Corniel schreef:De grootste winst bij een TT-fiets zit hem in de tijdrithouding en de 'snelle' wielen (disk, hoge velgen, drie/vierspaaks). De geometrie maakt de houding die mogelijk is sneller, maar - zoals gememoreerd - dat houdt je geen zes uur vol.
Als je in 'koers' houding op een TT-fiets gaat zitten en je zet er een ossenkop, en haalt de earowielen uit, is het voordeel verdwenen. Wat dan over blijft is een frame waarop je niet lekker zit. Zo is hier een lid Actief (Arjan916) die door zijn handicap alleen maar met een tijdritstuur kan fietsen:
Hij heeft een 'gewone' geometrie, omdat ie het anders op lange tochten niet volhoudt.
Het extra gewicht zit hem trouwens in zwaarde wielen en 'dikkere' buizen.
Samenvattend: de (aerodynamische) voordelen die tijdritfietsen hebben, zijn binnen de dicipline van meer waarde, maar daarbuiten is het lastig vol te houden (diepe zit) en zijn de (gewichts) nadelen groter.
Daarnaast zijn een aantal TT-zaken verboden tijdens gewone wedstrijden. (zoals gemomereerd)
Voor de geinteresseerden:
Ik heb een TCR Advanced (zomerfiets) en een OCR2 (winterfiets) als basis genomen.
Op de Advanced heb ik m'n zadel verder naar voren geplaatst dan 'normaal', de zadelpunt staat op 7cm achter de denkbeeldige loodlijn vanuit het bracket (k dacht dat 5cm het maximum toegestane is).
De armpads van het ProfileCarbonX stuur heb ik dmv een vulbusje met 1cm verhoogt opgesteld.
Het hart van de armpads staan nu op 12cm onder de denkbeeldige horizontaallijn van het zadel.
Voor de OCR heb ik een wat comfortabelere houding aangemeten door het stuur en dus de armpads iets hoger te plaatsen; 's winters hoeft het van mij niet zo hard te gaan
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Qua gewicht valt het allemaal nog mee; met ES wielen en dit stuur weegt ie incl. pedalen ca. 7,8kg.
Met een PRO PLT stuur en DA shifters woog ie exact UCI limiet à 6,8kg, dus met 1 kg (en bidonhouder extra) erbij, is er voor mij prima dagelijks mee te rijden.
K rij er regionale tijdritjes, trainings/toer/op -tochten mee; AGR / LBL / zelfs liggend op t stuur in de Alpen gaat prima (Marmotte/AdH/etc).
Ik moet er wel bij aantekenen dat je er inderdaad pas handigheid / sterk in wordt door er (heel) veel mee te rijden, ook in groepen vraagt het (zeker in 't begin) wel gewenning en extra oplettendheid.
Verder ben ik ook regelmatig in de sportschool ben te vinden voor specifieke krachttrainingen van m'n bovenlijf.
Als aanvulling hierop, doe ik sinds een aantal maanden ook extra balansoefeningen zoals een tijdje geleden in het magazine stonden, aangevuld met wat oefeningen uit PerfectPilates trainingen.
In 't begin merk je weinig verschil, maar na een tijdje merk je dat je (nog) stabieler op de fiets gaat zitten (aanrader dus voor gerichte tijdrijders onder ons).
Résumé: als je verder geen plannen/mogelijkheden hebt om te koersen, is er met een aangepaste wegfiets best wel (iets) winst te halen en plezier te beleven.