Pagina 1 van 1

21 versnellingen voldoende voor alpe d'huez?

Geplaatst: 18 mei 2008 22:29
door jvr
Ik wil volgend jaar alpe 'dhuez beklimmen, daarvoor kan ik nu een tweedehands gazelle primavera kopen met 21 versnellingen. Is dat voldoende voor in de bergen?

Geplaatst: 18 mei 2008 22:31
door havana
Met één versnelling kan het ook (moet het wel een 34x27 ofzo zijn).

Fausto Coppi reed de Pordoi op met twee versnellingen (achterwiel omdraaien, derailleurs waren verboden in die tijd...) en zijn klimverzet was 50x22 :o

Geplaatst: 18 mei 2008 22:37
door gast
Misschien is hier wat meer uitleg op zijn plaats gelet op de vraagstelling.

Je moet kijken naar het aantal tandjes voor en het aantal tandjes achter. 21 versnellingen betekent dat je drie bladen voor hebt en 7 achter, een triple dus. De kleinste zal wel 30 of 32 zijn en achter 23, 25 of groter. Normaal gesproken is dat perfect voor in de bergen. Hoe kleiner het verschil tussen die 2 hoe makkelijker je kunt klimmen.

Maar een ander puntje lijkt me meer van belang: 21 versnellingen duidt niet op een erg moderne fiets. Hoeft niks mis mee te zijn, maar let wel op of alle sgoed onderhouden is en werkt: remmen en wielen met name. Met name voor je afdaling is het wel fijn als je materiaal goed functioneert.

Geplaatst: 19 mei 2008 15:14
door crasher
Zoals hiervoor al aangegeven: 21 versnellingen is vast 3 x 7 dus een triple (52-39-30 voor). Natuurlijk is dat voldoende. Wel rustig beginnen aan die eerste haarspeltbochten. Ben er zelf ook wel opgefietst met 42 x 26.

Geplaatst: 19 mei 2008 22:13
door daj
havana schreef:Met één versnelling kan het ook (moet het wel een 34x27 ofzo zijn).

Fausto Coppi reed de Pordoi op met twee versnellingen (achterwiel omdraaien, derailleurs waren verboden in die tijd...) en zijn klimverzet was 50x22 :o


Derailleurs waren alleen in de Tour de France verboden, en tot 1937. Wel werden er meerdere tandjes gebruikt achter. Dan moest je je achterwiel losschroeven, de ketting op en ander tandje leggen en de ketting weer spannen. Pas vanaf +- 1945 waren er redelijk bruikbare derailleurs en in 1950 kwam Campagnolo met de Gran Sport, de eerste derailleur die volgens hetzelfde principe werkt als alle achterderailleurs zoals we die nu kennen.