Pagina 1 van 29
Robert Gesink
Geplaatst: 16 jun 2008 21:40
door nicom
Afgelopen dagen weer ontzettend genoten van Robert Gesink in de Dauphine. Maar ik heb wel vraagtekens bij de gekozen tactiek van hem. Hij kiest ervoor om hard op kop te rijden in de hoop iedereen een voor een te lossen. Wat opviel was dat wanneer er door andere coureurs werd versnelt hij met moeite mee kon. Heeft Robert geen demarage in de benen en kan hij alleen maar hard tempo rijden. Dan zullen vele van hem profiteren. Of moet hij gaan trainen op die versnelling en dan het gat slaan en doorgaan in zijn gekende stijl van tempo rijden. Hoe denken jullie daarover.
Geplaatst: 16 jun 2008 21:46
door bhermans
Het komt er mede door dat hij geen versnelling heeft doordat hij een zeer mooi klein verzetje draait. Als je wat groter rijdt meestal kun je makkelijker versnellen als wanneer je al de heletijd met een omwentelingen aantal van 90 rondrijd.
Geplaatst: 16 jun 2008 21:52
door Zorro
Hoi,
Beetje dubbel draadje dit. Lijkt me handiger om door te gaan op
Robert Geesink Het Supertalent van 502 Watt en deze draad te verwijderen.
Mvg, Zorro
Geplaatst: 16 jun 2008 22:53
door scepticus
Ach, in principe valt er bergop weinig te 'draften' dus als je sterk genoeg bent kun je net zo goed van kop af iedereen aan stront rijden
Geplaatst: 17 jun 2008 00:44
door spietpiet
BHermans schreef:Het komt er mede door dat hij geen versnelling heeft doordat hij een zeer mooi klein verzetje draait. Als je wat groter rijdt meestal kun je makkelijker versnellen als wanneer je al de heletijd met een omwentelingen aantal van 90 rondrijd.
Armstrong wel eens bergop zien wegrijden ?
Geplaatst: 17 jun 2008 17:56
door bhermans
Soms maar vooral omdat de anderen niet meer konden naar het werk van zijn team en als dan hoef je niet meer met een hele grote snelheid weg te gaan omdat de anderen minder aankunnen.
Geplaatst: 17 jun 2008 18:13
door rezne
Maar het is toch niet zo dat Armstrong minder vermoeid raakt omdat het ZIJN team is? Hij verzet toch even veel werk als zijn concurrentie. Dus dat anderen op dat moment minder aankunnen gaat niet echt op (of Armstrong sowieso al sterker was laat ik dan achterwege).
Door een lichter verzet maak je juist een snelle jump...... Probeer maar eens te versnellen op 53x11
.
Geplaatst: 17 jun 2008 18:17
door bhermans
Dat ook maar ik zelf vindt het niet makkelijk om te versnellen met een omwentelingen aantal van 100-110, doe mij maar met een stuk of 80. Dan ben je wel eerder moe als wanneer je steeds maar klein trapt.
Geplaatst: 17 jun 2008 18:32
door bsa
Even citeren uit de bergenspecial van Fiets 4-2007:
"Goed wiel
Er wordt vaak vreemd gekeken naar knechten die in de tour de Frace ook bergop voor hun kopman rijden. Het lijkt weinig zin te hebben om in het wiel van iemand te fietsen als je bergop rijdt, maar niets is minder waar. Zeker voor beroepsrenners die bergop ook nog snel gaan, scheelt het 15 tot 30 watt als ze bij iemand in het wiel rijden. Voor cyclosportieven kan het verschil ook nog 20 watt zijn...."
Dus Armstrong raakt minder vermoeid omdat hij in het wiel zit van zijn teamgenoten, maar de anderen zouden ook minder vermoeid moeten raken, omdat zij in het wiel van Armstrong zitten. Armstrong zal wel met een grote versnelling (in de vorm van versnellen) weg moeten rijden, omdat de rest misschien nog fit genoeg is, doordat ze ook geprofiteerd hebben van het werk van de ploeg van Lance.
Geplaatst: 17 jun 2008 22:19
door nicom
Amstrong versnelde altijd onmiddelijk als de laatse knecht weg viel hij reed nagenoeg nooit met tegenstanders in zijn wiel bergop.
dus knechten weg dan alleen verder dus demareren
Geplaatst: 17 jun 2008 22:24
door erikvd
BsA schreef:Even citeren uit de bergenspecial van Fiets 4-2007:
"Goed wiel
Er wordt vaak vreemd gekeken naar knechten die in de tour de Frace ook bergop voor hun kopman rijden. Het lijkt weinig zin te hebben om in het wiel van iemand te fietsen als je bergop rijdt, maar niets is minder waar. Zeker voor beroepsrenners die bergop ook nog snel gaan, scheelt het 15 tot 30 watt als ze bij iemand in het wiel rijden. Voor cyclosportieven kan het verschil ook nog 20 watt zijn...."
Dat is wel interessant! Wat was de theorie achter het verminderde geleverde vermogen? Uit de wind rijden of de zuigwerking telt hier toch niet meer mee?
Geplaatst: 17 jun 2008 22:50
door Zorro
Erik vD schreef:BsA schreef:Even citeren uit de bergenspecial van Fiets 4-2007:
"Goed wiel
Er wordt vaak vreemd gekeken naar knechten die in de tour de Frace ook bergop voor hun kopman rijden. Het lijkt weinig zin te hebben om in het wiel van iemand te fietsen als je bergop rijdt, maar niets is minder waar. Zeker voor beroepsrenners die bergop ook nog snel gaan, scheelt het 15 tot 30 watt als ze bij iemand in het wiel rijden. Voor cyclosportieven kan het verschil ook nog 20 watt zijn...."
Dat is wel interessant! Wat was de theorie achter het verminderde geleverde vermogen? Uit de wind rijden of de zuigwerking telt hier toch niet meer mee?
Hoi,
Uit de wind rijden werkt altijd al is het effect bij lage snelheden natuurlijk veeeeel minder vandaar de bescheiden 15-30 Watt. Op het vlakke (en dus bij veel hogere snelheden) heeft het veel meer effect. Maar goed alle kleine beetje maken 1 grote. Met 30Watt meer bergop ben je nog echt geen Pantani maar aangezien toprenners al vaak op het uiterste zitten (gewicht renner, gewicht fiets etc.) is 30 Watt best wel veel.
Kijk eens op
Fiets Fysica
Mvg, Zorro