereik ik de top. De afdaling naar Malaucene is fantastisch. De klim vanuit Maluacene is bijna net zo zwaar als de klim vanuit Bedoin. Vooral de lange steile stukken (12%) zijn erg zwaar. Ik heb, door een verloren portemonnee en een lange zoektocht de dag ervoor, geen tijd meer gehad om mijn 34 voorblad te monteren. Alles moet dus op de 39/27. De klim vanuit Malaucene kost me 1.40 uur. Het laatste gedeelte van de klim krijg ik last van mijn keel en ik begin te hoesten. Normaal heb ik dit pas na afloop van een zware inspanning. Hoestend daal ik af naar Sault. De klim vanuit Sault is langer en minder steil (Sault ligt 400 meter hoger dan Bedoin en Malaucene). Na 1.38 uur sta ik weer terug op de top. In een klein half uurtje daal ik af naar Bedoin. Met totaal 6.40 uur op te teller en daarbij een kwartiertje pauze (stempelen / bidons vullen) strijk ik neer op het terras in Bedoin. Iets minder dan zeven uur voor een tocht van 136 km en 4400 hoogtemeters. Ik ben best tevreden. Van mijn reisgenoten krijg ik bewonderende blikken en complimenten. De volgende deelnemer komt ruim een half uur later. Van de tien man die vandaag een poging wagen, slagen er maar vijf.
Ik heb de Mont Ventoux gisteren beklommen vanuit Bedoin en daarna vanuit Malaucene. Sault deed ik maar niet om mijn gezin niet al te veel te belasten (bovendien was het al tegen 19u toen ik bovenkwam de 2e keer). Ik heb de Sault kant wel met de auto gedaan, maar volgens mij is dat de minst mooie beklimming. Malaucene vind ik wel erg mooi, met heel andere uitzichten dan vanuit Bedoin. Het waaide behoorlijk hard en het eerste gedeelte van de afdaling door het maanlandschap was eigenlijk wel beangstigend, je wist nooit hoe hard de wind kwam aanzetten na een bocht. Cingle komt nog wel een keer. Qua weer weet ik niet hoe september is, volgens mij moet dat wel lukken als je niet al te vroeg of te laat fietst. Op temperatuur kan je je kleden, als het waait wordt het een ander verhaal, maar dat kan het het hele jaar door doen.
Se non e vero, e ben trovato.
Ben ook cinglé geworden deze zomer (2618) en mijn verslag vind je in mijn onderschrift.
September zal waarschijnlijk ideaal zijn omdat het dan minder warm zal zijn, de wind daar heb je natuurlijk geen vat op...
Ik raad zeker dat vestje van sportfull aan (hotpack,dat bolletje) ideaal om bergaf te rijden en het neemt weinig plaats in. Boven zal het in september wel al veel frisser zijn.
Verder gewoon klimmen en genieten, succes !!
September zal waarschijnlijk ideaal zijn omdat het dan minder warm zal zijn, de wind daar heb je natuurlijk geen vat op...
Ik raad zeker dat vestje van sportfull aan (hotpack,dat bolletje) ideaal om bergaf te rijden en het neemt weinig plaats in. Boven zal het in september wel al veel frisser zijn.
Verder gewoon klimmen en genieten, succes !!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zat in mei in Carpentras daar kan je goed verblijven. De 1e keer vanuit Bedoin omhoog was ideaal weer. Alleen de 2e ging voor mij toen niet meer puur door een giga wind die op kwam zetten.
Carpentras is goed vertoeven wat betreft afstand alleen in de stad was in Mei niks te doen. Terras ging om 20.00 uur gewoon dicht. Weet niet hoe het daar nu is.
Carpentras is goed vertoeven wat betreft afstand alleen in de stad was in Mei niks te doen. Terras ging om 20.00 uur gewoon dicht. Weet niet hoe het daar nu is.
Eind september was het in ieder geval goed te doen in en rond Carpentras, ik ben de afgelopen week op pad geweest om Cingle du Mt Ventoux te worden en Carpentras is me als uitvalsbasis goed bevallen. Het stadje zelf stelt niet zo veel voor en het onderkomen op camping Comtadou was vrij basic maar niet spartaans en zodoende een prima uitvalsbasis voor onze onderneming.
