Nieuw project
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Hoi,
Loop hier al een tijdje mee en had graag jullie input gehad. Ik heb een frame van een scott speedster s3 en heb nu het idee gevat om hier een singlespeed van te gaan maken. Beetje voor de fun, beetje om te zien hoe ik het ga doen in verband met fietstechniek. Ben niet helemaal A technisch, echter heb dit nog nooit gedaan. Mijn idee is om er een soort van high tech meets retro achtige fiets van te maken. We zullen wel zien waar ik eindig. Bijgevoegd zien jullie de fiets hoe hij er momenteel bij staat. Ik had nog een stuur liggen dat ik inmiddels heb afgezaagd. Dus hoe verder nu ??? Wat is de volgende stap die ik moet nemen? Zou het erg leuk vinden als ik middels input welke ik via het forum verkrijg, tot een eindresultaat kan komen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
[img=http://img49.imageshack.us/img49/6358/dsc0005hc9.jpg]
[img=http://img517.imageshack.us/img517/7338/dsc0007pi1.jpg]
Loop hier al een tijdje mee en had graag jullie input gehad. Ik heb een frame van een scott speedster s3 en heb nu het idee gevat om hier een singlespeed van te gaan maken. Beetje voor de fun, beetje om te zien hoe ik het ga doen in verband met fietstechniek. Ben niet helemaal A technisch, echter heb dit nog nooit gedaan. Mijn idee is om er een soort van high tech meets retro achtige fiets van te maken. We zullen wel zien waar ik eindig. Bijgevoegd zien jullie de fiets hoe hij er momenteel bij staat. Ik had nog een stuur liggen dat ik inmiddels heb afgezaagd. Dus hoe verder nu ??? Wat is de volgende stap die ik moet nemen? Zou het erg leuk vinden als ik middels input welke ik via het forum verkrijg, tot een eindresultaat kan komen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
[img=http://img49.imageshack.us/img49/6358/dsc0005hc9.jpg]
[img=http://img517.imageshack.us/img517/7338/dsc0007pi1.jpg]
Bij zo'n modern frame [had ik die ook nog maar zo liggen...] zou ik er juist voor gaan om er een echte moderne singlespeed van te maken. Dus geen retro onderdelen erop. Enige nadeel is dan wel dat als je geen onderdelen hebt liggen, het wel vrij duur kan worden. Het kan wel echt een supermooi dingetje worden. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Wil inderdaad een moderne singlespeed bouwen. Echter denk ik dat ik hem zo basic mogelijk wil laten ogen, geen toeters en bellen zogezegd. Welke crank / trappers / zadelpen / zadel etc is hiervoor het meest geschikt. Moet ik dan gaan zoeken in de 'baanfietsen' wereld? Zijn er bepaalde merken die zich op singlespeed hebben toegelegd en hier hun producten op af hebben gestemd? Aan het frame zelf is weinig te doen, is zwart geanodiseerd. Weet ook niet of ik de decals kan laten verwijderen waardoor hij een geheel zwart uiterlijk krijgt. Je ziet het vragen genoeg, maar daar is een forum voor.
Een goed beginpunt voor een singlespeed project is door eens in je bak met onderdelen die je nog hebt liggen te duiken en te kijken wat je ervan kan en wilt gebruiken. Wellicht heb je nog een crankstel liggen dat je kan gebruiken. De decals en dergelijke gewoon lekker laten zitten. Dat geeft de fiets karakter.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Het is niet nodig om specifieke baanonderdelen te kopen. Een baannaaf is meestal smaller dan de 130mm die in jouw frame past en een stuk duurder. Het bealngrijkste is een goed kettingblad met volle tanden en een goed singlespeed achterkransje zonder schakelhulpjes. Voor wat betreft het te kiezen verzet, 42-16 (of iets in ongeveer dezelfde verhouding) is een veelgebruikt uitgangspunt. Verder heb je nog een kettingspanner nodig.
Zo'n kettingblad kan gewoon gemonteerd worden op een normale racecrank, evt met speciale kortere kettingbladboutjes. Een singlespeed achterkransje kan ook gewoon op een racewiel gemonteerd worden, je moet dan met cassettespacers die body verder opvullen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij shop.singlespeed.nl of m-gineering.nl, zij kunnen deze spulletjes leveren!
