Bontrager Aeolus vs Hed Jet 50
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
Ben wederom eens begonnen met een zoektocht naar een goede set carbon wielen (draadbanden) voor mijn Cervélo R3 SL. Zipp 303 blijft in mijn ogen een schitterende wielset maar na veel speurwerk op internet lees je toch nog regelmatig dat er een velg wordt kapot gereden en dat de service van Zipp niet super is. Wat hier van waar is weet ik niet, de prijs is ook behoorlijk dus dat zorgt toch voor enige twijfel.
Ik heb ook het een en ander gelezen over de bontrager aeolus en de Hed Jet 50 wielen. Over het algemeen allemaal erg positieve verhalen over beide wielsets. De prijs van de Hed Jet 50 is in ieder geval stukken lager dan bijvoorbeeld de Zipp 303 wielen. Aeolus is op zich ook vrij duur maar het schijnt dat de 2008 versie met alu remrand goedkoper is dan de 2007 versie waar ook de remrand van carbon is. Bontrager Aeolus Hed Jet 50
Heeft iemand een idee wat het verschil is tussen de velgen van de Aeolus en de Hed jet 50? Beide zijn velgen van HED maar of het om dezelfde velgen gaat is me niet helemaal duidelijk. Verder zit het verschil in de spaken en de naven dat begrijp ik. Het gewicht is ook nagenoeg hetzelfde 1620 gr voor de JET 50 en volgens de website van bontrager 1610 gr voor de bontrager`s. De 2008 versie van de Aeolus met aluremrand zouden 1660 gram wegen.
Ik moet zeggen de Aeolus vind ik echt een prachtige wielset, wel even wennen aan het spaakpatroon. Ook de Hed Jet zijn erg mooie wielen. Ik rij nu met campa Eurus die verder gewoon super goed bevallen. Om de R3 SL helemaal af te maken zoek ik nog een Carbon wielset waar ik ook de toertochten en dergelijke mee zou willen rijden. Ik weet dat de clinchers niet super licht zijn (zelfs iets zwaarder dan de Eurus) maar met mijn 61 kg is dat niet echt een probleem. Daarbij zou de aerovelg toch nog een voordeel op kunnen leveren tijdens het klimmen. Alleen op heel erg steile klimmetjes zou het gewicht misschien nadelig kunnen zijn. Een heel verhaal maar iemand nog goede tips of ervaringen met een van de wielsets?
Alvast bedankt !!
Groeten 21st-century
Ik heb ook het een en ander gelezen over de bontrager aeolus en de Hed Jet 50 wielen. Over het algemeen allemaal erg positieve verhalen over beide wielsets. De prijs van de Hed Jet 50 is in ieder geval stukken lager dan bijvoorbeeld de Zipp 303 wielen. Aeolus is op zich ook vrij duur maar het schijnt dat de 2008 versie met alu remrand goedkoper is dan de 2007 versie waar ook de remrand van carbon is. Bontrager Aeolus Hed Jet 50
Heeft iemand een idee wat het verschil is tussen de velgen van de Aeolus en de Hed jet 50? Beide zijn velgen van HED maar of het om dezelfde velgen gaat is me niet helemaal duidelijk. Verder zit het verschil in de spaken en de naven dat begrijp ik. Het gewicht is ook nagenoeg hetzelfde 1620 gr voor de JET 50 en volgens de website van bontrager 1610 gr voor de bontrager`s. De 2008 versie van de Aeolus met aluremrand zouden 1660 gram wegen.
Ik moet zeggen de Aeolus vind ik echt een prachtige wielset, wel even wennen aan het spaakpatroon. Ook de Hed Jet zijn erg mooie wielen. Ik rij nu met campa Eurus die verder gewoon super goed bevallen. Om de R3 SL helemaal af te maken zoek ik nog een Carbon wielset waar ik ook de toertochten en dergelijke mee zou willen rijden. Ik weet dat de clinchers niet super licht zijn (zelfs iets zwaarder dan de Eurus) maar met mijn 61 kg is dat niet echt een probleem. Daarbij zou de aerovelg toch nog een voordeel op kunnen leveren tijdens het klimmen. Alleen op heel erg steile klimmetjes zou het gewicht misschien nadelig kunnen zijn. Een heel verhaal maar iemand nog goede tips of ervaringen met een van de wielsets?
Alvast bedankt !!
Groeten 21st-century
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De HED's hebben een aluminium remrand en de Bontragers niet. Nogal een verschilletje..........
