Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanlopen Magura Louise schijfremmen

bartacus
Forum-lid

bartacus 29 jun 2008 16:22

Ik gebruik op mijn wegfiets (Salsa Las Cruses) Magura Louise schijfremmen van ca. 3 jaar oud. Deze zaten eerst op een andere fiets waar ze ongeveer een half jaar op hebben gezeten en zijn toen terug in de doos gegaan. Ik heb ze een paar maanden geleden weer eens opgezocht en ze op de Salsa gemonteerd.

Ze remmen nog prima, alleen valt het me op dat ze af en toe aanlopen als er net mee geremd is. Het lijkt wel of ze niet makkelijk meer "lossen". Na een paar kilometer (wanneer er niet geremd wordt) lopen ze weer vrij.

Zou het kunnen zijn dat doordat ze een lange tijd niet zijn gebruikt, er vuil op de zuigers is gekomen waardoor ze moeite hebben om weer terug in de klauw te komen?

En zo ja, wat kan ik hier dan aan (laten) doen?

Alvast bedankt voor de tips!

Bart

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 01 jul 2008 02:53

Als je ze niet gebruikt hebt, kan er toch ook geen vuil in komen?
De boel ontluchten kan weleens helpen.
Het is overigens vrij normaal dat schijfremmen luidruchtig zijn, vooral na een bocht. Maar een paar km is wel wat veel. Ik mag aannemen dat de klauwen gecentreerd zijn? En dat de bevestiging goed vlak is? Succes:D
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 01 jul 2008 10:53

Ik denk dat door het lange stil liggen de zuigertjes uitgedroogd zijn. Dit is eenvoudig op te lossen door de wielen uit de fiets te halen, fiets ophangen of op zijn kop zetten.
De remgrepen een paar keer inknijpen (let er wel heeeel goed op dat de zuigers er niet helemaal uitkomen want dan ben je klaar). wat dot olie op de zuigers, met een grote platte schroevedraaier voorzichtig de zuigers terug "wrikken" en dan moet het opgelost zijn.
Zoals Kaj100 hierboven al zei is dat het bij magura schijfremmen heel belangrijk is dat de bevestiging heel goed gevlakt is (voor het centreren van de rem)

Bovenstaande te lastig? dan kun je ook gewoon je fiets naar de FM brengen

Plaats reactie