Pagina 1 van 2

Fiets total loss

Geplaatst: 30 mei 2008 18:23
door poisoned
Hallo,
2 weken geleden was ik aangereden. Nu wordt waarschijnlijk mijn fiets total loss verklaart. Is het dan zo dat ik die fiets mag houden en dat ik geld krijg (percentage)? Weet iemand dit? Anders ben flink de ***. Dan wordt er zoveel afgeschreven terwijl ik heel zuinig was op de fiets. Die fiets blijft toch gewoon mijn eigendom?
Tnx.

Geplaatst: 30 mei 2008 18:45
door mao
Fiets mag je normaal gesproken houden.
Dagwaarde valt altijd tegen.
succes

Geplaatst: 30 mei 2008 18:48
door rik.a
Hij is total loss verklaart omdat er meer schade aan de fiets zit, dan wat een nieuwe fiets kost toch? Hij zal wel je eigendom blijven maar ik zou hem zeker niet opnieuw opbouwen, laat staan erop rijden, kans op scheurtjes is bij een botsing groter dan wanneer je zelf valt.
Als er veel (onnodig) afgeschreven wordt, klopt het niet dat ie Total loss verklaard wordt, als bijvoorbeeld de groep niet afgeschreven wordt, en frame vork en wielen wel, dan denk ik dat je de groep er wel af mag halen maar frame, vork en wielen lijkt me niet waarschijnlijk dat je die dan nog mee krijgt. Het risico lijkt me te groot dat je er dan nog op zult gaan rijden.

Sterkte,
Rik

Geplaatst: 30 mei 2008 19:03
door poisoned
Bedankt voor jullie reactie!

Geplaatst: 30 mei 2008 19:05
door marz
Nou ehm, wanneer je verzekering wil kunnen ze je fiets opeisen.
Ze betalen er namelijk voor.
Ik heb die van mij in moeten leveren namelijk, en ja dat is heel erg vervelend.
Zou het even bij je verzekering navragen.

Geplaatst: 30 mei 2008 19:41
door scepticus
Idd, of hij moet vernietigd worden (frame doorzagen ofzo)

Geplaatst: 30 mei 2008 19:59
door hans
Net als met auto's is een fiets die loss is gereden na uitbetaling eigendom van de verzekering. Soms mag je hem echter houden.

Ik denk dat het ook mogelijk is dat jij een bedrag betaald voor het vrak (kan met auto's mamelijk ook).

Nog een tip over de restwaarde: Mijn Wilier lavaredo (ultegra/dura-ace 9sp) dit jaar gejat uit de schuur. De verzekering dekte de schade maarrrrrr...... Ze waren van mening dat de fiets nog maar 500 euro waard was. Met alle aankoop bonnen (van wielset tot binnenbandjes) heb ik aangetoond dat ik veel versleuteld had aan de fiets. Mede hierdoor (en onder coulance) kreeg ik uiteindelijk 1100 euro terug. Maar dit was wel mijn eigen verzekering, de verzekering van de tegenpartij is waarschijnlijk minder coulant.

Geplaatst: 30 mei 2008 20:27
door tiest
Scepticus schreef:Idd, of hij moet vernietigd worden (frame doorzagen ofzo)


Dit is sowieso bijna altijd het geval. Helemaal wanneer er alleen kleine scheurtjes zichtbaar zijn. Dan moet toch ff de zaag door die pvc buizen.

Geplaatst: 30 mei 2008 20:28
door stevenvanveen
Ik heb het zo bedongen dat de verzekering een voorstel deed 'met behoud van wrak', zodat ik alle fancy spulletjes qua stuur- zadelpennen ed kon behouden.
De rekensom is dan als volgt:

total loss bedrag (nieuwwaarde minus afschrijving) minus restwaarde = uitkering

Dus het is zaak om de waardebepaling van het wrak zo laag mogelijk te houden, elk krasje op een onderdeel is afschrijving. Dat doe je dus pas als ie total loss is verklaard....
Maar je gaat er eigenlijk nooit op vooruit met zoiets, beter gewoon de boel heel houden....

Geplaatst: 30 mei 2008 21:31
door sharkman113
Bij een totall loss verklaring (daar kun je dus niet meer op fietsenl, de term zegt het al hebben een aantal verzekeringen terecht de gewoonte een framebuis door te zagen).
Bij schadevergoeding zonder die verklaring (komt vaker voor bij nieuwere fietsen) moet je de schade aantoonbaar laten repareren en mag je je fiets houden.

Geplaatst: 30 mei 2008 22:19
door stevenvanveen
Op zich zegt total loss niet dat je er niet meer op kan fietsen. Het betekent dat de schade groter is dan de vervangwaarde van de fiets vóór het incident. Schade wordt berekend met inachtneming van het benodigde arbeidsloon, en dat maakt dat bijvoorbeeld dat een fiets 1000 euro waard was, er voor 700 euro onderdelen vervangen moeten worden (wielset, sti's, derailleur, zadel of vork bijv), met arbeidsloon een factuur van meer dan 1000 euro: total loss. Als je de echt kapotte onderdelen zelf vervangt, de licht beschadigde onderdelen voor lief neemt (krasje op sti ofzo), kan je prima verder met de schadefiets. De verzekering gaat hier echter niet mee akkoord, de schade moet hersteld worden door een fietsenmaker (vaak zelfs een geselecteerde lijst van fietsenmakers, dus niet die bij je op de hoek), dit om fraude te voorkomen.

Geplaatst: 31 mei 2008 00:13
door poisoned
bedankt voor jullie reacties.. ik hoor het dinsdag. Kan er niet op wachten.. mijn fiets is heilig..