Pagina 1 van 1
7-speed cassette, vervanging past niet.
Geplaatst: 21 jun 2008 14:26
door rhalff
Ik probeer een nieuw aangeschafte cassette op mijn 7-speed te zetten,
maar ik denk dat ik wat verkeerds heb gekocht.
Het is een HG70 cassette 7-speed.
Wat er orgineel opzat bestaat uit losse kransjes, van de HG70 zijn
alleen de bovenste twee kransjes los.
Het probleem is dat het bovenste 11-tands kransje niet volledig
over de body heen wil, het is mogelijk om alles toch aan te draaien en
vast te zetten, alleen heeft dan het tweede kransje speling.
Is dit op te lossen of gaat dit nooit lukken ?
Het lijkt niet echt op elkaar afgestemd eigenlijk, de body en deze cassette.
Hij schuift er wel goed overheen, maar de afsluiting is dus niet optimaal.
Kransje valt niet volledig over de body heen:
Dit is wat er orgineel opzat:
Alles aangedraaid, maar tweede kransje heeft speling:
Enige suggesties wat ik er wel op moet zetten ?
Geplaatst: 21 jun 2008 14:31
door roos1
Ik heb dit ook is gehad. Had bij een winkel een cassette besteld die aan elkaar zat. Maar die was niet op voorraad. En ik kreeg allemaal losse kransjes met afstand plastic dingen erbij. En ik miste dus 1 afstand ding. Ik heb deze van de oude cassette gehaald en die eerst op de body gedaan. Dan de cassette erop en dat past perfect.
Weet niet of je van je oude cassette van de plastic dingen hebt liggen. Anders eerst die op je body doen. Vervolgens de rest erover en alles zit perfect vast
Hoop dat het een beetje duidelijk is
Geplaatst: 21 jun 2008 15:47
door maatchen
Kan het niet goed zien op de foto van de oude cassette, maar als het goed is zit er achter het tweede kransje een dunne metalen 'vulring' (precies zo één als bij je nieuwe cassette). Als je deze aan de binnenkant schuift voor je de nieuwe cassette plaatst zou het goed moeten zijn. Anders kan je FM je misschien aan zo'n spacer helpen.
Shimano heeft inderdaad een beetje geklooid met twee verschillende passingen bij de 7s cassettes.
Alternatieve mogelijkheid is de oude 11t gebruiken, als die niet te veel versleten is.
Geplaatst: 21 jun 2008 16:20
door rhalff
Ok, bij mij zit de nieuwe aan elkaar en wat ik had waren juist allemaal losse ringen, op een van die ringen staat ook in het rood HG HyperGlyde, dus dat komt tenminste overeen.
Als ik er eerst een ring opgooi, die van de oude cassette, dan krijg ik dit resultaat.
het sluit dan zo aan:
De 'pootjes' zorgen voor nog eens extra afstand, waardoor het plaatsen van de spacer juist weer teveel ruimte verlies betekend:
Is de vaste cassette uitelkaar proberen te krijgen ook een optie ? Beter nee vooraf als achteraf
De oude cassette heeft geen 11 maar een 13 als kleinste kransje.
Ik heb ook geprobeerd twee ringen tussen het kleinste en een na kleinste te gooien, dit lukt opzich wel, maar dan krijg je weer een te grote ruimte tussen de kransjes lijkt me.
Geplaatst: 21 jun 2008 16:58
door rhalff
Ik heb de vaste cassette uit elkaar gehaald en het past nu allemaal redelijk goed.
Geen schroeven meer aanwezig:
Ik ga nu maar eens testen of het nog fietsbaar is
Geplaatst: 21 jun 2008 20:18
door maatchen
Een 13t, sorry, had ze niet zo snel geteld, maar je laatste foto is waar ik naar toe wilde.
Was een geschroefde versie ipv. geklonken, maar het verwijderen van die drie boutjes heeft verder geen invloed. Je moet waarschijnlijk wel je versnelling op nieuw afstellen. Zowel de H-L stelschroefjes als de kabelstelschroef.
Geplaatst: 23 jun 2008 13:01
door minne
Wat er volgens mij aan de hand is dat de 11 niet past op deze body. Op de foto heeft je 13 duidelijk splines (of eigenlijk inverted splines) die helemaal door het kransje heen lopen. De nieuwe 11 heeft dat duidelijk niet. Nu kan je dus de 11 er niet ver genoeg opschuiven, want de body heeft splines die doorlopen tot het eind van de body. Dan zit dus je tweede kransje niet geklemd. De rest zit aan elkaar dus zit wat strakker, maar kan in principe ook shuiven. Nieuwere bodies hebben splines die net iets eerder ophouden, zodat het wel past.
Daar!
http://www.sheldonbrown.com/k7.html#hyperdrivec
Geplaatst: 23 jun 2008 13:21
door rhalff
Minne schreef:Wat er volgens mij aan de hand is dat de 11 niet past op deze body. Op de foto heeft je 13 duidelijk splines (of eigenlijk inverted splines) die helemaal door het kransje heen lopen. De nieuwe 11 heeft dat duidelijk niet. Nu kan je dus de 11 er niet ver genoeg opschuiven, want de body heeft splines die doorlopen tot het eind van de body. Dan zit dus je tweede kransje niet geklemd. De rest zit aan elkaar dus zit wat strakker, maar kan in principe ook shuiven. Nieuwere bodies hebben splines die net iets eerder ophouden, zodat het wel past.
Daar!
http://www.sheldonbrown.com/k7.html#hyperdrivec
Ik heb het 'opgelost' door de ring van de andere cassette er eerst op te plaatsen, en alle bladen van de nieuwe cassette losgeschroefd en geplaatst.
Gisteren heb ik er 80km mee gefietst dus het draait wel. Schakelen naar het bovenblad gaat alleen voor geen meter, maar dat heeft te maken met mijn eigen vakkundigheid wat betreft het afstellen van de voorderrailleur.
Maar het blijft een feit dat die 11 er niet helemaal overheen valt en dus ook de sluitring waarschijnlijk maar de helft van zijn schroefdraad gebruikt bij het dichtzetten, voor mijn gevoel zit het wel muurvast trouwens.
Een losse 11 kopen zou dus de beste oplossing zijn, eentje die er wel gewoon overheen valt ?