vraagje over achternaaf/bouw van ss
hoi iedereen, ik ben van plan om ook een fixie of ss te gaan bouwen van een gazelle formula die ik nog heb staan.
bij mij gaat het puur om de fun en niet om de prestaties en het het ziet er gewoon heel cool uit zo kaal...
nou is mijn vraag: waarom worden er geen naven gepakt met een terugtraprem er in??? misschien een erg domme vraag hoor maar ik kan geen antwoord vinden om het niet te doen.
je hebt dan toch een rem en geen kabels en handles...
ik hoor het wel
groetjes
bij mij gaat het puur om de fun en niet om de prestaties en het het ziet er gewoon heel cool uit zo kaal...
nou is mijn vraag: waarom worden er geen naven gepakt met een terugtraprem er in??? misschien een erg domme vraag hoor maar ik kan geen antwoord vinden om het niet te doen.
je hebt dan toch een rem en geen kabels en handles...
ik hoor het wel
groetjes
Ok dan, maar ik denk dat ik toch ga voor een ss en dan met een voorremmetje...
Ik wil hem wel zo basic mogelijk houden.
Alleen heb ik net het gazelle frame eens bekeken en ik wist dat er wat roest op de bovenbuis zat maar ik stak er met een punttang zo doorheen... Dus dat frame kan de vuilbak in!
Nu heb ik vandaag van een vriend/collega een fiets gehad die bij hem in de weg stond. Het gaat om een Olmo (columbus buizen), dus denk dat ik deze maar ga gebruiken...
Ik wil hem wel zo basic mogelijk houden.
Alleen heb ik net het gazelle frame eens bekeken en ik wist dat er wat roest op de bovenbuis zat maar ik stak er met een punttang zo doorheen... Dus dat frame kan de vuilbak in!
Nu heb ik vandaag van een vriend/collega een fiets gehad die bij hem in de weg stond. Het gaat om een Olmo (columbus buizen), dus denk dat ik deze maar ga gebruiken...
Al wat vorderingen sinds de laatste update ?
En ben je er al uit met je achernaaf ?
Ik heb ook een terugtraprem overwogen, evt zelfs met 2 versnellingen (shame on me..)
Het gewicht stond me een beetje tegen.
Verder vind ik dat de achterrem weinig remkracht toevoegt, bij het minste of gerigste slipt het achterwiel al.
Maar er zijn natuurlijkook omstandigheden waarin alleen een voorrem niet ideaal is...
Omdat de kabelgeleiders boven op de bovenbuis bij mij half weggeroest waren, en levensgevaarlijk voor het nageslacht, was een handrem geen optie.
Klemmetjes wilde ik niet op het frame, tywraps helemaal niet.
Ik rij nu al 5 jaar met alleen een voorrem.
Maar ik ben het met je eens, een terugtraprem is weer iets cleaner, en toch nog de mogelijkheid om echt te remmen.
En ben je er al uit met je achernaaf ?
Ik heb ook een terugtraprem overwogen, evt zelfs met 2 versnellingen (shame on me..)
Het gewicht stond me een beetje tegen.
Verder vind ik dat de achterrem weinig remkracht toevoegt, bij het minste of gerigste slipt het achterwiel al.
Maar er zijn natuurlijkook omstandigheden waarin alleen een voorrem niet ideaal is...
Omdat de kabelgeleiders boven op de bovenbuis bij mij half weggeroest waren, en levensgevaarlijk voor het nageslacht, was een handrem geen optie.
Klemmetjes wilde ik niet op het frame, tywraps helemaal niet.
Ik rij nu al 5 jaar met alleen een voorrem.
Maar ik ben het met je eens, een terugtraprem is weer iets cleaner, en toch nog de mogelijkheid om echt te remmen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30
ik haak met mijn eigen vraag even in op dit topic: wat is de uber-student-budget manier om je wiel fixed te maken? Kan ik mijn oude wiel uit elkaar halen, andere naaf pakken en met dezelfde spaken + velg weer in elkaar zetten? Of moet ik meer vervangen? En wat is de goedkoopste manier om aan zo'n naaf te komen? (ik vind m-geneering enzo nog net ff wat te duur)
Jullie merken het al, mijn doel is met minimale middelen dat oude jaren '70 brik weer aan de gang te krijgen![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Jullie merken het al, mijn doel is met minimale middelen dat oude jaren '70 brik weer aan de gang te krijgen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
[quote="ComebackKid"]ik haak met mijn eigen vraag even in op dit topic: wat is de uber-student-budget manier om je wiel fixed te maken?[/quote]
Als je een oude naaf met schroefpignon hebt: suicide hub
Als je een oude naaf met schroefpignon hebt: suicide hub
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30
[quote="Scepticus"]
Als je een oude naaf met schroefpignon hebt: suicide hub
[/quote]
Tnx voor je reactie, die schroefpignon heb ik (Shimi 5-speed)
. Ik heb even snel wat gegoogled, maar als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van een ander tandwiel erop draaien en vastzetten. Dat moet zelfs mij lukken
. Maar mijn doel (had ik even duidelijk moeten maken) was om er een doortrapper van te maken, dat lukt toch niet met de suicide hub?
Als je een oude naaf met schroefpignon hebt: suicide hub
[/quote]
Tnx voor je reactie, die schroefpignon heb ik (Shimi 5-speed)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tandwiel en een of andere borgring (stelring van een ouderwetse trapas kun je daarvoor gebruiken), dan heb je een doortrapper.
Maar daarbij heeft de lockring dezelfde schroefdraad als het kransje, in tegenstelling tot bij een echte fixed naaf, en zal dus sneller los lopen (vandaar de benaming)
Maar daarbij heeft de lockring dezelfde schroefdraad als het kransje, in tegenstelling tot bij een echte fixed naaf, en zal dus sneller los lopen (vandaar de benaming)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30
Ok, ik zie nog niet helemaal voor me hoe het exact werkt maar dat gaat helemaal goedkomen als ik ermee aan de slag ga. Bedankt! Ik zal es op zoek gaan naar wat materiaal...