Pagina 1 van 2

Gebroken voorvorken topic

Geplaatst: 02 jun 2008 20:07
door driebiebu
Aangezien enkele Red Bull bezitters momenteel in de rats zitten vanwege de (kleinschalige) terugroepactie vanwege 7 gebroken carbon voorvorken, is het misschien een idee om eens te inventariseren hoe vaak gebroken voorvorken voorkomen. Welke merken en soorten materiaal.

Omdat er volgens mij bij elk merk en soort materiaal wel eens iets breekt, dan nu dit topic.

Dus; als er ooit een voorvork van je racertje is gebroken
plaats dan hier de details.

Geplaatst: 02 jun 2008 20:58
door amclassic-fan
9 van de 10 vorken die breken gebeurt dat door een valpartij of onvakkundige montage (lees te hard aandraaien van de stuurpen).

Geplaatst: 03 jun 2008 09:51
door velo
Amclassic-fan schreef:9 van de 10 vorken die breken gebeurt dat door een valpartij of onvakkundige montage (lees te hard aandraaien van de stuurpen).



En hoe hard mag je die stuurpen dan wel aandraaien om te voorkomen dat de fullcarbon vorksteel kapot gaat?

Is het de Nm die op de pen staan wat bepalend is of is er een algemene max. Nm voor iedere carbonvorksteel die aangehouden moet worden.

Geplaatst: 05 jun 2008 01:37
door toolio
Dit zou voor mij een reden zijn om geen carbon voorvork te kopen! Mocht er een scheurtje in komen, dan verliest het zijn sterkte. Kortom, je moet het dan wel vaak nakijken op scheurtjes? Of valt het in de praktijk wel mee?

Ik ben nu ook mijn eerste racefiets aan het aanschaffen, maar ga niet voor carbon (voorvork). Vind het te "tricky". Maar de vraag is natuurlijk, is dat zo? Is carbon tricky of niet?

Geplaatst: 05 jun 2008 01:48
door foosho
beetje racefiets wordt met carbon voorvork geleverd... verhalen over spontaan brekende vorken hoor je zelden, zal dus allemaal wel meevallen...
In de EU mag je ook niet zomaar wat verkopen, maar moet voldoen aan een ziljoen veiligheidsregeltjes...



Met zulk soort dingen moet je het dus allemaal relatief zien:
Laten we beginnen met het feit dat het het veiligste is gewoon niet te gaan fietsen.
Mocht je nu toch nog besluiten te gaan fietsen, dan accepteer je dus dat er een kans is dat je een keer goed crashed.
Nu moeten we een lijst maken die de oorzaak van de crash weergeeft, hoe lager in de lijst, hoe kleiner de kans.

Als ik even moet gokken ziet dat er ongeveer zo uit (neem dit niet al te serieus aub :P):

1. een auto schept je
2. iemand voor je valt
3. ineens een konijn/hert/kind/oma/... voor je wiel
4. je haalt de bocht niet
5. 't is glad en je glibert ineens onderuit
6. je rijdt plots*klap*s lek
..
..
35. door oververmoeidheid rijd je ineens de weg af
..
..
..
976. je voorvork breekt spontaan

De conclusie is dan dat die voorvork niet zo boeit, sterker nog, je kunt zelfs nog beargumenteren dat het extra comfort door carbon, je zelfs crashes bespaart door verminderde vermoeidheid!

Geplaatst: 05 jun 2008 11:46
door jakkediesel
Ben op 20/5 ten val gekomen door een afbrekende alu voorvork (fiets was 3.5 jar oud en had 9000 km op te teller). Gevolg: sleutelbeen en 5 ribben gebroken en een gescheurde helm.
Dit zal me toch niet weerhouden om terug op de fiets te springen wanneer het fysisch weer kan/mag.

Heb trouwens van de fabrikant zonder pardon een nieuw kader gekregen.

