Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Moord - Pedalen ??

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 18 mei 2008 12:21

Havana plaatste recentelijk in een topic een opmerking over mijn moord-pedalen. Voor mij een reden om eens te peilen wat ieders beweegreden is om met de populaire clickpedalen te rijden en niet wat breder te kijken.

Sinds een jaar of 20-25 rij ik op Elgar pedalen. Deze pedalen heb ik gekozen nadat de eerste click pedalen op de markt kwamen (Look). Met dit soort pedalen heb ik veel ongelukken zien gebeuren (en nog steeds). Indertijd brak mijn trainingsmaatje zijn bovenbeen door deze pedalen. Dat was voor mij het signaal om absoluut niet met een dergelijke (in mijn ogen) gevaarlijke techniek te gaan rijden. De essentie van de techniek is sinds die tijd ook eigenlijk niet gewijzigd.

Ook bij de profs zie je het regelmatig mis gaan. Ik zag recentelijk nog een filmpje op YouTube waar Lance Armstrong tijdens een beklimming uit de pedalen schoot (hij reed in het geel!). Ik kan mij ook nog goed herinneren dat dit Moreno Argentin overkwam in de finale van een WK.

Daarnaast lees ik ook op het forum regelmatig berichten dat het mis gaat. Natuurlijk...het komt nooit door de pedalen, maar wel door teveel afgesleten plaatjes, brekende plaatjes etc. Volgens mij hoort dat bij elkaar!

Waarom rij ik dan met Elgar??
- Zeer eenvoudige techniek. Geen mechanisme met veren, scharnierpunten etc
- Onmogelijk om los te schieten
- Ongevoelig voor vervuiling (met bijv regen)
- Niet onbetrouwbaar door verslijtende plaatjes (gaan bij mij 50-75K mee)
- Duurzaam (rij er zeker 200K per set mee)
- Onderhoudsvrij
- Geen onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn
- Desnoods lagertje om de 100K vervangen voor een paar euro
- Levenslange garantie??? (vorig jaar brokkelde er een stukje van een flens op de as af. Heb na 20 jaar onder garantie twee stel nieuwe assen gekregen)
- Geen eenheidsworst
- Met veel lagere snelheid dan bij clickpedalen kom je hier nog los (ik ben altijd degene die als laatste de voeten nog vast heeft)
- Op extreem stijle hellingen kan je nog betrekkelijk eenvoudig opstappen.
Dan nog een argument wat voor mij niet zo belangrijk is:
- Gewicht (100gram excl plaatje)

Dan zijn er natuurlijk argumenten tegen te verzinnen:
- Gering contact oppervlak (is voor mij een non-argument bij het gebruik van goede schoenen met stijve zolen)
- Geen zijwaartse speling (door een hoekje van het plaatje iets weg te vijlen krijg je deze speling wel)
- Je kan niet lopen met die plaatjes onder je schoenen (maar daar heb ik ook geen fiets voor gekocht!!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nu heel benieuwd wat jullie argumenten zijn om met de standaard pedalen (Look, Shimano, Time etc) te rijden, met bijbehorende risico's, terwijl er iets anders is (maar onbekend en niet gepromoot door marketing)

Uhhhh.....ik heb geen aandelen Elgar!!

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 18 mei 2008 12:27

Prijs misschien linkje naar de website?
What makes the boat go faster?

wroosmalen
Forum-lid

wroosmalen 18 mei 2008 12:28

Ik heb altijd met look pedalen gereden en ik ben er nog nooit uitgeschoten of vast in blijven zitten. Als je gewoon regelmatig nieuwe plaatjes en pedalen koopt zitten er echt geen risico's aan.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rene1
Forum-lid

rene1 18 mei 2008 12:41

Jou laatste tegenargument is toch echt mijn grootste voor argument.
Soms loop ik nou eenmaal wel een stukje en met mijn matige knie met speling erin ben ik als de dood om te vallen. Vandaar mijn keus voor time RXS.
Verder lijken me de plaatjes erg hoog te liggen; heb je er nog 2 plaatje materiaal onder liggen. Eigen voorkeur of hoort het zo??
Verder zien de pedalen er mooi uit en het lijken me ideale pedalen in de blubber en, denk ik, heel snel in te "klikken".

Is het in NL te koop?
Wat kosten ze?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 18 mei 2008 12:54

Ik kan natuurlijk niets over de Elgar pedalen zeggen. Maar ik heb wel heel bewust gekozen voor de pedalen die het best in en uitklikken (SPD SL), na een tijd lang met een metalen systeem te hebben gereden (Wellgo/Scott R2/4; gaan eeuwig mee, maar klikken zeer moeilijk in, moordpedalen dus). De 105 pedalen zijn bovendien erg goedkoop. Ik zou overigens niet zonder speling willen rijden. Ik zou constant mijn knie bewust gaan bewegen, omdat hij niet verder kan bewegen.

