Fast Forward
Wat voor voorwiel kan je het beste gebruiken in een tijdrit? Een 3/4spaaks wiel of een wiel met een 50/60mm hoge (carbon) velg.
Dit is niet omdat ik het zelf wil hebben maar uit interesse. Zelf zie je ook meer tijdrijders met een hoge velg dan 3spaaks wiel.
Dit is niet omdat ik het zelf wil hebben maar uit interesse. Zelf zie je ook meer tijdrijders met een hoge velg dan 3spaaks wiel.
Ik denk niet dat je zomaar een van beide types naar voor kan schuiven, en dat blijkt ook uit tests. Een superhoog voorwiel kan er wel leuk en opvallend uitzien, maar is niet altijd sneller dan een 3-spaaks of 4-spaaks; het omgekeerde is ook waar. Ik zou als eerste keuze een hoge Zipp 808 nemen (in set-vorm ook bruikbaar in wegkoersen), of een Zipp 404 die als set veel polyvalenter is; op de tweede plaats zou ik dan kiezen voor de Xentis Mark 1 TT's. Beide wielen komen in die volgorde uit aerodynamica-testen, en daarbij wijkt de Xentis totaal af van alle andere 3/4-spaaks, voornamelijk door zijn conische vormgeving aan de assen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Zelf ben ik me ook aan het orrienteren op tijdrijdwielen:
Fast Forward - Disc & Three
Kosten: 1598 euro
Fast Forward - Disc & F5R
Kosten: 1248 euro
Is dit driespaaksvoorwiel (zoveel) sneller? Of kan je voor 350 euro extra beter een ander wiel (met hogere velg) nemen?
Fast Forward - Disc & Three
Kosten: 1598 euro
Fast Forward - Disc & F5R
Kosten: 1248 euro
Is dit driespaaksvoorwiel (zoveel) sneller? Of kan je voor 350 euro extra beter een ander wiel (met hogere velg) nemen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55
HED 3 schijnt vaak als (één van de) snelste uit de testen te komen. Vind ik ook niet erg duur, zoek de prijzen maar eens op, bv snellewielen.com of cyclespeed.nl
Met achterwiel erbij voor minder dan 1200 euro bij eerstegenoemde link. Zit ook te denken om dat setje aan te schaffen.
Met achterwiel erbij voor minder dan 1200 euro bij eerstegenoemde link. Zit ook te denken om dat setje aan te schaffen.
HED.3 & Disc
Prijs: 1258 euro (579 + 679, cyclespeed.nl)
Prijs: 1170 euro (545 + 625, snellewielen.nl)
Is idd een goedkoper alternatief. Zipps zijn volgens mij een stuk duurder. En Casran hoeft het volgens mij niet allemaal zelf te betalen, dus die heeft andere ovrewegigingen denk ik. (Concrete prijzen van Zipp niet gevonden)
Prijs: 1258 euro (579 + 679, cyclespeed.nl)
Prijs: 1170 euro (545 + 625, snellewielen.nl)
Is idd een goedkoper alternatief. Zipps zijn volgens mij een stuk duurder. En Casran hoeft het volgens mij niet allemaal zelf te betalen, dus die heeft andere ovrewegigingen denk ik. (Concrete prijzen van Zipp niet gevonden)
jaapie91 schreef:en voor 100 euro minder heb je een Jed 60 voorwiel
Maar de vraag blijft of je dat dan liever hebt.
Waar ik naar zou kijken is welke optie het meest practisch is.
Ik zou persoonlijk zeggen als je geld hebt voor de FFWD wielen kan je naar mijn mening beter een setje hed 50/60's kopen en een dicht hed wiel. Dan ben je ongeveer even duur uit(denk ik) en heb je voor bijna alle omstandigheden wielen en heb je ook een setje wielen voor criteriums enzo.
Wat ook nog een optie is voor als je met tubes wil rijden zijn de 85 mm Kuipertrading wielen of iets in die richting met een dicht achterwiel erbij.
Jaap
Ik zou persoonlijk zeggen als je geld hebt voor de FFWD wielen kan je naar mijn mening beter een setje hed 50/60's kopen en een dicht hed wiel. Dan ben je ongeveer even duur uit(denk ik) en heb je voor bijna alle omstandigheden wielen en heb je ook een setje wielen voor criteriums enzo.
Wat ook nog een optie is voor als je met tubes wil rijden zijn de 85 mm Kuipertrading wielen of iets in die richting met een dicht achterwiel erbij.
Jaap
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.
jaapie91 schreef:Waar ik naar zou kijken is welke optie het meest practisch is.
(..)
kan je naar mijn mening beter een setje hed 50/60's kopen en een dicht hed wiel. (..)
heb je voor bijna alle omstandigheden wielen en heb je ook een setje wielen voor criteriums
Voor mij is tijdrijden prioriteit nummer 1. Ik heb elf tijdritten op mijn agenda staan en drie criteriums. Ik wil dan ook niet het risico lopen om mijn (dure) tijdrijdwielen te mollen tijdens een criterium. Als mijn prioriteiten anders lagen had ik wellicht geen dicht achterwiel gekozen maar twee maal (extreem) hoge velgen.
Ik ben dus 'alleen' geintresseerd in zo veelmogelijk (aerodinamische) winst voor mn geld. Ik denk dat wat de topicstarter aanhaald vooral komt,- door wat jij aangeeft: hoge velgen kan je voor twee disiplines gebruiken, een drie- of vierspaakswiel maar voor een.
Ik denk dat als je ook gewone wedstrijden rijd (wat ik ook doe) het makkelijker is voor een Hed 60 te gaan want dan kun je die ook gewoon een normale wedstrijd rijden met dit wiel en en z'n wedstrijden mag je niet rijden met 3 spaaks wielen.
Als je puur voor de tijdritten gaat zoals Corniel moet je gewoon een 3/4 spaaks nemen.
Als je puur voor de tijdritten gaat zoals Corniel moet je gewoon een 3/4 spaaks nemen.
Weet ik zo net nog niet, ik zie op de site van Hed niet gek veel verschil in testwaardes tussen de Hed Jet 90 en de 3-spaaks variant. Daarnaast vind ik zo'n 8-9 cm hoog voorwiel er ook veel koeler uitzien . Heb zelf de Jet90 in mn fiets steken en ben er uiterst tevreden over!
Science of Performance!