Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de vogezen

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 13 jul 2008 09:47

op 20 juli ga ik naar de vogezen om lekker van mijn vakantie te genieten in hotelletje in het gebied rond de grand ballon. Natuurlijk gaat de fiets mee, sterker nog de vakantie is rond de fiets gepland. Ik heb twee vragen.

De eerste vraag betereft of jullie nog leuke ritten, beklimmingen of tips hebben rond mijn locatie. Ik wil zowel wat ritjes kunnen maken die wat 'vlakker' zijn als ritjes over de bergen.
De tweede vraag is of iemand het parcours van le trois ballon heeft of ongeveer kan zeggen hoe deze loopt. Graag zou ik deze route eens willen rijden, ik weet dat de grand- en petite ballon én de ballon d'alsace erin op zijn genomen maar verder weet ik het niet.

alvast bedankt.

tinn
Forum-lid

tinn 13 jul 2008 12:15

Prachtig gebied om te fietsen. Goed ter voorbereiding op het echte hooggebergte of om te wennen als je nog nooit hoger dan de Ardennen bent geweest. Dat betekent overigens niet dat je de puisten in de Vogezen moet onderschatten!
Wij waren er in 2004 en reden vanuit Kruth (niet ver van Willer-sur-Thur dat aan de voet van de Grand Ballon ligt) de volgende 2 rondjes.
Route 1: 150 km met 3500 hm
Route 2: 125 km.
De routes zijn eenvoudig in te korten dan wel uit te breiden.
Leef! Fiets!

reason
Forum-lid

reason 13 jul 2008 13:51

Hoi Lance,
Mooi gebied, ben er net geweest voor de 3 Ballons. Ik vond het zelf een pittige rit.

Hier een grof kaartje vd route. Koop een goede kaart, maak een kopietje en teken dan de plaatsen aan elkaar.

Waar is je base-camp?

http://www.sportcommunication.com/GT/ep ... trophee=54

klik dan op parcours master

groeten,
Emil

erwind14
Forum-lid
Contact

erwind14 13 jul 2008 14:42

Niet de Petite Ballon maar de Ballon de Servance zit in het parcours van de 3
Ballons. De Petite Ballon ligt vrij Noordelijk, bij Münster in de buurt. Afhankelijk van of jullie ten noorden of zuiden van de Grand Ballon zit, en wat jij onder een dagtocht verstaat :), zal die wel of niet haalbaar zijn in een dagtocht.

Voor de rest gewoon op de Michelin kaart kijken en leuke routes uitzetten. Als je niet van puzzelen tijdens het fietsen houdt, hou je de wat meer doorgaande wegen aan, anders pak je de allerkleinste wegen op d eMichelin kaart, deze zijn altijd verhard (over de staat van sommige wegen in Frankrijk zal ik me verder niet uitlaten). Een GPS is natuurlijk helemaal ideaal voor vreemde gebieden.

Veel plezier,

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 13 jul 2008 15:37

allereerst alvast bedankt voor de reacties tot op dit moment.

Ik moest het even nakijken, maar mijn hotelletje staat in La Bresse. Wat betreft de dagtochten tot +/- 150km is prima te doen. Over de hoogte en zwaarte van de beklimmingen, ik ben net terug uit de alpen waar ik de marmotte reed (8uur) en ik kan zeggen het klimmen gaat me goed af. Daarbij ik ben al eens in de vogezen geweest maar toen had ik enkel m'n MTB bij en heb ik dus weinig op de weg gefietst (behalve de grand ballon in totaal 3x). Ik heb weinig zin in binnendoor weggetjes, ik geef de voorkeur aan eenvoudige recht-toe-recht-aan routes aangezien ik geografisch niet erg sterk ben.

reason
Forum-lid

reason 13 jul 2008 17:06

Ik weet niet hoeveel km's maar dit is aardig:

La Bresse via D486 naar Cornimont en door naar Ventron (hier sluit je aan op de 3B route)
vanaf daar naar Kruth, langs het meer (fraai, bij "chaletje" bij begin meer zijn toiletten+water) naar Noorden.
Voorbij Wildenstein, en dan start klim naar Le Markstein.
Vanaf Markstein vlak stuk over de kam met mooie uitzichten op oa meer.
Richting Grand Ballon.
Bij Wilier sur Thur ben je weer beneden. Start terugreis.
Dat kan richting Kruth.
Vanaf daar of naar Ventron terug, of via Noorden Wildenstein en dan naar westen (La Bresse)

120-150km??? You do the math :)

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 13 jul 2008 18:40

laatste keer dat ik in de vogezen was, zat ik op een camping aan het begin van de klim col du amic, welke heel snel overgaat in de grand ballon. beide erg mooie beklimmingen (zeer goed te doen) en andersom erg mooie afdalingen. is dit het stuk van markstein?

reason
Forum-lid

reason 13 jul 2008 20:56

Hoi,
check googlemaps...
typ Kruth in.
Vanaf daar naar noorden--> col de bramont-->route des americains-->bij driesprong D430 naar zuiden-->naar Le Markstein--> eenmaal daar staan er 1001 borden naar Grand Ballon (ik denk via D431).

Short cut omhoog/omlaag is bij begin meer van Kruth (deze ligt ten noorden van Kruth) meteen omhoog. Weg heet "Vers Kruth" en vers Markstein" op googlemaps. Geen mooie uitzichten, maar veel rechtere lijnen waardoor snellere afdaling.

Col du Amic is volgens mij veel meer naar zuiden, maar kan het niet goed vinden...

fitseflitser
Forum-lid

fitseflitser 14 jul 2008 14:22

Alex Polfilet heeft een leuk boekje met routes voor de racefiets geschreven met de toepasselijke titel Fietsen in de Vogezen. Staan een paar mooie routes in vanuit La Bresse en omgeving. Zelf zitten we vanaf 17 juli in Orbey. De Grand Ballon vond ik zelf niet zo spannend, er zijn daar veel meer mooie en zeer rustige klimmetjes.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 14 jul 2008 14:43

Hier een link naar de route van Les Ballons Vosgiens 2007 welke ik afgelopen september heb gereden. Mooie tocht die start in Gerardmer ( vlakbij la Bresse). De tocht komt ook door La Bresse.
http://www.bikely.com/maps/bike-path/Le ... giens-2007

Vanuit La Bresse kun je ook mooi over de Col de Brabant (3km zo'n 8% gemiddeld) richting Cournimont en dan over de Grand Ventron. Is een wat langere klim.
Col des Vierges vanuit La Bresse is ook leuk. Je komt dan bovenaan de Col de Bramont uit. Dat is een mooie gelijkmatige klim met veel haarspeldbochten. De afdaling van de Col des Vierges naar La Bresse is een nogal slechte weg. Als je van stuiteren houdt...
Afbeelding

fitseflitser
Forum-lid

fitseflitser 14 jul 2008 15:07

Een regenjasje is trouwens verstandig als standaarduitrusting. Het is er niet voor niks zo groen.....
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

Plaats reactie