De reistijd viel reuze mee en na een vertrek om 05:30 uit Utrecht reden we om 16:00 Carpentras binnen, even shoppen en eten vervolgens lekker uitbuiken met sterke wielerverhalen voordat we de kooi induiken. De 'immer' zichtbare reus van de Vaucluse had zich die hele eerste nog niet laten zien en werd inmiddels al omgedoopt tot Mt Phantoom een trend die zich de komende dagen voort zou zetten.
Tweede dag nog steeds geen glimp van de Ventoux, we gaan relaxen en rijden naar Avignon voor een dagje ontspanning en rust, ook vanaf het hoogste punt van de stad kijken we uit naar de berg, volgens de uitzichtskaart voor ons zou de Ventoux recht voor onze neus moeten opdoemen maar de berg blijft onzichtbaar in zijn mist gehuld en de reus blijft dus een ongezien mysterie.
De derde dag wordt het tijd om het materiaal op orde te brengen en we besluiten de weg van Carpentras naar Bedoin te verkennen om vervolgens te beslissen of we vanaf onze camping de tocht beginnen of dat we met de auto naar de voet rijden. De Ventoux laat zich die dag voor het eerst zien en maakt indruk, hoe is het mogelijk dat we die de eerdere dagen niet hebben kunnen zien? De weg blijkt goed begaanbaar en de afstand prima te doen, we besluiten dus om de volgende dag op de camping te starten met de tocht.
Vandaag is de dag dat het moet gaan gebeuren, het is 09:00 en met Cinglés plaatjes aan het kader gaan met zijn drieën, het magische getal, op weg naar de voet in Bedoin aldaar stempelen bij de fietsenwinkel en op naar hogere sferen. De eerste beklimming valt goed, de benen voelen sterk en bij tijd en wijlen rijd ik weg bij Rob aan wie ik het meest gewaagd ben, Sander de derde man van het stel heeft een km of 8000 minder in de benen dan ons en zal zijn strijdt op een geheel ander front strijden vandaag. Sander is al snel gelost en Rob en ik rijden als Rooks en Theunissen als een stofzuiger medestrijders opruimend omhoog, de meeste zullen zich echter maar één beklimming van de reus wagen, wij hebben ons vizier wat verder gericht. In een tijd van 1'40 rijden we omhoog en na de laatste steile knik halen we tevreden onze tweede stempel, het ging prima en het weer in het maanlandschap viel mee, Rob houdt zijn een dag eerder gedane stelling tijdens het sterke verhalen uurtje na het eten dat de Ventoux eigenlijk een zeer overschatte berg is nog steeds hoog.
Dan volgt er een afdaling als een racebaan, de afdaling naar Malaucene voelt als een verdiende beloning, deze overzichtelijke en bij tijd en wijlen steile afdaling leent zich voor de 80 plus snelheden, en die worden dan ook op de teller gezet. Rob wordt bijna van zijn sokken gereden door wat motortuig en ik breng vervolgens de in de tour zo vaak gehoorde theorie dat je op een fiets net zo snel kan dalen als op een motor in de praktijk en daal, op de remlichten van de motoren kijkend, als een kanonskogel in het wiel van die groep naar beneden.
Even een reep naar binnen, stempelen bij de volgende fietsenmaker in Malaucene en weer terug naar boven, er stonden in de afdaling al wat zichtbare borden met 10 tot 12 % maar de beklimming valt me alsnog enorm tegen, ik weet niet wat de reden is maar ik kan feitelijk niets anders meer dan het wiel houden voor me, als halverwege blijkt dat mijn fietsmaat het ook niet zo'n leuke klim vindt als zijn beentempo doet vermoeden, de Ventoux is volgens hem inmiddels een zeer onderschatte berg geworden, geeft dat me, zij het voor slechts heel even, een beetje moraal. Ik rijd als een soort Evans in het wiel van Gesink met hem omhoog, zij het dat ik al te kennen heb gegeven dat ik zeker niet van plan ben om eroverheen te springen daar dat natuurlijk een lage streek is en gezamelijk komen we na 1'50 klimmen boven, deze klim is voor Rob.
