Achterderailleur krom?
Ik krijg de laatste tijd de achterderrailleur niet meer goed afgesteld (en de FM ook niet). Hij heeft wel het oog bijgebogen, maar dat was geen oplosing.
Of de buitenste 3 tandjes schakelen goed, of de binnenste.
Ik ben er wel mee gevallen, maar dat is al een tijd geleden. En toen was de afstelling geen probleem.
De fiets heeft laatst wel achterin een bestelbusje gestaan, dus wie weet ligt daar de oorzaak.
Vooral op die laatste foto lijkt die krom.
Hier een paar foto's:
Of de buitenste 3 tandjes schakelen goed, of de binnenste.
Ik ben er wel mee gevallen, maar dat is al een tijd geleden. En toen was de afstelling geen probleem.
De fiets heeft laatst wel achterin een bestelbusje gestaan, dus wie weet ligt daar de oorzaak.
Vooral op die laatste foto lijkt die krom.
Hier een paar foto's:
De kooi staat inderdaad niet recht.
Ik zou zeggen, pak een andere deraileur en monteer die, dan weet je of het aan de deraileur ligt.
Overigens vind ik het bijbuigen van een deraileuroog wel een drastische oplossing. Daar zijn framerichters voor.
Ik zou zeggen, pak een andere deraileur en monteer die, dan weet je of het aan de deraileur ligt.
Overigens vind ik het bijbuigen van een deraileuroog wel een drastische oplossing. Daar zijn framerichters voor.
Dat ding is zo krom als een hoepel. Derailleur pat richter kopen en repareren... Cyclus heeft een goedkope. Maar dat moet de fietsenmaker toch ook kunnen?
Als het oog wel goed gericht is en de a.d. zelf compleet krom is, zou ik een andere a.d. er op zetten, maar eerst meten!
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=39
Diogenes
Als het oog wel goed gericht is en de a.d. zelf compleet krom is, zou ik een andere a.d. er op zetten, maar eerst meten!
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=39
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Zo op de foto te zien lijkt me het derailleurpadje niet krom (overigens heeft een speciaalzaak daar een stuk gereedschap voor om dat te kunnen controleren)
Dus denk ik persoonlijk dat je deraileur niet recht meer is.
Dus denk ik persoonlijk dat je deraileur niet recht meer is.
een andere fm nemen
je derailleurpat staat krom,omdat die horizontaal en/of verticaal krom kan zijn
de bovenste paralello gram verbuigt zo goed als niet,omdat die naar binnen kan scharnieren
als je onderste kooi krom is zie je dat deze meestal halverwege de kooi buigt
op het zwakste punt
wees niet ongerust, je wil niet weten hoeveel racefietsen een kromme derailleurnok hebben door gewoon gebruik
voor het schakelen zelf kan er meer aan de hand zijn,maar dat hoef niet (kabels/ketting)
je derailleurpat staat krom,omdat die horizontaal en/of verticaal krom kan zijn
de bovenste paralello gram verbuigt zo goed als niet,omdat die naar binnen kan scharnieren
als je onderste kooi krom is zie je dat deze meestal halverwege de kooi buigt
op het zwakste punt
wees niet ongerust, je wil niet weten hoeveel racefietsen een kromme derailleurnok hebben door gewoon gebruik
voor het schakelen zelf kan er meer aan de hand zijn,maar dat hoef niet (kabels/ketting)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik heb hetzelfde probleem gehad, dacht ook dat de derailleur krom was.Maar na het plaatsen van een andere(rechte) derailleur bleef het probleem, dus monteerde ik maar een nieuwe kabel en daarna schakelde hij weer als een zonnetje.
-
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15
Heren, de auteur heeft toch duidelijk in zijn post gezegd dat de fm z'n derailleurpad heeft bijgebogen!
Verder is er niks mis met het bijbuigen van een achterpad, zal wel moeten wil je (na een val of tik) een goed werkende a-der hebben. Zo'n beetje half nederland rijdt met kromme achterpads, die er dan bij de jaarlijkse grote beurt door de fm uitgehaald worden.
Het zit toch duidelijk in je achterderailleur, je ziet gewoon dat ie scheef is. Nieuwe erop of eerst proberen deze bij te buigen...
Verder is er niks mis met het bijbuigen van een achterpad, zal wel moeten wil je (na een val of tik) een goed werkende a-der hebben. Zo'n beetje half nederland rijdt met kromme achterpads, die er dan bij de jaarlijkse grote beurt door de fm uitgehaald worden.
Het zit toch duidelijk in je achterderailleur, je ziet gewoon dat ie scheef is. Nieuwe erop of eerst proberen deze bij te buigen...
Je zou inderdaad zeggen dat een beetje FM dat moet kunnen.
Heb even een derrailleur geleend en die stond net zo krom als die van mij.
Toch maar even getracht de derrailleur op het oog recht te buigen en alles lijkt nu weer goed te schakelen.
Nu maar hopen dat het zo blijft, want op de montagestandaard reageert alles toch anders dan op de weg.
Heb even een derrailleur geleend en die stond net zo krom als die van mij.
Toch maar even getracht de derrailleur op het oog recht te buigen en alles lijkt nu weer goed te schakelen.
Nu maar hopen dat het zo blijft, want op de montagestandaard reageert alles toch anders dan op de weg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15
Je mag er toch van uit gaan dat een fm een achterpad kan richten???
Tja dat mag je idd verwachten, maar als TS een andere derailleur geprobeerd heeft en deze staat net zo scheef dan zou je toch verwachten dat de pad krom is (al doet de foto anders vermoeden).
Maar mocht je er niet uitkomen wil ik er met plezier een keer naar kijken.
Maar mocht je er niet uitkomen wil ik er met plezier een keer naar kijken.