Zelf zou ik in deze klasse ook nog kijken naar de Reynolds DV46C en de Corima Aero(+) Ook full carbon voor draadbanden. Custom setje met Corima Aero velgen zou ook nog kunnen en kan op < 1400 gram uitkomen.
Zelf zou ik in deze klasse ook nog kijken naar de Reynolds DV46C en de Corima Aero(+) Ook full carbon voor draadbanden. Custom setje met Corima Aero velgen zou ook nog kunnen en kan op < 1400 gram uitkomen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
havana schreef:De HED's hebben een aluminium remrand en de Bontragers niet. Nogal een verschilletje..........
Zelf zou ik in deze klasse ook nog kijken naar de Reynolds DV46C en de Corima Aero(+) Ook full carbon voor draadbanden. Custom setje met Corima Aero velgen zou ook nog kunnen en kan op < 1400 gram uitkomen.
Hoi Havana,
Ik heb gelezen en gezien dat de 2008 versie van de Aeolus ook met aluremrand is. Mede hierdoor schijnt de prijs gezakt te zijn tov de 2007 versie. gewicht is echter wel weer iets omhoog gegaan. zie link en ff naar beneden scrollen Aeolus 5.0 ACC carbon remrand blijft optisch natuurlijk een stuk mooier maar praktisch gezien zal de alu remrand misschien een betere keuze voor mij zijn. Heb nog wel ff tijd om het een en ander uit te zoeken. Pas tegen het einde of het begin van het nieuwe seizoen ga ik een andere wielset aanschaffen. Reynolds ken ik uiteraard ook en lees hier ook veel goede dingen over net als Corima maar vindt daar de carbon structuur van de velgen iets minder mooi.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alu remrand met carbon huls zou ik persoonlijk niet doen. Het is zwaar, voegt niks toe en bovendien kan het van elkaar loskomen. Om nog maar te zwijgen van looks.
Vind je de carbonlook van Corima niet mooi zou ik voor de Reynolds gaan. De wielen zijn relatief licht, velgen zijn erg fraai en de naven en spaken zijn van DT Swiss dus gewoon uitstekend.
Vind je de carbonlook van Corima niet mooi zou ik voor de Reynolds gaan. De wielen zijn relatief licht, velgen zijn erg fraai en de naven en spaken zijn van DT Swiss dus gewoon uitstekend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
havana schreef:Alu remrand met carbon huls zou ik persoonlijk niet doen. Het is zwaar, voegt niks toe en bovendien kan het van elkaar loskomen. Om nog maar te zwijgen van looks.
Vind je de carbonlook van Corima niet mooi zou ik voor de Reynolds gaan. De wielen zijn relatief licht, velgen zijn erg fraai en de naven en spaken zijn van DT Swiss dus gewoon uitstekend.
Fietsmaat (1.67 x 61) rijdt nu 1 jaar op Hed Jet 50. Hij is daar uiterst tevreden over. Hij doet een 15k km per jaar louter en alleen in de bergen. De rem kwaliteiten bij nat weer zijn met alu veel beter dan solo carbon.
Tour.de heeft ooit alarmerende berichten geventileerd over full carbons die tijdens afdalingen door het frequent remmen spontaan gaan delamineren met alle boze gevolgen vandien. Mij valt ook op dat ik hier geen full carbons tegen kom.
Btw 1660 gram is niet licht.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Hmmz 1660 ? Ik dacht dat ze lichter waren, volgens de site 1440 gr à 1480 gr afhankelijk van de hoeveelheid spaken.
Dat alu beter remt in de regen zal niemand ontkennen.
Vol carbon zie je weinig rijden omdat deze wielen nog niet zo heel lang op de markt zijn, althans voor clinchers dan.
Dat alu beter remt in de regen zal niemand ontkennen.
Vol carbon zie je weinig rijden omdat deze wielen nog niet zo heel lang op de markt zijn, althans voor clinchers dan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
havana schreef:Hmmz 1660 ? Ik dacht dat ze lichter waren, volgens de site 1440 gr à 1480 gr afhankelijk van de hoeveelheid spaken.
Dat alu beter remt in de regen zal niemand ontkennen.
Vol carbon zie je weinig rijden omdat deze wielen nog niet zo heel lang op de markt zijn, althans voor clinchers dan.
M'n laatste zin staat idd wat ongelukkig. Met de 1660 gr haal ik 21st aan i.z. Bontrager. Echter, als ik op de Hedcycling.com kijk kom ik wat de lichtste versie Jet 50 betreft toch niet onder de 1620. Maar ook ik kan het mis hebben.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Ok, ik doelde dan weer op de Reynolds, vandaar de verwarring.