Als we boven staan bekruipt me het gevoel dat we er bijna zijn, we hebben twee beklimmingen achter de rug en moeten 'enkel' nog twee keer naar beneden en nog maar één keer omhoog aan de chocoladekant, ik reken me echter nog lang niet rijk, mijn god wat heb ik af zitten zien, en een laatste beklimming is iets waarop ik me op dat moment verre van verheug.
De afdaling naar Sault, het eerste deel door het maanlandschap vervolgens bij chalet Reynard omhoog en beneden naar Sault, eerste deel afdaling is heerlijk, het tweede deel ook want daar blijkt dat deze beklimming totaal niet te vergelijken is met die vanuit Bedoin of Malaucene, dit moet wel lukken! Beneden aangekomen bij het office de Tourisme de laatste stempel halen en de laatste repen naar binnen werken en op naar boven.
De beklimming valt me eigenlijk gelijk weer tegen, her en der kleine pijntjes van het lange op de fiets zitten in combinatie met een tempo dat Rob me oplegd dat ik eigenlijk niet kan volgen, na zo'n 6 kilometer klimmen waarvan de laatste drie vechtend tegen het onvermijdelijke komt uiteindelijk het hoge woord eruit :"Laat mij maar achter, ik rijd hem wel in mijn tempo omhoog", ik zie Rob van me wegrijden en wat volgt is een lange eenzame strijd tegen de Ventoux. Als plots Sander voor me opduikt in zijn afdaling en hij me verteld dat ik op 5 km van het Chalet Reynard zit en slecht 1,5 km achter Rob geeft dit me moraal, Sander waren we eerder nog tegengekomen na vijf km in de beklimming van Malaucene, nu heeft hij nog zo'n 14 km afdalen voor de boeg en vervolgens nog 26 km klimmen ik benijd hem zeker niet maar voel wel heel veel respect voor hem, ik had hem eerlijk gezegd na twee beklimmingen het bijltje zien gooien, zeker nadat ik uit eigen ervaring wist wat hij voor zijn kiezen heeft gekregen, nadat we elkaar het inmiddels veel gehoorde "Courage" hebben gewenst vervolgen we ieder onze eenzame strijd : Ik klim traag maar vastberaden verder richting Reynard. Bij Reynard aangekomen, de laatste 6.5 het maanlandschap in, ik zit achterstevoren op mijn fiets, gelukkig heeft de berg vandaag niet eens zijn tanden laten zien en valt het qua weer en wind reuze mee, wel is er op de achtergrond een onheilspellend gedonder te horen dat gevoelsmatig steeds dichterbij komt. Iedere bocht vecht ik tegen een haast onverdraagzaam verlangen om even af te stappen voor wat rust, maar de aanblik van het observatorium en het 'lonken' van de meet doen mij toch iedere keer weer van dat voornemen afzien en ik kruip verder richting het eindpunt. Daar tijdens de verkenning van de aanloop de dag ervoor mijn computer gesneuveld is heb ik de hele dag op gevoel en ademhaling gereden, misschien had ik anders wel eerder Rob laten rijden, maar op dit moment ben ik blij met de afwezigheid ervan, ik wil namelijk niet eens weten hoe 'hard' ik de laatste uren van de tocht aan het rijden ben. Dan eindelijk! de verlossende laatste steile knik, veel later dan gehoopt maar toch vreemd genoeg ook weer eerder dan gedacht. Steil is normaal mijn ding maar ik ploeg al een tijdje op mijn kleinste versnelling, de 34 X 25 rond, en neem voor de zekerheid maar eens een voor mij a-typisch zeer ruime buitenbocht omdat ik vrees anders niet boven te komen, als ik na 2'04 afzien met een grote A boven kom geen gejuich en geheven armen, voor mij past op dit moment alleen stilte en respect voor : De Ventoux, de geleverde prestatie en voor Rob die daar met een blikje cola op me staat te wachten. Hij was al 20 minuten binnen, een groot gat, maar gezien hoe ik de laatste klim naar boven ben geharkt valt het me eigenlijk reuze mee. Rob rijdt de tocht in 7 uur rond en ik doe er dus zo'n twintig minuten langer over.