Geplaatst: 05 jun 2008 13:33
door vivo
jakke diesel schreef:Heb trouwens van de fabrikant zonder pardon een nieuw kader gekregen.
Bedoel je dat je naast het nieuwe kader ook graag een pardon/verontschuldiging gehoord had?

@toolio
Maak onderscheid tussen een carbon vork met en zonder carbon vorksteel. De laatste is minder gevoelig voor verkeerde montage en dus misschien toch acceptabel voor jou.

Geplaatst: 05 jun 2008 13:41
door casran
Nou, ik heb 1 maal een voorvork gebroken: eentje van een Trek, carbon vork, alu vorkpijp.

De voorgeschiedenis. Ik reed in het zog van een vrachtwagen aan +55km/u en knalde hard door een put van 10cm (doorstoot tot op velg maar gelukkig tube niet lek). De volgende rit werd het sturen onbetrouwbaar, ik stopte en had het stuur in mijn hand... vorkpijp door. In garantie vervangen door Trek zonder enige discussie, al vermoed ik echt dat het door die klop van daags tevoren kwam.
Conclusie van het verhaal: zeker NIET besluiten dat de voorvork die Trek leverde slecht of onbetrouwbaar wordt. Dit soort dinges komen voor en bewijzen dat je uit een crash weinig conclusies over materiaal kan maken. Wel geconcludeerd dat Trek dit behoorlijk afhandelde.

Geplaatst: 05 jun 2008 14:41
door velo
Misschien is het volgende meer waar het om gaat.

Hoe betrouwbaar blijft oa: carbon mbt. afbreken van onderdelen in de steeds maar erger wordende anorexia waanzin van lichter, lichter, lichter etc.

Als je op het internet de fiets fora langs surft wereldwijd dan kom je reacties tegen van mensen die zelf of kennissen hebben die wel degelijk ervaring hebben in afbrekende carbon onderdelen van zadel pennen tot aan wat Casran beschrijft.

In het geval van Casran heeft het niet zo veel te maken met het materiaal, maar in andere gevallen is dat wel het geval en dan nog is het waarschijnlijk dat dit te maken heeft met de dikte ! van het materiaal.

Geplaatst: 05 jun 2008 15:23
door dogestyle
Dus als het alu is en breekt ligt het niet aan het materiaal, en als het carbon is wel? De Ducrot-Carbon-Is-Kwetsbaar-Campagne lijkt zijn werk te doen...

Ik dacht dat uit allerlei testen naar voren kwam dat carbon niet kwetsbaarder is... maar als het als materiaal steeds meer gebruikt wordt is het alleen maar logisch dat je vaker hoort dat het een keer kapot gaat.

Groet

Geplaatst: 05 jun 2008 23:02
door driebiebu
Ik ken renners uit "het stalen tijdperk", en die hadden het ook regelmatig over afbrekende (stalen) onderdelen.
Zelf heb ik jaren gelden heel lang met een ITM Big One aluminium stuurpen rondgereden.
Totdat een maat mij vertelde dat die vaak braken. Als ik hem niet was tegengekomen had ik dit nooit geweten. Toen was er nog geen internet...
Ik bedoel maar, elk materiaal kan breken, ook dikke stalen buizen.

Geplaatst: 06 jun 2008 14:53
door velo
Dogestyle schreef:Dus als het alu is en breekt ligt het niet aan het materiaal, en als het carbon is wel? De Ducrot-Carbon-Is-Kwetsbaar-Campagne lijkt zijn werk te doen...

Groet


Niet emotioneel worden, maar beperken tot wat er gezegd is.

Ieder materiaal heeft zo zijn kwaliteiten met zijn eigen sterkte/zwaktes, maar door het steeds maar lichter en lichter maken van het materiaal ga je de kern sterkte van een materiaal verzwakken met alle gevolgen van dien.

Als je bv. probeert om een staal frame net zo licht te maken als carbon dan ga je een gedrocht van een frame krijgen die zo lang meegaat als de aansteker van een kettingroker.

Me dunkt dat het daar toch allemaal veel te duur voor is.