Pagina 1 van 2

ketting slaat door op het 11 kransje

Geplaatst: 22 mei 2008 10:14
door metalfan
(@ de forum politie: heb eerst met 'Zoek' geprobeerd, very sorry mocht er toch al ergens een vergelijkbaar topic bestaan)

met deze configuratie:
- TA Vento 50 buitenblad
- Centaur 11-23 cassette (nieuw)
- Mavic ketting (ongeveer 2600 km)
slaat de ketting dus door op de 11.

heb reeds de afstelling van AD gecontroleerd/aangepast maar dit heeft niet geholpen (wel een kleine verbetering).

wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Geplaatst: 22 mei 2008 10:21
door djdakkie
Meestal is het de afstelling.
Het kan ook nog zo zijn dat de ketting versleten is. Het 11-kransje wordt over het algemeen het minst gebruikt dus deze is bijna niet versleten en dan slaat de ketting ook over.

Geplaatst: 22 mei 2008 11:14
door racingluca
Loopt de ketting wel lekker als hij is ingesleten op een andere cassete?

Geplaatst: 22 mei 2008 12:43
door metalfan
Racing Luca schreef:Loopt de ketting wel lekker als hij is ingesleten op een andere cassete?


ja, idd: met een Mavic K7 (ook 11-23) heb ik dit probleem niet.

heb zelf al gedacht dat het aan de combinatie:
- Mavic ketting
- campa K7
zou kunnen liggen...

mss kan iemand dit bevestigen ? (of categoriek tegenspreken natuurlijk)

Geplaatst: 22 mei 2008 12:46
door perik
Heb je ook het limietschroefje (H) goed afgesteld? Als deze iets te strak staat schakelt de derailleur niet goed naar de 11 en loopt hij oo niet mooi.

Geplaatst: 22 mei 2008 14:38
door metalfan
dat was het 1° dat ik probeerde en heeft enigzins een beetje geholpen maar helaas niet voldoende: voor het bijstellen van dit schroefje trapte ie al door gewoon met de hand op de pedalen te duwen terwijl de fiets op de werkstand gemonteerd stond (zonder weerstand dus).

Geplaatst: 23 mei 2008 00:50
door spietpiet
Binnenkabel even losmaken, op deze wijze controleer je of het probleem niet in je kabel zit.

Kijk ook even of je de juiste sluitring gemonteerd heb, als je een sluitring voor een 12 gemonteerd hebt gaat hij ook overslaan omdat de ketting dan niet goed op het 11 kransje loopt.

Geplaatst: 23 mei 2008 02:33
door jsparie
De ketting zou het ook kunnen zijn. Na 2600 km zou die zeker versleten kunnen zijn. Al moet dit op een nieuwe cassette meestal niet voor al teveel problemen zorgen. Andersom wel. Nieuwe ketting op sterk gesleten tandwielen loopt gegarandeerd niet goed en zorgt voor doorschieten/overslaan.

En maakt mavic kettingen ? Geloof niet dat ik die eerder gezien heb. In ieder geval ook zorgen dat het een 10 spd ketting voor 10 spd tandwielen betreft of 9 spd voor 9 etc. Als dit niet bij elkaar past kan dit zeker problemen geven. Eventueel nog de stelschroef aan de achterkant die de afstand van het bovenste wieltje tot je derailleur regelt uitdraaien. Dan komt de derailleur dichter bij de tandwielen wat voor meer grip zorgt. Dit is het schroefje dat je juist moet indraaien als je een bergverzet monteert.

Geplaatst: 23 mei 2008 10:49
door metalfan
jsparie schreef:De ketting zou het ook kunnen zijn. Na 2600 km zou die zeker versleten kunnen zijn. Al moet dit op een nieuwe cassette meestal niet voor al teveel problemen zorgen. Andersom wel. Nieuwe ketting op sterk gesleten tandwielen loopt gegarandeerd niet goed en zorgt voor doorschieten/overslaan.
hiermee heb je de spijker(NL)/nagel(B) op de kop geslagen: had voor de zekerheid dan toch maar 1s de chainchecker (BBB) bovengehaald en ja hoor mijn ketting bleek na slechts 2600 km reeds zo goed als versleten.

dit had ik in eerste instantie niet verwacht omdat de vorige (ook Mavic) het ruim 4000 km had uitgehouden. nu moet ik er wel bijzeggen dat de huidige ketting veel intensiever (wedstrijden) gebruikt is geweest.

hieruit blijkt eigenlijk wel hoe nuttig zo'n chainchecker wel is !!

jsparie schreef:En maakt mavic kettingen ? Geloof niet dat ik die eerder gezien heb. In ieder geval ook zorgen dat het een 10 spd ketting voor 10 spd tandwielen betreft of 9 spd voor 9 etc. Als dit niet bij elkaar past kan dit zeker problemen geven. Eventueel nog de stelschroef aan de achterkant die de afstand van het bovenste wieltje tot je derailleur regelt uitdraaien. Dan komt de derailleur dichter bij de tandwielen wat voor meer grip zorgt. Dit is het schroefje dat je juist moet indraaien als je een bergverzet monteert.
deze kettingen bestaan toch al zolang ik met een race fiets rijd en dat is nu 4 jaar. ze zijn enkel in 10s verkrijgbaar overigens. en ben er in het algemeen tevreden over. toegegeven, ze zijn ook niet echt goedkoop (30 € incl. slotje).

Geplaatst: 23 mei 2008 14:01
door wolter
kan het niet liggen aan een te grootte sluit ring (dat ding dat je tandwiel op het wiel vast zet). Waardoor de ketting niet goed op het tandwiel valt?

Geplaatst: 23 mei 2008 14:45
door metalfan
wolter schreef:kan het niet liggen aan een te grootte sluit ring (dat ding dat je tandwiel op het wiel vast zet). Waardoor de ketting niet goed op het tandwiel valt?


ach ja de sluitring: wel, deze kan in princiep ook uitgesloten worden omdat ik de origineel door campa meegeleverde gebruikt heb. (en een kleine visuele check bevestigt dit trouwens)

Geplaatst: 22 jun 2008 18:04
door oasis
Heb je dat probleem al gehad vanaf het begin, dus met nieuwe spullen? Daar ken ik het namelijk ook van: nieuwe kettingen van KMC, SRAM en Wippermann die overslaan op een nieuw kransje 11 van een Shimano cassette. De oplossing: een Shimano ketting. De fabrikanten doen er geheimzinnig over, maar Shimano schijnt iets bedacht te hebben waardoor de ketting niet overslaat. Gebeurt alleen bij kransje 11, net bij grotere.