Na wat rust dalen we af naar chalet Reynard, dat is de plaats waar we op Sander zullen wachten, we bestellen twee warme choco's en genieten na van onze rit, wat is afzien toch een raar fenomeen : op het moment dat je laag gaat lijkt de pijn onverdragelijk en onvergetelijk, een half uur later kan je je bijna niet meer voor de geest halen dat je zo af hebt lopen zien. We drinken onze choco's en rekenen uit hoe laat we Sander hier kunnen verwachten, hem wacht nog een helse tocht en we vragen ons af of hij het wel gaat redden voor het donker die met oog op de terugweg over de onverlichte typisch franse C weg naar Carpentras niet aanlokkelijk lijkt. Na een minuut of wat komt de garcon als een 'dief' onze lege glazen ophalen en stamelt iets onverstaanbaar in het frans tegen ons. Op dat moment komen de eerste druppels naar beneden, arme Sander!, als we proberen te schuilen tegen de gevel van het chalet blijkt dat dit verre van voldoende is, als we weer naar binnen proberen te gaan blijkt de deur op slot te zitten! en bedankt zullen we maar denken... we moeten op zoek naar een plek om te schuilen want op dit moment laat de Ventoux zijn tanden zien, een onweersbui zoals we die hier in de polder maar zelden zien volgt, op zeker dat we hier een Hollands weeralarm te pakken zouden hebben, en als klap op de vuurpijl komen de klonten hagel er nu ook nog bij. Wij staan inmiddels droog, maar onze gedachten zijn bij Sander die ongetwijfeld een slechter lot beschoren is. Na allerhande theorieën over wanneer de bui voorbij zal zijn aan diggelen te zien gaan besluiten we op een moment dat het iets minder hard lijkt te spoken de afdaling naar Bedoin te wagen om naar Carpentras terug te gaan om onze wapenbroeder uiteindelijk dan maar met de auto van de berg te halen, hij zit immers nog een heel eind van de uiteindelijke top en wij zitten op dat moment 'slechts' 40 km van Carpentras, 40 km die voornamelijk uit afdaling bestaat en we kunnen dus binnen redelijk afzienbare tijd terug zijn. Gezien het : leave no man behind beginsel voelt het verlaten van de berg met daarop nog steeds Sander aanwezig in grondslag verkeerd, maar wanneer we verstandig bekeken met in ogenschouw nemen van : het huidige weer, de lichtverwachting en de nog door hem af te leggen afstand is dit de enige en juiste beslissing zeker daar er geen enkele mogelijkheid tot telefonisch contact was door bereik problemen, we besluiten dus af te dalen en de auto op te gaan halen bij de camping.
De luwte in de storm bleek slecht optisch bedrog en als we afdalen naar Bedoin, de rodelbaan waar ik me zo op verheugd had, blijkt dat de hagel als spaans riet op ons in blijft hakken, door het gebrek aan functionerende computers, die van Rob verzopen en die van mij een dag eerder gesneuveld weet ik niet hoe hard we afdalen, maar we hebben er in ieder geval geen records gebroken. De afdaling is gevaarlijk en er vormen zich modderrivieren over de weg. De combinatie van de pijn van de hagel, de vermoeidheid van de tocht en de algehele malaise naar beneden geven de dag een even zo pijnlijk als passend einde. De berg wilde zich blijkbaar niet zomaar gewonnen geven, als 5 kilometer voor Bedoin het ineens open trekt en de weg er volkomen droog ligt is de onderneming bijna op zijn einde. In Bedoin bekijken we bij een rotonde de schade, door gebrek aan armstukken zitten onze armen helemaal onder de rode en blauwe plekken van de hagel, we staan als twee verzopen straatkatten lachend van de pijn en kou de situatie te beoordelen en worden wat meewarrig bekeken door passerende toeristen gezinnen die gekleed in kurkdroge korte broeken en t-shirts zich af staan te vraag wat die twee verzopen mafketels 'Cinglé voor intimi' daar aan het doen zijn. Klappertandend van de kou en zeiknat van de regen rijden we door Bedoin, voor een enkeling die ons al zittend op het terras en genietend van een drankje gade slaat bij het passeren komen wij oordelend op de blikken die ons ten deel vallen over als bezoekers van een andere planeet, dit gevoel is op dat moment wederzijds.
