Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic Carbon sl Premium of Fast Forward F6R?

michieljanssen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mei 2008 12:30

michieljanssen 10 jul 2008 14:27

Beste forumleden,

Ik ben van plan een set carbonwielen aan te schaffen (met alu-remoppervlak). Nu zie ik in een ander toppic al het vergelijk tussen Mavic en HED.

Zelf twijfel ik tussen de volgende drie varianten:

- Mavic Cosmic Carbon SL Premium
- FAst Forward F6R DT 240S
- Fast Forward F6R (met fast forward naven)

De Fast Forward passen qua looks het beste bij mijn frame (rood en lichtblauw). Dit mag echter niet de doorslag geven.

Kunnen jullie mij advies geven qua kwaliteitsverschil/duurzaamheid? En hoe groot is het verschil in kwaliteit van de naven (fast forward en DT Swiss)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in de keuze!

Alvast bedankt.

Groeten Michiel
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 11 jul 2008 17:56

Een clubgenoot heeft FastForwards met hun "eigen" naven.....Die is er niet zo over te spreken. Hij heeft na twee weken fietsen ( in goed weer) al een freewheel om zeep geholpen.
Ik weet niet of dit tekenend is voor hun naven, maar zeker de DT 240 naven zijn top. DT naven zijn van topkwaliteit, dus in mijn optiek wel de meerprijs waard.
De Mavics worden komend seizoen 30% goedkoper, dus misschien ook de moeite waard..
Gang is alles!!

michieljanssen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mei 2008 12:30

michieljanssen 11 jul 2008 19:10

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels mijn besluit genomen en de Fast Forward met DT 240 naven besteld (draadversie)(na gisteren zowel de Mavics als de Fast Forward in mijn handen te hebben gehad).

De keuze voor Fast Forward: Dit is echt een carbon velg met een alu-remrand eropgezet. De Mavic is daarentegen een alu-velg met een carbonnen kap erover heen. Het verschil is ook duidelijk te voelen wanneer je de velg probeert in te deuken. De Fast Forward voelt daardoor een stuk steviger.

Zoals Composite al aangeeft is er weinig bekend over de naven van Fast Forward en hebben de DT Swiss naven een zeer goed reputatie. Reden genoeg voor mij om voor de laatste versie te gaan.

Nu anderhalve week wachten tot ze binnen zijn. Kan ik mooi in de vakantie op mijn nieuwe wielen rijden!
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 jul 2008 19:42

Ik denk dat beide voor- en nadelen hebben.
Mavics zijn 300 euro goedkoper, naven misschien iets minder (maar niet significant), zeer aero in de testen.
FFWD zijn duurder, topklasse naven wel.
Of een carbonnen velg bij de FFWD een voordeel is t.o.v. een alu velg met carbon kap bij de mavics, is nog maar de vraag
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 11 jul 2008 19:43

Goede keuze!!
Ik heb uit zeer betrouwbare bron :/ vernomen dat het probleem van mijn clubgenootje onder handen genomen gaat worden..!!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 jul 2008 19:52

de zwarten schreef: Of een carbonnen velg bij de FFWD een voordeel is t.o.v. een alu velg met carbon kap bij de mavics, is nog maar de vraag


Idd. Een 'structural' carbon deel bij een carbon/alu velg betekent ook een zwaarder belaste lijmverbinding.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

michieljanssen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mei 2008 12:30

michieljanssen 12 jul 2008 15:40

Zoals gezegd hebben beide voor- en nadelen.

De Mavic wielen zijn al jaren nagenoeg hetzelfde (weinig doorontwikkeld). Geeft wel aan dat de kwaliteit in orde is gezien de goede reputatie van Mavic.

Doordat de kwaliteit nagenoeg gelijk is hebben de looks toch duidelijk meegespeeld (de Fast Forwards passen perfect bij mijn fiets). En ben ik voor safe gegaan door de versie met DT Swiss naven te nemen. Ik hoop dat ik met deze wielset een goede keuzen heb gemaakt!

Nog even wachten en dan kan ik mijn ervaringen in het topic van Fast Forward plaatsen!
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 12 jul 2008 16:05

Nogmaals: de naven van DT zijn top, tevens zijn de gebruikte spaken top en over de velgen zijn geen "rare" verhalen bekend (zoals bijvoorbeeld over de Zipp velgen die "altijd" scheurden of de "rauwe" naven van Mavic..).
Als ze dan ook nog eens goed bij je fiets passen is het toch perfect??!!
Ik benieuwd naar het totaalplaatje!
Gang is alles!!

camparacer
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55

camparacer 13 jul 2008 13:47

Interessante keuze. Ben zelf ook op zoek naar hoge clincher wielen en heb m'n keuze inmiddels ook beperkt tot FFWD F6R DT240 en Cosmic Carbon SL Premium. De FFWD vind ik een stuk mooier, maar vraag me af of ze mooi staan in m'n zwart-blauw-grijze fiets...

Ik wacht nog even welke prijs de Mavics zullen krijgen na de prijsverlaging, veel webshops bieden ze al ver onder adviesprijs aan, hopelijk verlagen zij hun prijzen evenredig...

Maar ben benieuwd naar je ervaringen dus! Wil ze begin volgend jaar kopen, dus heb nog ff tijd om te beslissen iig.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 jul 2008 20:44

Gewoon de stickers eraf, en eventueel een custom stickersetje laten maken!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

michieljanssen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mei 2008 12:30

michieljanssen 13 jul 2008 21:39

Iemand met dezelfde opties!

Ik zal over anderhalve week eens een foto en ervaring plaatsen als ik de wielen binnen heb.

Ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat!
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

camparacer
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55

camparacer 14 jul 2008 01:56

Ok mooi, lees graag je ervan vindt.
colnagofreak schreef:Gewoon de stickers eraf, en eventueel een custom stickersetje laten maken!


FFWD heeft de stickers toch onder de blanke lag zitten? Dan gaat dat niet lukken... Maar mocht dat wel kunnen, waar laat je zo'n stickersetje maken en wat kost dat?

Plaats reactie