Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon & garantie

henk58
Forum-lid

henk58 09 jun 2008 00:40

Bij een minder dan 2 jaar oude Canyon CF10 (model 2006) werd een breuk geconstateerd in de staande achtervork.
De fiets is opgebouwd met Ultegra, Campa Neutron wielen. Gebruik: trainen en tochten, dus geen koersen. Gewicht rijder 75 kg.

Volgens Canyon is de breuk ontstaan door 'overbelasting' en valt dit dus buiten de garantie ... wel een aanbod om gebruik te maken van 'crash replacement' regeling (=nieuw frame voor halve prijs). Als je nou echt gecrashed bent is dat redelijk, maar gezien het gebruik van de fiets is 'overbelasting' lariekoek (of de kasseistrookjes in de Ronde van Vlaanderen moeten daar onder vallen ...).

Wie heeft er meer ervaring met Canyon & garantie, en mogelijk een breuk van de achtervork van het vorige model CF10?

Alvast bedankt voor je reactie!

gast
Forum-lid

gast 09 jun 2008 00:58

Waar zou die overbelasting volgens hen dan uit kunnen bestaan ?

Lijkt me idd een tamelijk bizar aanbod. Hoeveel jaar garantie heb je eigenlijk ? Ik heb goeie ervaring met Canyon-garantie. (Niet de achtervork overigens.)

henk58
Forum-lid

henk58 09 jun 2008 01:02

gast schreef:Waar zou die overbelasting volgens hen dan uit kunnen bestaan ?

Lijkt me idd een tamelijk bizar aanbod. Hoeveel jaar garantie heb je eigenlijk ? Ik heb goeie ervaring met Canyon-garantie. (Niet de achtervork overigens.)

Garantie op frame is 6 jaar, zie verder voorwaarden:
http://www.canyon.com/_nl/alv.html

Maar onder 'ondeskundig gebruik' en 'overbelasting' kan je alle garantiegevallen makkelijk afwimpelen ...

marijn_
Forum-lid

marijn_ 10 jun 2008 12:48

Tja, omdat de fiets meer dan 6 maanden oud is ligt de bewijslast bij de gebruiker. Die moet aantonen dat de schade niet door onachtzaam gebruik is ontstaan. Dat is overigens niet zo moeilijk. Een Canyon F10 frame is een topproduct, geen budgetframe. Je mag een zekere levensduur verwachten van zo'n frame. Ook onder zwaardere belasting, kasseien mogen geen probleem zijn. Bovendien heb je geen zichtbare valschade op het frame dus je bent er niet mee gestuiterd. Wat is de levensduur van zo'n frame, 8 jaar? Ik zou dan voorstellen om 25% te betalen voor een nieuw frame, je hebt immers al 2 jaar op het huidige frame gereden.
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

Plaats reactie