Kop over kop snellen we naar Carpentras, we moeten Sander van de berg plukken, met sterkere benen dan ik gedacht had rijden we in no time naar de camping terug. Met ongeveer 170 kilometer en een hoogtemeter of 4500 komen we op de camping aan. Nu is het wachten op een eerste teken van telefonisch leven en een reactie op onze voicemails en sms-en aan Sander. Een lange stilte volgt en na gedoucht en wel te zijn volgt het verlossende telefoontje.
Hij zit samen met een zwitser, die ook voor de Cinglé was gegaan, in Bedoin op het terras. De onweersbui die wel even over zou waaien heeft hem genekt. De bui hield maar aan en toen hij aan het laatste stuk wilde beginnen vanaf Reynard bleek dat een onhaalbare kaart : Geen contact mogelijk, 5 graden, een dicht Observatorium en Chalet, hagelstenen ter grote van suikerklonten en zeer heftig wind, de top van de Ventoux leek dichtbij maar was voor hem toch mijlen te ver. Niets dan respect en lof van mijn kant dat hij überhaupt een poging heeft gedaan door mee te gaan, een gebrek aan trainingskilometers waarmee ik de hele onderneming waarschijnlijk niet eens aan had gedurft, en feitelijk puur op karakter bijna het einde gehaald. In het donker pikken we hem van het terras waar wij enige tijd tevoren nog klappertandend voorbij gefietst waren, voor 2.8 keer de Ventoux op maar gezien de voorbereiding de grootste gek van de drie.
's Avonds Carpentras in voor een welverdiende steak met frites, om de beurten de tafel bijna omschoppend van de krampaanvallen, wat een mafketels zie je de andere restaurantgangers denken, niet wetende dat dit exact is wat we die dag geworden zijn.
[img=http://sport-photo.pixfizz.com/thumbnai ... fde6cd.jpg][img=http://sport-photo.pixfizz.com/thumbnai ... 1c56cd.jpg]
De reistijd viel reuze mee en na een vertrek om 05:30 uit Utrecht reden we om 16:00 Carpentras binnen, even shoppen en eten vervolgens lekker uitbuiken met sterke wielerverhalen voordat we de kooi induiken. De 'immer' zichtbare reus van de Vaucluse had zich die hele eerste nog niet laten zien en werd inmiddels al omgedoopt tot Mt Phantoom een trend die zich de komende dagen voort zou zetten.
Tweede dag nog steeds geen glimp van de Ventoux, we gaan relaxen en rijden naar Avignon voor een dagje ontspanning en rust, ook vanaf het hoogste punt van de stad kijken we uit naar de berg, volgens de uitzichtskaart voor ons zou de Ventoux recht voor onze neus moeten opdoemen maar de berg blijft onzichtbaar in zijn mist gehuld en de reus blijft dus een ongezien mysterie.
De derde dag wordt het tijd om het materiaal op orde te brengen en we besluiten de weg van Carpentras naar Bedoin te verkennen om vervolgens te beslissen of we vanaf onze camping de tocht beginnen of dat we met de auto naar de voet rijden. De Ventoux laat zich die dag voor het eerst zien en maakt indruk, hoe is het mogelijk dat we die de eerdere dagen niet hebben kunnen zien? De weg blijkt goed begaanbaar en de afstand prima te doen, we besluiten dus om de volgende dag op de camping te starten met de tocht.
Vandaag is de dag dat het moet gaan gebeuren, het is 09:00 en met Cinglés plaatjes aan het kader gaan met zijn drieën, het magische getal, op weg naar de voet in Bedoin aldaar stempelen bij de fietsenwinkel en op naar hogere sferen. De eerste beklimming valt goed, de benen voelen sterk en bij tijd en wijlen rijd ik weg bij Rob aan wie ik het meest gewaagd ben, Sander de derde man van het stel heeft een km of 8000 minder in de benen dan ons en zal zijn strijdt op een geheel ander front strijden vandaag. Sander is al snel gelost en Rob en ik rijden als Rooks en Theunissen als een stofzuiger medestrijders opruimend omhoog, de meeste zullen zich echter maar één beklimming van de reus wagen, wij hebben ons vizier wat verder gericht. In een tijd van 1'40 rijden we omhoog en na de laatste steile knik halen we tevreden onze tweede stempel, het ging prima en het weer in het maanlandschap viel mee, Rob houdt zijn een dag eerder gedane stelling tijdens het sterke verhalen uurtje na het eten dat de Ventoux eigenlijk een zeer overschatte berg is nog steeds hoog.
