Gezocht: lijstje met aandraaimomenten
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een momentsleutel. Voor zover het niet op het onderdeel zelf op in de documentatie vermeld staat, weet ik niet wat de aandraaimomenten zijn van verschillende fietsonderdelen. En als je de wrrde niet weet, kan je het net zo goed zonder momentsleutel doen.
Te denken valt aan:
- carbon bidonhouder op carbon frame
- carbon zadelpen op carbon frame
- carbon zadelpen op alu frame
- alu kettingbladboutjes
- stalen kettingbladboutjes
- pedaal op crank
- enz....
Wie oh wie heeft er een lijstje of kent een website waar dit soort waarden zijn terug te vinden?
Nu weet ik wel dat de waarde verschlt per merk/type, maar ik vermoed dat er toch ook wel algemene waarden per onderdeel zijn?
Te denken valt aan:
- alu kettingbladboutjes
- pedaal op crank
- enz....
Wie oh wie heeft er een lijstje of kent een website waar dit soort waarden zijn terug te vinden?
Nu weet ik wel dat de waarde verschlt per merk/type, maar ik vermoed dat er toch ook wel algemene waarden per onderdeel zijn?
-
- Forum-lid
Ik zoek het altijd op in de handleiding. Vuistregel is het diameter van het boutje is gelijk aan het aantal Nm. Dus 5mm is 5Nm.
Binkie4 schreef:Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een momentsleutel. Voor zover het niet op het onderdeel zelf op in de documentatie vermeld staat, weet ik niet wat de aandraaimomenten zijn van verschillende fietsonderdelen. En als je de wrrde niet weet, kan je het net zo goed zonder momentsleutel doen.
Te denken valt aan:
- alu kettingbladboutjes
- pedaal op crank
- enz....
Hoi,
Voor zover ik ze algemeen neem maar de meeste fabrikanten zetten het wel in de handleiding dan wel op de onderdelen zelf:
2nM
7-8nM
Geen idee
- alu kettingbladboutjes
Geen idee
30Nm dacht ik
- pedaal op crank
Gebruik nooit een momentsleutel daarvoor. Gewoon 'goed' vast. Met BSA draad loopt het nooit los door het ronddraaien van de pedalen dus niet echt belangrijk.
-Carbon stuurpen op stalen buis
5Nm
-Carbon stuurpen op carbon stuur
5-6Nm
Mvg, Zorro
p.s. draai altijd je momensleutel terug naar 0 als je hem niet gebruikt
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
op de website van parktools vind je een lijst met aandraaimomenten voor de verschillende onderdelen van verschillende merken. let op wel in amerikaanse eenheden maar ze geven er ineens de omrekenfactoren bij
Ridley icarus, campa veloce 10 speed, derailleurs: campa centaur.
Het staat vaak ook gewoon OP het onderdeel.
@havana: Vaak staat het er inderdaad op, maar het gaat mij juist om die onderdelen waar het niet op staat.
@peanuts: Goeie tip. Op die website staat inderdaad erg veel info over gereedschappen en het gebrui er van.
Dank!
@peanuts: Goeie tip. Op die website staat inderdaad erg veel info over gereedschappen en het gebrui er van.
Dank!
En zojuist zelf gevonden op de website van M-gineering.
Voor wie het ook handig vindt:
Lijstje aanhaalmomenten
Voor wie het ook handig vindt:
Lijstje aanhaalmomenten
Hier nog iets over aandraaimomenten om in acht te nemen.
Snow schreef eerder o.a. : "Altijd met zorg aandraaien ook al gebruik je een momentsleutel".
De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.
De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.
- Forum-lid
"carbon zadelpen op alu frame" .....
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Frits
- amclassic-fan
- Forum-lid HC