Fiets voor beginners
Hallo allemaal,
Na veel sporten te hebben beoefend (fitness, zwemmen, hardlopen, surfen, enz) wil ik nu het fietsen gaan proberen. Ik heb alleen 1 probleem: Ik moet een fiets hebben! Ik vind het erg moeilijk om een goede fiets te vinden aangezien ik niet weet waar ik op moet letten. Daarnaast wil ik ook niet te veel geld uit geven omdat ik eerst wil weten of ik het echt leuk vind om te fietsen.
Extra info: ik ben 1.85 en weeg rond de 80 kilo. Ik ben een paar keer gaan mountainbiken en daarbij kreeg ik al snel last van mijn rug maar dat kan ook aan een te kleine fiets hebben gelegen.
Ik hoop dat jullie hiermee voldoende info hebben om mij van goede raad te voorzien.
In ieder geval bedankt alvast!
Na veel sporten te hebben beoefend (fitness, zwemmen, hardlopen, surfen, enz) wil ik nu het fietsen gaan proberen. Ik heb alleen 1 probleem: Ik moet een fiets hebben! Ik vind het erg moeilijk om een goede fiets te vinden aangezien ik niet weet waar ik op moet letten. Daarnaast wil ik ook niet te veel geld uit geven omdat ik eerst wil weten of ik het echt leuk vind om te fietsen.
Extra info: ik ben 1.85 en weeg rond de 80 kilo. Ik ben een paar keer gaan mountainbiken en daarbij kreeg ik al snel last van mijn rug maar dat kan ook aan een te kleine fiets hebben gelegen.
Ik hoop dat jullie hiermee voldoende info hebben om mij van goede raad te voorzien.
In ieder geval bedankt alvast!
Ik wil wel reageren hoor. Afhankelijk van je budget ga je voor een aluminium fiets met tiagra afmontage (budget 650 a 800) of 105 (800 a 1100) of Campa Veloce (bijv. een Bianchi van 800 a 1000). Kies voor een relatief comfortabele zitpositie (niet te gestrekt; een goede fietsenmaker weet wat dit betekent voor de maat). Mogelijke merken die je in de buurt tegenkomt: Sensa/Target, Cube, Stevens, Gazelle, Batavus, eigenmerk fietsen. Je gewicht maakt niets uit voor de uiteindelijke keuze. Laat je keuze afhangen van de aanbieding waar je tegenaan loopt, niet van het merk..
-
- Forum-lid
Wat is niet te veel geld. Voor mij is 500€ voor een koppel wielen niet te veel geld, voor een ander is 1000€ voor een fiets al behoorlijk veel geld. Is afhankelijk van hoeveel hobby's je hebt, je er effectief wil aan spenderen etc.
Begin moet volgens mij altijd je budget vastleggen zijn. Ofwel weet je wat je wil en kijk je waar je er het voordeligst aan kunt raken. Maar ik vermoed dat je niet weet wat je wil of wat er zoal op de markt te koop is.
Dus: wat wil je er precies mee gaan doen en hoeveel wil je uitleggen.
Begin moet volgens mij altijd je budget vastleggen zijn. Ofwel weet je wat je wil en kijk je waar je er het voordeligst aan kunt raken. Maar ik vermoed dat je niet weet wat je wil of wat er zoal op de markt te koop is.
Dus: wat wil je er precies mee gaan doen en hoeveel wil je uitleggen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Ik zou je dan wel serieus inlezen (met de zoekfunctie vergelijkbare topics doorspitten kom je al een heel eind), anders zou ik gewoon wat FM's binnenlopen en een (overjarig) model scoren.
Marktplaats oid kan ook natuurlijk, maar als je echt geen idee hebt hoe en wat, is dat nog best lastig. Succes ermee iig.
Marktplaats oid kan ook natuurlijk, maar als je echt geen idee hebt hoe en wat, is dat nog best lastig. Succes ermee iig.
Leuk dat je wilt gaan fietsen! Ik ben ook net begonnen met een 'echte' racefiets nadat ik 3 jaar met een eenvoudige tweedehands heb rondgereden. Je zult al snel merken dat je er met alleen een fiets niet bent, dus reserveer ook wat voor gereedschap, helm, schoenen, dat soort grut. Kijk niet alleen naar racefietsen maar ga ook eens op een fitnessfiets zitten (met recht stuur). Daar zit je vaak iets meer rechtop en misschien vind je dat fijner.
Ik ben iets kleiner dan jij (1m82) en heb framemaat 58. Jij kunt misschien wel naar een 60 toe, verschilt ook een beetje per fietsmerk. Een goede fietsenmaker zal aanbieden om je even op te meten. Veel kijkplezier dit weekend, en als de FM je niet aanstaat, lekker naar een ander. Fietsenmakers genoeg in Nederland!
Ik ben iets kleiner dan jij (1m82) en heb framemaat 58. Jij kunt misschien wel naar een 60 toe, verschilt ook een beetje per fietsmerk. Een goede fietsenmaker zal aanbieden om je even op te meten. Veel kijkplezier dit weekend, en als de FM je niet aanstaat, lekker naar een ander. Fietsenmakers genoeg in Nederland!
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085
-
- Forum-lid
Marijn! schreef: Ik ben iets kleiner dan jij (1m82) en heb framemaat 58. Jij kunt misschien wel naar een 60 toe, verschilt ook een beetje per fietsmerk.
Verschilt ook per persoon, aangezien de ene langere benen heeft en de ander een langer bovenlichaam. Ik ben 1.84, maar heb een framemaat van 56. En wij hebben volgens mij hetzelfde frame.(Attempt vs. Streamer)
Dus gewoon op laten meten.
Marcel