Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

zonnebrillen

theovanlooy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:09

theovanlooy 03 jul 2008 12:17

Hallo
Wie kan mij wetenschappelijk gefundeerd op weg zetten naar de aankoop van de beste zonnebrillen ?
Beste filtering van schadelijke zonnestralen en optimaal zicht leveren vooral wanneer je bij overgang van volle zon een bos induikt.
Serengetti en Polaroid zouden Ok zijn?
Van Looy Theo
B-2580 Putte

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jul 2008 13:14

Andere zaken lijken me toch belangrijker, zoals hoe stevig de bril op je hoofd zit, wind uit je ogen houdt, het beeld niet vertekend enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bertus
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 jan 2005 23:56

bertus 03 jul 2008 17:15

serengetti brillen zijn goed voor in de auto maar omdat hier mineraalglas wordt gebruikt zijn ze niet geschikt om mee te sporten, te zwaar, niet breukvast.
polaroid geeft zoveel vertekening dat je er al snel hoofdpijn van krijgt , zijn niet optisch zuiver. lens materiaal is te dun om enige bescherming te bieden tegen steentjes (mountainbiken etc.)
een goede sporbril moet ;
1 perfect passen.
2.optisch zuiver zijn,
3.lenzen van polycarbonaat hebben ivm breukbestendigheid.
4 uv. a.b.c. bescherming bieden.
5. contrast verhogende werking hebben.
Oakley is de enige waarbij al deze eigenschappen bij alle modellen van toepassing zijn. met name optsche zuiverheid en breukvastheid staan op zeer hoog nivo.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 03 jul 2008 19:47

bertus schreef: Oakley is de enige waarbij al deze eigenschappen bij alle modellen van toepassing zijn. met name optsche zuiverheid en breukvastheid staan op zeer hoog nivo.


Ik zou zeggen: Oakley is de een van de merken waarbij al deze eigenschappen gegarandeerd bij alle modellen van toepassing zijn, met name optsche zuiverheid en breukvastheid staan op zeer hoog nivo.
Afbeelding

stavros
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:48

stavros 03 jul 2008 20:02

Het klinkt heel stom, maar ik heb een zonnebril voor nog geen 17 euro, 4 glazen erbij voor elk weertype, waar ik er natuurlijk maar 1 voornamelijk voor gebruik.
maar dat is natuurlijk niet goed genoeg :D

de mooiste zijn natuurlijk degene die meekleuren met de zonnesterkte.. een zogenoemde fotochromatische lens... (vind ik)
Greetz

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 03 jul 2008 23:29

Heb een Rudy Project van 200,00 piek maar mijn fijnste bril is de Tifosi van 49,95!
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 03 jul 2008 23:59

Stavros schreef:Het klinkt heel stom, maar ik heb een zonnebril voor nog geen 17 euro, 4 glazen erbij voor elk weertype, waar ik er natuurlijk maar 1 voornamelijk voor gebruik.
maar dat is natuurlijk niet goed genoeg :D


Kan goed genoeg zijn, er zullen er gegarandeerd ook van 1 euro zijn die goed genoeg zijn.... hip genoeg is een andere zaak.
Afbeelding

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 04 jul 2008 00:04

Wat ook belangrijk is dat de bril goed afsluit.
Van boven zodat er geen zweet naar je ogen kan lopen en van onder zodat muggen niet verstrikt gaan raken, welke vervolgens in paniek raken en dan maar in oogleden gaan prikken. :-o

Mijn bril sluit aan beide kanten niet goed, dus ben ik ook op zoek naar een bril die wel goed functioneerd.

stavros
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:48

stavros 04 jul 2008 00:07

voor mij is deze bril prima.. kwa zweet, afsluiting, openingen enz...
maar dat ligt ook een beetje aan hoe je porum (gezicht) is/eruit ziet.

en smaak valt over te twisten, ik vind het voor dit geld een PRACHTbril..... en dat is belangrijk...
ik kan best een bril kopen voor 300 euro, maar dat is dan meer voor het merkje meestal dan voor de bril.. (niet altijd, voordat er onzinnige discussies ontstaan over prijs / kwaliteit)
een bril moet je ogen beschermen en comfort is daarbij voor mij net iets belangrijker dan looks, looks zijn leuk meegenomen..
Greetz

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jul 2008 00:28

Tot je een Oakley oid op hebt gehad. Ik heb nog nooit een goedkope zonnebril gezien die het beeld niet vertekende (doordat het glas krom is).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 04 jul 2008 01:10

rhalff schreef:Wat ook belangrijk is dat de bril goed afsluit.
Van boven zodat er geen zweet naar je ogen kan lopen...
Dit hoor ik voor het eerst. Hoe stel je je dat voor???

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 04 jul 2008 01:33

litespeed schreef:
rhalff schreef:Wat ook belangrijk is dat de bril goed afsluit.
Van boven zodat er geen zweet naar je ogen kan lopen...
Dit hoor ik voor het eerst. Hoe stel je je dat voor???


Bestaan deze niet dan ? Een goed sluitend richeltje bovenaan ofzo, stel ik me voor.. :)
Sluiten ook goede brillen bovenaan dan niet af ?

Plaats reactie