Carbon wielen met alu remrand zijn nooit licht.
Carbon wielen met alu remrand zijn nooit licht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
Blijft een ingewikkelde materie die carbon clinchers
De ideale set is eigenlijk zomaar niet te vinden. De ene set is te zwaar, de andere niet sterk of niet mooi genoeg dan weer carbon remrand ipv alu en ga zo maar door. Elke set heeft bijna wel een nadeel of beter gezegd weinig voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een setje campa eurus. Maar het blijft gewoon zo ontzettend mooi die hogere carbon wielen in je fiets
Als ze de lightweight clinchers nu eens 50 procent goedkoper maken dan heb je misschien wel een ideale set (alhoewel ook carbon remrand natuurlijk)
Jammer dat campa niet zo`n dergelijke set carbon/clinchers in hun gamma hebben. Mavic carbone premium SL is ook een mooie set natuurlijk maar die vind ik toch echt iets te zwaar. De reynolds DV46C zien er gewoon erg goed uit en ook het gewicht van 1440 a 1480 is erg goed te noemen maar de carbon remrand is misschien toch weer een nadeel van deze set. Zipp blijft in mijn ogen ook gewoon heel erg mooi maar wel flink aan de prijs en nog steeds wat twijfels over de betrouwbaarheid. Toen ik mijn R3 sl ging aanschaffen heb ik mijn kop er al op gebroken en maar voor de eurus gekozen en ook nu kom ik er nog niet uit. Misschien nog even geduld totdat er weer nieuwe producten worden gepresenteerd voor 2009. De HED Jet 50 blijf ik ook een mooie set vinden.
Kortom om gek van te worden eigenlijk. Wie o wie maakt nu eens de perfecte carbon/clincher set.
De ideale set is eigenlijk zomaar niet te vinden. De ene set is te zwaar, de andere niet sterk of niet mooi genoeg dan weer carbon remrand ipv alu en ga zo maar door. Elke set heeft bijna wel een nadeel of beter gezegd weinig voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een setje campa eurus. Maar het blijft gewoon zo ontzettend mooi die hogere carbon wielen in je fiets
Als ze de lightweight clinchers nu eens 50 procent goedkoper maken dan heb je misschien wel een ideale set (alhoewel ook carbon remrand natuurlijk)
Jammer dat campa niet zo`n dergelijke set carbon/clinchers in hun gamma hebben. Mavic carbone premium SL is ook een mooie set natuurlijk maar die vind ik toch echt iets te zwaar. De reynolds DV46C zien er gewoon erg goed uit en ook het gewicht van 1440 a 1480 is erg goed te noemen maar de carbon remrand is misschien toch weer een nadeel van deze set. Zipp blijft in mijn ogen ook gewoon heel erg mooi maar wel flink aan de prijs en nog steeds wat twijfels over de betrouwbaarheid. Toen ik mijn R3 sl ging aanschaffen heb ik mijn kop er al op gebroken en maar voor de eurus gekozen en ook nu kom ik er nog niet uit. Misschien nog even geduld totdat er weer nieuwe producten worden gepresenteerd voor 2009. De HED Jet 50 blijf ik ook een mooie set vinden.
Kortom om gek van te worden eigenlijk. Wie o wie maakt nu eens de perfecte carbon/clincher set.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Vraag: heb je al eens met carbons gereden? Zo ja, wat waren je ervaringen?
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
de boef van parma schreef:Vraag: heb je al eens met carbons gereden? Zo ja, wat waren je ervaringen?
Ik weet niet of je vraag aan mij bedoeld is maar ik heb in ieder geval nog nooit met carbon wielen gereden.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Carbon remrand hoeft geen enkel probleem te zijn , Ik heb gereden met de Campagnolo Hyperon voor draadbanden , en als je goede remblokken gebruikt zal dit geen enkel probleem opleveren. Ook de clincher uitvoeringen van Corima schijnen probleemloos te zijn.
Met de tube versie van de speedcomposites ook geen enkel probleem , rijden en remmen super. Het grootste probleem van draadbanden en full carbon wielen is het lekrijden , en de kans dat je de velgrand naar zn ballebiezen rijd , zeker als de band eraf loopt.
Met de tube versie van de speedcomposites ook geen enkel probleem , rijden en remmen super. Het grootste probleem van draadbanden en full carbon wielen is het lekrijden , en de kans dat je de velgrand naar zn ballebiezen rijd , zeker als de band eraf loopt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless