Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

dura-ace 2009 shifters op Ultegra SL

sennebikes
Forum-lid

sennebikes 06 jun 2008 08:47

Hallo,

Ben op zoek naar nieuwe fiets. Heb altijd Shimano gereden, maar wou nu overschakeling maken naar campa, omdat ik die waslijnen aartslelijk vind.
Nu is het zo dat de totale nieuwe dura-ace groep die waslijnen niet meer heeft. De totale groep gaat voor mij waarschijnlijk te duur uitvallen. Kan ik de Ultegra SL monteren en enkel de dura-ace 2009 Shifters nemen.

Op de site van Shimano staat de uitwisselbaarheid van onderdelen, maar dit is voor mij niet 100% duidelijk.

Bedankt

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 06 jun 2008 11:23

Shimano geeft zelf aan dat de nieuwe 7900 shifters NIET compatible zijn met de oude 7800 groep. De 7800 groep is wel compatible is met Ultegra (SL) en daarom evrwacht ik dat de 7900 shifters niet compatible zullen zijn met de huidige Ultegra groepen.
Maar de kans is groot dat een jaar (2 jaar?) later de Ultegra groep wordt opgewaardeerd en dezelfde shifters qua uiterlijk krijgt als de 7900 groep.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

tazzy
Forum-lid

tazzy 06 jun 2008 12:19

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 06 jun 2008 15:40

...of wachten op een nieuw type Shiftmate (http://jtekengineering.com/shiftmate.htm)

morel
Forum-lid

morel 08 jun 2008 22:37

Sennebikes schreef:Hallo,

Ben op zoek naar nieuwe fiets. Heb altijd Shimano gereden, maar wou nu overschakeling maken naar campa, omdat ik die waslijnen aartslelijk vind.
Nu is het zo dat de totale nieuwe dura-ace groep die waslijnen niet meer heeft. De totale groep gaat voor mij waarschijnlijk te duur uitvallen. Kan ik de Ultegra SL monteren en enkel de dura-ace 2009 Shifters nemen.

Op de site van Shimano staat de uitwisselbaarheid van onderdelen, maar dit is voor mij niet 100% duidelijk.

Bedankt

Hoi,

Als je de Interchangeability tabel goed bekijkt kan je met de Ultegra group wel degelijk de DA 2009 shifters gebruiken maar dien je wel de DA 2009 voorderailleur er bij te nemen .
En ik denk dat er veel mensen zijn die op deze manier hun waslijnen naar de prullenbak zullen verwijzen in de toekomst ;)
Ik vind trouwens dat de nieuwe DA shifters met de verborgen kabels,
in combinatie met de "oude" DA group best een mooi resultaat is qua uitzicht.
Vooral als je de nieuwe grijze onderdelen van de DA 2009 niet vind staan bij de kleur van je fiets .

Groeten,
Morel.

foosho
Forum-lid

foosho 09 jun 2008 00:01

Je hebt gelijk, maar je moet dan wel over dat oranje lijntje met:
"Slower shift may occur depending on frame dimension"
Wat ze daar ook mee mogen bedoelen...

redalert
Forum-lid

redalert 23 aug 2008 16:02

Morel schreef:
Sennebikes schreef:Hallo,

Bedankt

Hoi,

Als je de Interchangeability tabel goed bekijkt kan je met de Ultegra group wel degelijk de DA 2009 shifters gebruiken maar dien je wel de DA 2009 voorderailleur er bij te nemen .

Groeten,
Morel.

Dat gaat dan toch ook op voor de achterderailleur? Of zie ik dat nu niet goed?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2008 16:09

Je kunt elke Shimano 10 speed achterderailleur gebruiken, alleen voor moet je de DA7900 kopen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 24 aug 2008 14:08

Als ik het goed begrijp gaat schakelen voor met een "oude" derailleur ook wel, alleen wat langzamer. Dat zou mij niet zoveel uitmaken, maar vraag me wel af in hoeverre het niet mee kunnen trimmen van de voorderailleur problemen zou kunnen geven met aanlopen. De nieuwste kooi zal toch niet zo heel veel breder kunnen zijn ? Wellicht een iets bredere 9 spd voor gebruiken als goekoper alternatief (als je die toch al hebt bijvoorbeeld) ???

Plaats reactie