Het simpele van het systeem staat me overigens wel aan.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 18 mei 2008 12:57

Ik ken de elgars wel, volgens mij is het systeem nooit doorgebroken vanwege het feit dat je juist niet los schiel uit je pedalen (de eerste klik systemen hadden bijvoorbeeld grendels waardoor je voet niet los kop uit het pedaal).

Voor mij is dat de grootste makke van een aantal oude sytemen (en toe clips): als ik val wil ik dat mij voeten meteen uit de pedale klikken en niet vast worden gehouden. Look, time en speedplay doen dit en bij elgar ben ik daat niet zo zeker van.

Zeg overigens niet dat het geen interessant systeem is en soms halen goede produkten het niet door een gebrekkig marketing en dat is gewoon jammer.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 18 mei 2008 13:54

Even reactie op een aantal vragen / opmerkingen hierboven:
- Pedalen worden geleverd door Fiets A Parts (distri). Levering via je eigen FM
- Kosten naar schatting 100E
- Website ???
- De foto met de schoen aan het pedaal is van mijn rechter, korte poot. Daar zitten dus inderdaad twee stukken rubber tussen om een deel van mijn beenlengteverschil te compenseren.
- Mijn ervaring met valpartijen is dat ik goed los kom. Nooit problemen mee gehad
- Succes van deze pedalen wordt inderdaad beperkt door het niet aanwezig zijn van marketing.
- Als je af en toe naast de fiets wilt lopen, tsja....dan zou ik SPD kiezen.
- @Pontsteen: als je echt snel en zeker wilt inklikken dan moet je deze pedalen eens proberen! (al heeft het wel enige gewenning nodig)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 18 mei 2008 14:21

Vanaf 1989 heb ik altijd met Look pedalen gereden. Tot ik in 2004 een crossfiets kocht en daar Time Atac XS op monteerde. Sindsdien heb ik dat pedaal ook op mijn wegfietsen (racefiets, singlespeed). Simpelweg omdat ik geen verschillende schoenen wil voor verschillende pedaalsystemen. Ik wil voor een rit niet nadenken over welke schoenen ik aan moet bij welke fiets.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 mei 2008 15:46

Mooi dat mijn losse opmerking het tot een eigen topic heeft weten te schoppen :D

Alhoewel ik de voordelen best zie lijkt het mij toch zeer lastig uit te klikken. Het gebeurt me nogal eens dat ik zeer plotseling moet uitklikken (bijv. door een rare manoevre). Per ongeluk uitklikken is mij nog nooit gebeurd (SPD-SL).

Ik heb geen ervaring met deze pedalen maar zou ze graag eens willen proberen om te kijken of mijn vermoeden juist is.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 18 mei 2008 17:15

@havana: juist het uitklikken gaat veel beter en sneller en kan nog bij een lagere snelheid dan bij de conventionele complexe pedalen.

Ik hem voor een paar extra fietsen pedalen besteld. Zodra ik ze binnen heb mag je wel eens een stel proberen.

tarzander
Forum-lid

tarzander 18 mei 2008 18:06

@ Frankvanboven

Ik ken het systeem niet, maar 100 euro voor een stuk kunststof en een metalen staaf (dit is wat ik kan opmaken uit je plaatjes) vind ik wel erg prijzig. Het is wel zo dat de pedalen mooi simpel zijn, waarvan ik overtuigd ben dat ze nooit voor een verrassing zullen zorgen.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 18 mei 2008 20:49

Timo 2.0 schreef:Vanaf 1989 heb ik altijd met Look pedalen gereden. Tot ik in 2004 een crossfiets kocht en daar Time Atac XS op monteerde. Sindsdien heb ik dat pedaal ook op mijn wegfietsen (racefiets, singlespeed). Simpelweg omdat ik geen verschillende schoenen wil voor verschillende pedaalsystemen. Ik wil voor een rit niet nadenken over welke schoenen ik aan moet bij welke fiets.
Zo is het bij mij ook gegaan na het beginnen met een mtb. Time Atac XS (Carbon ti) zitten op alle fietsen (mtb, winterfiets, zomerfiets, Tacx-fiets).

De speling van de pedalen bevalt mij als ex-voetballer met toen zo nu en dan knie-problemen, erg goed.

Plaats reactie