Dan volgt er een afdaling als een racebaan, de afdaling naar Malaucene voelt als een verdiende beloning, deze overzichtelijke en bij tijd en wijlen steile afdaling leent zich voor de 80 plus snelheden, en die worden dan ook op de teller gezet. Rob wordt bijna van zijn sokken gereden door wat motortuig en ik breng vervolgens de in de tour zo vaak gehoorde theorie dat je op een fiets net zo snel kan dalen als op een motor in de praktijk en daal, op de remlichten van de motoren kijkend, als een kanonskogel in het wiel van die groep naar beneden.
Even een reep naar binnen, stempelen bij de volgende fietsenmaker in Malaucene en weer terug naar boven, er stonden in de afdaling al wat zichtbare borden met 10 tot 12 % maar de beklimming valt me alsnog enorm tegen, ik weet niet wat de reden is maar ik kan feitelijk niets anders meer dan het wiel houden voor me, als halverwege blijkt dat mijn fietsmaat het ook niet zo'n leuke klim vindt als zijn beentempo doet vermoeden, de Ventoux is volgens hem inmiddels een zeer onderschatte berg geworden, geeft dat me, zij het voor slechts heel even, een beetje moraal. Ik rijd als een soort Evans in het wiel van Gesink met hem omhoog, zij het dat ik al te kennen heb gegeven dat ik zeker niet van plan ben om eroverheen te springen daar dat natuurlijk een lage streek is en gezamelijk komen we na 1'50 klimmen boven, deze klim is voor Rob.
Als we boven staan bekruipt me het gevoel dat we er bijna zijn, we hebben twee beklimmingen achter de rug en moeten 'enkel' nog twee keer naar beneden en nog maar één keer omhoog aan de chocoladekant, ik reken me echter nog lang niet rijk, mijn god wat heb ik af zitten zien, en een laatste beklimming is iets waarop ik me op dat moment verre van verheug.
De afdaling naar Sault, het eerste deel door het maanlandschap vervolgens bij chalet Reynard omhoog en beneden naar Sault, eerste deel afdaling is heerlijk, het tweede deel ook want daar blijkt dat deze beklimming totaal niet te vergelijken is met die vanuit Bedoin of Malaucene, dit moet wel lukken! Beneden aangekomen bij het office de Tourisme de laatste stempel halen en de laatste repen naar binnen werken en op naar boven.
De beklimming valt me eigenlijk gelijk weer tegen, her en der kleine pijntjes van het lange op de fiets zitten in combinatie met een tempo dat Rob me oplegd dat ik eigenlijk niet kan volgen, na zo'n 6 kilometer klimmen waarvan de laatste drie vechtend tegen het onvermijdelijke komt uiteindelijk het hoge woord eruit :"Laat mij maar achter, ik rijd hem wel in mijn tempo omhoog", ik zie Rob van me wegrijden en wat volgt is een lange eenzame strijd tegen de Ventoux. Als plots Sander voor me opduikt in zijn afdaling en hij me verteld dat ik op 5 km van het Chalet Reynard zit en slecht 1,5 km achter Rob geeft dit me moraal, Sander waren we eerder nog tegengekomen na vijf km in de beklimming van Malaucene, nu heeft hij nog zo'n 14 km afdalen voor de boeg en vervolgens nog 26 km klimmen ik benijd hem zeker niet maar voel wel heel veel respect voor hem, ik had hem eerlijk gezegd na twee beklimmingen het bijltje zien gooien, zeker nadat ik uit eigen ervaring wist wat hij voor zijn kiezen heeft gekregen, nadat we elkaar het inmiddels veel gehoorde "Courage" hebben gewenst vervolgen we ieder onze eenzame strijd : Ik klim traag maar vastberaden verder richting Reynard. Bij Reynard aangekomen, de laatste 6.5 het maanlandschap in, ik zit achterstevoren op mijn fiets, gelukkig heeft de berg vandaag niet eens zijn tanden laten zien en valt het qua weer en wind reuze mee, wel is er op de achtergrond een onheilspellend gedonder te horen dat gevoelsmatig steeds dichterbij komt. Iedere bocht vecht ik tegen een haast onverdraagzaam verlangen om even af te stappen voor wat rust, maar de aanblik van