Zo'n kettingblad kan gewoon gemonteerd worden op een normale racecrank, evt met speciale kortere kettingbladboutjes. Een singlespeed achterkransje kan ook gewoon op een racewiel gemonteerd worden, je moet dan met cassettespacers die body verder opvullen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij shop.singlespeed.nl of m-gineering.nl, zij kunnen deze spulletjes leveren!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Dank je. Zal de websites bezoeken. Keep you posted...
Net als anderen adviseren ook ik in deze.
Maak er een new generation single speed van.
Zoals die nu al staat te 'knipogen' is al zeer intimiderend mede door die zwarte lak.
Succes.
Maak er een new generation single speed van.
Zoals die nu al staat te 'knipogen' is al zeer intimiderend mede door die zwarte lak.
Succes.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
[quote="velo"]Net als anderen adviseren ook ik in deze.
Maak er een new generation single speed van.
Zoals die nu al staat te 'knipogen' is al zeer intimiderend mede door die zwarte lak.
Succes.
[/quote]
New generation single speed ??? verklaar je nader...
Maak er een new generation single speed van.
Zoals die nu al staat te 'knipogen' is al zeer intimiderend mede door die zwarte lak.
Succes.
[/quote]
New generation single speed ??? verklaar je nader...
Oei, nou daar gaat tie.
Een singlespeed in mijn ogen is een staal frame met degelijke onderdelen en niet echt flitsend.
Jouw frame (al was het alleen maar het merk) dat is geen staal en de kleur zwart is ook niet echt retro op zijn zachts gezegd wat mij betreft.
Zoals je fiets nu al is heeft het al een super mooie uitstraling en als je dat dan goed verpakt als singlespeed dan heb je een looker van heb ik jouw daar.
Dus wat mij betreft een mooi zwarte crank met blanke ketting bladen, zilveren remmen, zilveren pedalen, zwarte zadelpen, blanke zadelklem evt .zilveren kabels en details als boutjes ed. ook zilver (kabelstoppers).
Dan kom je al een heel eind met als contrast zwart/zilver dat bekt gewoon errug goed mi.
Da's een beetje wat ik bedoel met new generation.
Deze fiets retro maken dat wordt niets mi.
Dit is niets meer om minder dan mijn kijk op de fiets zoals je die hier hebt staan en waar je een singlespeed van wilt maken.
Dus doe vooral je eigen zin en wat jij mooi vindt het is gewoon mijn voorkeur niets meer of minder
Succes.
Een singlespeed in mijn ogen is een staal frame met degelijke onderdelen en niet echt flitsend.
Jouw frame (al was het alleen maar het merk) dat is geen staal en de kleur zwart is ook niet echt retro op zijn zachts gezegd wat mij betreft.
Zoals je fiets nu al is heeft het al een super mooie uitstraling en als je dat dan goed verpakt als singlespeed dan heb je een looker van heb ik jouw daar.
Dus wat mij betreft een mooi zwarte crank met blanke ketting bladen, zilveren remmen, zilveren pedalen, zwarte zadelpen, blanke zadelklem evt .zilveren kabels en details als boutjes ed. ook zilver (kabelstoppers).
Dan kom je al een heel eind met als contrast zwart/zilver dat bekt gewoon errug goed mi.
Da's een beetje wat ik bedoel met new generation.
Deze fiets retro maken dat wordt niets mi.
Dit is niets meer om minder dan mijn kijk op de fiets zoals je die hier hebt staan en waar je een singlespeed van wilt maken.
Dus doe vooral je eigen zin en wat jij mooi vindt het is gewoon mijn voorkeur niets meer of minder
Succes.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Duidelijk, begrijp wat je bedoelt. Denk dat mijn woordkeuze 'retro' helemaal out of line is in deze. Ben inderdaad van plan om zoveel mogelijk zwart te houden. Zal inderdaad mijn eigen 'gang' gaan maar vind input van jullie erg leuk en ben daar ook dankbaar voor. Groeten.