Nieuwe compact crank
Je denkt nu, het zoveelste compact-topic, maar deze vraag gaat niet of ik de keuze voor een compact moet maken ja of nee, maar over een interessante calculator die ik op inet vond:
Aangezien ik van plan ben veel in de Ardennen te gaan fietsen, en niet zo'n zin heb om steeds het crankstel te moeten verwisselen, ga ik waarschijnlijk voor een compact. Ik was benieuwd naar de snelheid die je met een bepaalde cadans/verzet haalt met een compact t.o.v. een normale double:
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/speedcalc.cgi
Via deze site heb ik tweetal cranks vergeleken:
compact: 50/34 met 11-25 cassette
dubbel: 53/39 met 13-29 cassette
Blijkbaar haal je met een verzet van 34/25 t.o.v. 39/29 bij dezelfde cadans, dezelfde snelheid. Interessant.
Wat ook leuk is, is dat je met 50/11 een hogere snelheid kan halen bij dezelfde cadans als met een 53/13, ervan uitgaande dat ik met een dubbel een cassette van 13-29 pak natuurlijk.
Ik zit me nu dus af te vragen of ik uberhaupt een compact nodig heb.
Zijn er mensen die ook dergelijke calculators al eens gebruikt hebben?
Aangezien ik van plan ben veel in de Ardennen te gaan fietsen, en niet zo'n zin heb om steeds het crankstel te moeten verwisselen, ga ik waarschijnlijk voor een compact. Ik was benieuwd naar de snelheid die je met een bepaalde cadans/verzet haalt met een compact t.o.v. een normale double:
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/speedcalc.cgi
Via deze site heb ik tweetal cranks vergeleken:
compact: 50/34 met 11-25 cassette
dubbel: 53/39 met 13-29 cassette
Blijkbaar haal je met een verzet van 34/25 t.o.v. 39/29 bij dezelfde cadans, dezelfde snelheid. Interessant.
Wat ook leuk is, is dat je met 50/11 een hogere snelheid kan halen bij dezelfde cadans als met een 53/13, ervan uitgaande dat ik met een dubbel een cassette van 13-29 pak natuurlijk.
Ik zit me nu dus af te vragen of ik uberhaupt een compact nodig heb.
Zijn er mensen die ook dergelijke calculators al eens gebruikt hebben?
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Excel doet wonderen!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Na heel wat expirimenteren rij ik nu met de volgende kombinaties :
kompakt 50/34 en 11/23 (of 11/21) op het vlakke en licht glooiend terrein.
Dit geeft me een "zwaarder" verzet dan een 53x12. Een 36 of 38 binnenplaat zou nog beter zijn, maar ik ben te lui om telkens de binnenplaat te wisselen.
Voor de "bergen" (Maratona) ga ik een 50/34 en 12/25 gebruiken. Zelfde min en max als de 53/39 en 13/29 die ik vroeger gebruikte, maar veel betere spreiding en geen gezeur met kettinglengte of derailleur kooi lengte.
Voor alle zekerheid neem ik ook een 13/26 mee, waarvan ik, indien nodig de 13 door een 12 zal vervangen.
Voor mij alleen nog kompakt!
kompakt 50/34 en 11/23 (of 11/21) op het vlakke en licht glooiend terrein.
Dit geeft me een "zwaarder" verzet dan een 53x12. Een 36 of 38 binnenplaat zou nog beter zijn, maar ik ben te lui om telkens de binnenplaat te wisselen.
Voor de "bergen" (Maratona) ga ik een 50/34 en 12/25 gebruiken. Zelfde min en max als de 53/39 en 13/29 die ik vroeger gebruikte, maar veel betere spreiding en geen gezeur met kettinglengte of derailleur kooi lengte.
Voor alle zekerheid neem ik ook een 13/26 mee, waarvan ik, indien nodig de 13 door een 12 zal vervangen.
Voor mij alleen nog kompakt!
In ons aller lijfblad stond een goed artikel over dit onderwerp.
De conclusie was heel kort gezegd:
1 een triple schakelt soepeler (door de kleinere stappen
2 Een triple geeft een betere kettingloop
3 een triple geeft meer keuze met minder dubbel schakelen
4 een triple 'smoelt' voor velen minder.
Ik ben dan iemand die al met triples rijd sinds de tijd dat je die alleen bij de speciaalzaak voor de klassieke randoneur kon kopen. Die waren toen van Stronglight (Shimano maakte toen nog alleen vismolentjes). Dat is dus ergens eind jaren 70. Dus ik ben er groot voorstander van, jammer voor 'de looks' maar ik fiets om te fietsen en niet om gezien te worden.
De conclusie was heel kort gezegd:
1 een triple schakelt soepeler (door de kleinere stappen
2 Een triple geeft een betere kettingloop
3 een triple geeft meer keuze met minder dubbel schakelen
4 een triple 'smoelt' voor velen minder.
Ik ben dan iemand die al met triples rijd sinds de tijd dat je die alleen bij de speciaalzaak voor de klassieke randoneur kon kopen. Die waren toen van Stronglight (Shimano maakte toen nog alleen vismolentjes). Dat is dus ergens eind jaren 70. Dus ik ben er groot voorstander van, jammer voor 'de looks' maar ik fiets om te fietsen en niet om gezien te worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 jan 2007 00:16
grootste nadeel van tripple vind ik toch de Q-factor
Eens, maar laat dat nou net een factor zijn waar 99% van de toeristen niks van merkt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Volgens mij is de Q-faktor recht evenredig aan compact / triple idee "tussen de oren" .
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 jan 2007 00:16
Livio Livius schreef:Volgens mij is de Q-faktor recht evenredig aan compact / triple idee "tussen de oren" .
Ik merkte dit toch voor ik zelf nog maar gehoord had van Q factor. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je gebouwd bent.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Livio Livius schreef:Volgens mij is de Q-faktor recht evenredig aan compact / triple idee "tussen de oren" .
Als je met je knieën tegen het frame aan rijdt en je moet met een triple rijden, dan ga je dat heel duidelijk merken (niet in positieve zin). Maar als ik 't aantal mensen tijdens toertochten met z'n knieën naar buiten zie rijden dan kunnen die allemaal alvast net zo goed een triple erop zetten zonder dat ze last hebben van de Q-factor.
Ik ben benieuwd Amclassic-fan. Ik heb voor over 2 weken een Cannondale Synapse triple gehuurd op Gran Canaria en ik fiets behoorlijk met mijn knieën tegen de bovenbuis..... Zal mij benieuwen hoe het bevalt.
Zal mijn bevindingen hier posten. In de sportschool zit ik in de winter nog wel eens op spinningfietsen die volgens mij een veel grotere q-factor hebben en dat gaat best, al is het niet ideaal.
Zal mijn bevindingen hier posten. In de sportschool zit ik in de winter nog wel eens op spinningfietsen die volgens mij een veel grotere q-factor hebben en dat gaat best, al is het niet ideaal.
Amclassic-fan schreef:Livio Livius schreef:Volgens mij is de Q-faktor recht evenredig aan compact / triple idee "tussen de oren" .
Als je met je knieën tegen het frame aan rijdt en je moet met een triple rijden, dan ga je dat heel duidelijk merken (niet in positieve zin). Maar als ik 't aantal mensen tijdens toertochten met z'n knieën naar buiten zie rijden dan kunnen die allemaal alvast net zo goed een triple erop zetten zonder dat ze last hebben van de Q-factor.
ha! dan zijn die oversized bovenbuizen van tegenwoordig toch nog ergens goed voor (bv de cannondale systemsix)