het observatorium en het 'lonken' van de meet doen mij toch iedere keer weer van dat voornemen afzien en ik kruip verder richting het eindpunt. Daar tijdens de verkenning van de aanloop de dag ervoor mijn computer gesneuveld is heb ik de hele dag op gevoel en ademhaling gereden, misschien had ik anders wel eerder Rob laten rijden, maar op dit moment ben ik blij met de afwezigheid ervan, ik wil namelijk niet eens weten hoe 'hard' ik de laatste uren van de tocht aan het rijden ben. Dan eindelijk! de verlossende laatste steile knik, veel later dan gehoopt maar toch vreemd genoeg ook weer eerder dan gedacht. Steil is normaal mijn ding maar ik ploeg al een tijdje op mijn kleinste versnelling, de 34 X 25 rond, en neem voor de zekerheid maar eens een voor mij a-typisch zeer ruime buitenbocht omdat ik vrees anders niet boven te komen, als ik na 2'04 afzien met een grote A boven kom geen gejuich en geheven armen, voor mij past op dit moment alleen stilte en respect voor : De Ventoux, de geleverde prestatie en voor Rob die daar met een blikje cola op me staat te wachten. Hij was al 20 minuten binnen, een groot gat, maar gezien hoe ik de laatste klim naar boven ben geharkt valt het me eigenlijk reuze mee. Rob rijdt de tocht in 7 uur rond en ik doe er dus zo'n twintig minuten langer over.
Na wat rust dalen we af naar chalet Reynard, dat is de plaats waar we op Sander zullen wachten, we bestellen twee warme choco's en genieten na van onze rit, wat is afzien toch een raar fenomeen : op het moment dat je laag gaat lijkt de pijn onverdragelijk en onvergetelijk, een half uur later kan je je bijna niet meer voor de geest halen dat je zo af hebt lopen zien. We drinken onze choco's en rekenen uit hoe laat we Sander hier kunnen verwachten, hem wacht nog een helse tocht en we vragen ons af of hij het wel gaat redden voor het donker die met oog op de terugweg over de onverlichte typisch franse C weg naar Carpentras niet aanlokkelijk lijkt. Na een minuut of wat komt de garcon als een 'dief' onze lege glazen ophalen en stamelt iets onverstaanbaar in het frans tegen ons. Op dat moment komen de eerste druppels naar beneden, arme Sander!, als we proberen te schuilen tegen de gevel van het chalet blijkt dat dit verre van voldoende is, als we weer naar binnen proberen te gaan blijkt de deur op slot te zitten! en bedankt zullen we maar denken... we moeten op zoek naar een plek om te schuilen want op dit moment laat de Ventoux zijn tanden zien, een onweersbui zoals we die hier in de polder maar zelden zien volgt, op zeker dat we hier een Hollands weeralarm te pakken zouden hebben, en als klap op de vuurpijl komen de klonten hagel er nu ook nog bij. Wij staan inmiddels droog, maar onze gedachten zijn bij Sander die ongetwijfeld een slechter lot beschoren is. Na allerhande theorieën over wanneer de bui voorbij zal zijn aan diggelen te zien gaan besluiten we op een moment dat het iets minder hard lijkt te spoken de afdaling naar Bedoin te wagen om naar Carpentras terug te gaan om onze wapenbroeder uiteindelijk dan maar met de auto van de berg te halen, hij zit immers nog een heel eind van de uiteindelijke top en wij zitten op dat moment 'slechts' 40 km van Carpentras, 40 km die voornamelijk uit afdaling bestaat en we kunnen dus binnen redelijk afzienbare tijd terug zijn. Gezien het : leave no man behind beginsel voelt het verlaten van de berg met daarop nog steeds Sander aanwezig in grondslag verkeerd, maar wanneer we verstandig bekeken met in ogenschouw nemen van : het huidige weer, de lichtverwachting en de nog door hem af te leggen afstand is dit de enige en juiste beslissing zeker daar er geen enkele mogelijkheid tot telefonisch contact was door bereik problemen, we besluiten dus af te dalen en de auto op te gaan halen bij de camping.
