Pagina 1 van 1
problemen met achternaaf/body crossmax
Geplaatst: 22 jun 2008 00:42
door jurg73
Mijn Mavic crossmax vertoont kuren.
Wanneer ik een afdaling in ga dan maakt mijn achternaaf een heel apart geluid en wordt de ketting slap. En ik heb al een nieuwe cassette en keting en kettingbalden erop gezet. En het probleem doet zich alleen in de afdaling voor.
Wat is hier aan te doen en wat is de oorzaak?
Alvast bedankt
Geplaatst: 22 jun 2008 15:03
door pim3
Haal je achterwiel eens uit je fiets, en geef eens een flinke slinger aan de cassette. Draait deze lang door? Ik verwacht haast van niet.
De palletjes in je body veren denk ik niet snel genoeg terug. Daardoor gaat de body meedraaien met je wiel, en komt de ketting slap te hangen. De palletjes zorgen ook voor dat ratelgeluid als je je benen stilhoudt.
Geplaatst: 24 jun 2008 18:57
door jurg73
Heeft iemand nog een idee hoe je dit kunt verhelpen?
Geplaatst: 24 jun 2008 22:35
door intersantos
Bij mijn Mavic Crossroc was het vervangen van de body de enige oplossing. Gedaan via Codagex. Bij mij waarschijnlijk veroorzaakt door slechte afdichting in combinatie met het iets te fanatiek gebruik van de hogedrukspuit. Na een tijdje kreeg hij weer kuren en heb ik een ander wielset gekocht. (Mavic Crossmax....)
Geplaatst: 12 jul 2008 17:23
door wasbeer2006
Bekend euvel met de mavic wielen. Het is natuurlijk ook een verschikkelijk systeem met die glijlager.
Ik heb het bij mijn crossmax XL's gehad en nu weer bij mijn SLR's na 5000km was ik al weer aan de beurt voornamelijk wegkilometers en geen hogedrukspuit.
Het probleem is het volgende door vuil en vrijving slijt het vrijwiel en erger nog de naaf. Voel maar aan je mavic wiel (ook race) wat meer dan 3000km heeft geleopen er zit allemaal vrij veel speling op de body in de dwarsrichting bij een 11-32 cassete slaat is soms zelf een paar MM uit.
Bovenstaande opmerking dat de cassette slecht draait hoeft niet bij mij draaien ze altijd net zo soepel het komt namelijk door de speling die een resonantie veroorzaakt als ie niet goed meer draait zijn je pallen we heel ver heen.
Er zijn verschillende oplossingen die het probleem kunnen verminderen/ doen verdwijnen ik zal ze allemaal noemen.
1. De makkelijkste is een nieuw wiel (maar dat is niet de bedoeling bij de meeste van ons)
2. Vervang de body, afdichtingsrubber en patjes. Let op vervang de patjes altijd door de nieuwe patjes met rode plasticjes eraan deze hebben minder last van het probleem, het is het partnummer van de slr patjes en ze passen in elke mavic body/naaf vanaf 2003. Ik heb ze zelf ik mijn oude xl gedaan.
Gebruik de mavic minerale olie flesje kost 5 euro ofzo, maar heeft een beter werking. ketting olie loopt eruit.
Vaak beweren ze dat dunne ketting olie beter is maar dat is niet zo 90% van de FM beweert dat ook. Dit werkt niet op dat dunnen olie een dunne laag achterlaat en zodoende meer speling. Let wel op met de wat dikkere olie dat die niet teveel bij de pallen komt anders blijven ze hangen. Dus de dikke ook alleen op het glijlager, tuurlijk vermengt het niets maar daar heb je geen last van.
Met een nieuwe body zal je direct de bovengenoemde speling weer voelen omdat ook de naaf is versleten.
3. Deze truuk heb ik van vroeger toen ik nog met RC auto's reed. Daar kwam altijd speling op de stuurblokken en na een middagje sturen weer nieuwe stuurblokken, die vulde we altijd op met secondenlijn en laat dat nou ook het best werken bij een mavic body.
Neem de dunste secondelijm en doe een druppel op een grote schrovendraaier en breng het aan het het glijlager draai het rond of zorg dmv een kleine schoeverndraaier dat het gelijkmatig verdeeld word. Pas stoppen met draaien als het droog is duur op nylon iets lager (uiteraard van te voren goed vetvrijmaken, en zorg dat er niet tussen de tandjes komt. Laat als het vinger droog is nog zeker een uur uitharder voorzichtig de body proberen soms moet je even licht schuren voordat het de juiste maat heeft.
Deze methode zit nu op mijn oude xl's en heb daar de laatste 8000km probleemloos mee gereden.
4. Die onderzoek ik zelf nog is het nylon lager wegfrezen en er een echt lager voor in de plaats doen. Mocht ik dat voor elkaar hebben post ik weer daar ga ik binnenkort mee beginnen.
Hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.
Geplaatst: 03 sep 2008 00:50
door gerard4t
Ik weet niet precies hoe het bij dat wiel in elkaar zit, maar kan je het niet beter op een draaibank doen dan frezen? Ook zou je speling kunne opvullen met latoenkoper, dat kan je vastlijmen.
Geplaatst: 04 sep 2008 13:18
door wasbeer2006
Dat moet kunnen! maar ik ben nog even in discussie met wat personen, omdat achter het glijlager weer een rubberring zit.
Ik moet zeggen nu ik de body elke 1000 km uitelkaar haal en opnieuw olie ik geen problemen meer heb, maar toch de speling blijft