Wiel ombouwen
Hallo,
Ik heb een racefiets in de schuur staan en wil deze ombouwen naar single speed. Alles strippen is makkelijk, maar nu komen de wielen... Ik wil graag een gewoon racewiel ombouwen naar een single speed wiel. Ik zag in één van de topics dat iemand een fausti coppi had omgebouwd (die gele fiets) en daar bij meerdere vulringen had gebruikt om op een gewone naaf te schuiven zodat je tandwiel op de goede plaats zit en er een mooie kettinglijn ontstaat. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies moet en waar je deze ringen kunt krijgen?
Groeten
Ik heb een racefiets in de schuur staan en wil deze ombouwen naar single speed. Alles strippen is makkelijk, maar nu komen de wielen... Ik wil graag een gewoon racewiel ombouwen naar een single speed wiel. Ik zag in één van de topics dat iemand een fausti coppi had omgebouwd (die gele fiets) en daar bij meerdere vulringen had gebruikt om op een gewone naaf te schuiven zodat je tandwiel op de goede plaats zit en er een mooie kettinglijn ontstaat. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies moet en waar je deze ringen kunt krijgen?
Groeten
Dit zijn gewoon opvulringen uit oude cassettes. Wellicht heb je die zelf, of anders kun je bij de fietsenmaker vragen of hij nog wat cassettes in de oud ijzerbak heeft liggen. Speciale kransjes voor singlespeed kun je bijvoorbeeld kopen bij shop.singlespeed.nl of m-gineering.nl.
Is een on-one conversiesetje, gekocht bij m-gineering. Past volgens mij op 8 speed maar weet ik niet 100%, ik heb ze op een Shimano wh-r500 wiel zitten dat ik van Kukelekupers (ook op dit forum) heb gekregen.
Erik (als je dit leest), weet jij nog wat voor wiel dat was? Ik zou kunnen kijken, maar dan zou het er echt op moeten staan want het verschil ken ik niet echt.
Edit: Nevermind, het stond op internet:
On-One singlespeed converter
Twee aluminium spacers, een stalen 16T tandwiel met hoge tanden en een sluitring. Hiermee bouw je elke 8&9 speed Shimano compatibele naaf om naar singlespeed.
Erik (als je dit leest), weet jij nog wat voor wiel dat was? Ik zou kunnen kijken, maar dan zou het er echt op moeten staan want het verschil ken ik niet echt.
Edit: Nevermind, het stond op internet:
On-One singlespeed converter
Twee aluminium spacers, een stalen 16T tandwiel met hoge tanden en een sluitring. Hiermee bouw je elke 8&9 speed Shimano compatibele naaf om naar singlespeed.
Ik weet het zeker denk ik
FF een kick op dit topic.
Ik ben dus ook bezig met een singlespeed, aangezien ik het echt low budget wil houden ga ik het achterwiel ook gewoon gebruiken.
Nu is dit een 5 speed shimano naaf met een Suntour cassette, kan ik daar ook gewoon de vulringen van een 7 speed voor gebruiken en past dat DX kransje ook op deze body?
Ik ben dus ook bezig met een singlespeed, aangezien ik het echt low budget wil houden ga ik het achterwiel ook gewoon gebruiken.
Nu is dit een 5 speed shimano naaf met een Suntour cassette, kan ik daar ook gewoon de vulringen van een 7 speed voor gebruiken en past dat DX kransje ook op deze body?
"Try not. Do or do not......there is no try"
een 5 speed is dat geen schroefcassette? of is dit al met een "body" als het een body is kun je er gewoon wat vulringen op schuiven, een gewoon kransje werkt wel maar beter is een speciaal singlespeedtandwiel hier "valt" de ketting minder vlug af.
ik heb de On-One singlespeed converter ook inmiddels gemonteerd en het komt precies goed uit ik kan met het voorblad d.m.v een klein vulringetje nog een beetje schuiven. en ik vind het er netter uitzien als allemaal vulringen (het werkt natuurlijk net zo goed, en je hebt inderdaad de mogelijkheid om met het achterkransje nog een beetje te schuiven.)
ik heb de On-One singlespeed converter ook inmiddels gemonteerd en het komt precies goed uit ik kan met het voorblad d.m.v een klein vulringetje nog een beetje schuiven. en ik vind het er netter uitzien als allemaal vulringen (het werkt natuurlijk net zo goed, en je hebt inderdaad de mogelijkheid om met het achterkransje nog een beetje te schuiven.)