De luwte in de storm bleek slecht optisch bedrog en als we afdalen naar Bedoin, de rodelbaan waar ik me zo op verheugd had, blijkt dat de hagel als spaans riet op ons in blijft hakken, door het gebrek aan functionerende computers, die van Rob verzopen en die van mij een dag eerder gesneuveld weet ik niet hoe hard we afdalen, maar we hebben er in ieder geval geen records gebroken. De afdaling is gevaarlijk en er vormen zich modderrivieren over de weg. De combinatie van de pijn van de hagel, de vermoeidheid van de tocht en de algehele malaise naar beneden geven de dag een even zo pijnlijk als passend einde. De berg wilde zich blijkbaar niet zomaar gewonnen geven, als 5 kilometer voor Bedoin het ineens open trekt en de weg er volkomen droog ligt is de onderneming bijna op zijn einde. In Bedoin bekijken we bij een rotonde de schade, door gebrek aan armstukken zitten onze armen helemaal onder de rode en blauwe plekken van de hagel, we staan als twee verzopen straatkatten lachend van de pijn en kou de situatie te beoordelen en worden wat meewarrig bekeken door passerende toeristen gezinnen die gekleed in kurkdroge korte broeken en t-shirts zich af staan te vraag wat die twee verzopen mafketels 'Cinglé voor intimi' daar aan het doen zijn. Klappertandend van de kou en zeiknat van de regen rijden we door Bedoin, voor een enkeling die ons al zittend op het terras en genietend van een drankje gade slaat bij het passeren komen wij oordelend op de blikken die ons ten deel vallen over als bezoekers van een andere planeet, dit gevoel is op dat moment wederzijds.
Kop over kop snellen we naar Carpentras, we moeten Sander van de berg plukken, met sterkere benen dan ik gedacht had rijden we in no time naar de camping terug. Met ongeveer 170 kilometer en een hoogtemeter of 4500 komen we op de camping aan. Nu is het wachten op een eerste teken van telefonisch leven en een reactie op onze voicemails en sms-en aan Sander. Een lange stilte volgt en na gedoucht en wel te zijn volgt het verlossende telefoontje.
Hij zit samen met een zwitser, die ook voor de Cinglé was gegaan, in Bedoin op het terras. De onweersbui die wel even over zou waaien heeft hem genekt. De bui hield maar aan en toen hij aan het laatste stuk wilde beginnen vanaf Reynard bleek dat een onhaalbare kaart : Geen contact mogelijk, 5 graden, een dicht Observatorium en Chalet, hagelstenen ter grote van suikerklonten en zeer heftig wind, de top van de Ventoux leek dichtbij maar was voor hem toch mijlen te ver. Niets dan respect en lof van mijn kant dat hij überhaupt een poging heeft gedaan door mee te gaan, een gebrek aan trainingskilometers waarmee ik de hele onderneming waarschijnlijk niet eens aan had gedurft, en feitelijk puur op karakter bijna het einde gehaald. In het donker pikken we hem van het terras waar wij enige tijd tevoren nog klappertandend voorbij gefietst waren, voor 2.8 keer de Ventoux op maar gezien de voorbereiding de grootste gek van de drie.
's Avonds Carpentras in voor een welverdiende steak met frites, om de beurten de tafel bijna omschoppend van de krampaanvallen, wat een mafketels zie je de andere restaurantgangers denken, niet wetende dat dit exact is wat we die dag geworden zijn.
[img=http://sport-photo.pixfizz.com/thumbnai ... fde6cd.jpg][img=http://sport-photo.pixfizz.com/thumbnai ... 1c56cd.jpg]
Prachtig verhaal : proficiat. Chique om het 'samen uit, samen thuis-principe' zo hoog in het vaandel te voeren!!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;