Beste lezers,
Ik ben sindskort begonnen met fietsen, dit betreft naar het werk heen en terug +/- 40 km per dag, 2 of 3 dagen per week.
Welke fiets is hiervoor geschikt, op de site van Koga rondgekeken en daar gezien dat de koga sportslady ontzettend mooi is, echter wel duur en slechts een tiagra groep. 1150 euro is eigenlijk buiten het budget.
Wat raden jullie aan om mee te beginnen? of zou een racefiets echt beter zijn, comfort en spatborden zijn natuurlijk ook een belangrijke afweging.
Met vriendelijke groet,
Sandra
hybridefiets/tourfiets
met wat voor fiets fiets je nu naar je werk?
bevalt deze niet?
heb je al ooit op een racefiets gefietst?
koga is mooi maar wel duur voor datzelfde geld kun je een betere afmontage krijgen.
een racefiets is niet beter, wel sneller, oncomfortabeler, en maar voor 1 doel geschikt; hard fietsen.
ik zou gaan voor een tour/hybride (zou niet weten wat het verschil is) met spatborden en een bagagedrager.
bevalt deze niet?
heb je al ooit op een racefiets gefietst?
koga is mooi maar wel duur voor datzelfde geld kun je een betere afmontage krijgen.
een racefiets is niet beter, wel sneller, oncomfortabeler, en maar voor 1 doel geschikt; hard fietsen.
ik zou gaan voor een tour/hybride (zou niet weten wat het verschil is) met spatborden en een bagagedrager.
[quote="MJ"]Beste lezers,
1150 euro is eigenlijk buiten het budget.
Wat raden jullie aan om mee te beginnen? comfort en spatborden zijn natuurlijk ook een belangrijke afweging.
Sandra[/quote]
Ben je nog op zoek? Mijn advies luidt ondubbelzinnig: de sport hybride past beter bij je behoefte en bij je budget.
De sport hybride. Nadelen: imago (nog geen), V-brakes zijn lastig te doseren en de fiets is zwaarder: 2 kg meer dan vergelijkbare racefiets. Voordelen: comfortabeler en stabieler dan racefiets. De hybride kan ook van spatborden worden voorzien. Er zitten boutjes en oogjes op en er is ruimte in de vorken. Veelal hebben hybrides banden varierend van 32-622 tot 42-622. Het eerste cijfer staat voor de breedte en hoogte in mms van de band en 622mm voor de diameter van de velg. In het verre verleden heette dat 28 inch. Die maat is een verwarrende traditie, er zijn wel 3 soorten 28 inch. Mijn advies qua hybride voor een redelijke prijs: voor 499,- met goed materiaal: Trek 7.3 FX . Gewicht is 12,2 kg. Ook bij Stevens (D) vind je in de XLite 4 een heel goede aanbieding. De Trek 7.5 FX kost 699,- en is kwalitatief veel beter, laag gewicht van 10,8 kg. De betere kwaliteit zit vooral in de wielen en de gemonteerde onderdelen, zoals zadel en derailleurs. Het frame is gelijk aan de 7.3FX. Kies je fiets vooral op de horizontale maat: Horizontal Top Tube (lengte bovenbuis, maar dan horizontaal gemeten van hart tot hart) en let erop dat je relaxed kunt zitten. En over de bovenbuis kunt staan. Let ook op een hoge voorkant, de headtube: hoe langer, hoe relaxter de zit. Voor vrouwen is in de goedkopere types soms ook lage instap verkrijgbaar. Niet echt aan te raden, die fietsen zwabberen en je gaat toch niet met een rok fietsen (inkijk!)?.
Voor de Trek 7.3 FX, zie hier: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/20 ... h/fx/73fx/ . De banden op zowel racefiets en hybride heten in de volksmond al 50 jaar 28 inch (maar er zijn meer soorten). Richtlijnen voor bandenspanning (staan op de band) houden geen rekening met heel laag of heel hoog lichaamsgewicht. Regel is: hoe lichter je bent, dan hoef je je banden minder hard op te pompen, met gelijkblijvende rolweerstand.
Voor comfort is het beter om zo breed mogelijke (50mm brede) banden te monteren (wanneer ze passen): Schwalbe Big Apple of Schwalbe Marathon Supreme. Daarmee kun je èn lichtlopend èn comfortabel mee rijden met slechts 2 bar bandenspanning (tot 65kg), of nog minder, indien je bijv 10 kg lichter bent. Geen enkele verende vork geeft dat comfort en het is nog goedkoper en lichter ook. Helaas is de Trek FX serie nog niet geschikt voor 50mm brede banden: de liggende achtervork is te smal. 42mm is echt het maximum. Bedenk: lucht gaat niet kapot, verende vorken wel. Met die lage spanning rijd je over scherpe voorwerpen heen, in plaats van erin. Eigen ervaring: 12000 km: 2 lekke banden met Big Apples. Weeg je 50 kg of minder, dan kun je ook met 38 of 42mm brede banden en slechts 2 bar druk rijden. Let erop dat het frame geen hoger geplaatste trapas heeft zoals bij een mountainbike (en daar heeft het wel nut). Nogal wat hybrides hebben dat om onduidelijke reden ook. Tussen de 26 en 27 cm tussen grond en hart trapas is normaal. De hybride Treks (FX) hebben wel een laag bracket, zoals dat heet. Het is mode om dit soort fietsen met verende zadelpennen te leveren. Ook bij sommige Treks hybrides. Rare zaak. Verende zadelpennen werken namelijk tegen je trapbeweging in, je verliest dus kostbare energie. Weeg je minder dan 60 kg, dan werken ze sowieso niet. Bovendien zijn ze zwaar en duur en maken het onmogelijk het zadel op de laagste stand te zetten. Laat verende zadelpennen vervangen door een goede kwaliteit gewone zadelpen. Handelaar doet dat gratis voor je. Een vaste pen is nl. (veel) goedkoper dan een verende.
Voor fietsen met een kleine framemaat geldt dat ze bij geen handelaar in voorraad zijn en dus besteld moeten worden. Vooral in Nederland, in België minder. Ze zijn wel degelijk leverbaar. Een handelaar die wat anders zegt, kletst. Dat gebeurt nogal eens. De handelaren willen namelijk eerst hun voorraad verkopen. Dit gebeurt bij alle fietsen, ook bij stadsfietsen. Er gelden bovendien adviesprijzen; dat betekent dat je er korting op kunt krijgen. Soms noemen ze dat inruilkorting. Denk aan ca 10%. Tip voor vrouwen: laat bij een racefiets een vrouwenzadel monteren van minstens 155 mm breed. Dan kun je tenminste op je zitbeentjes zitten, net zoals mannen. Daar zijn die beentjes voor.
De kwaliteit van amerikaanse merken, zoals Trek, is goed: garantie op frame is levenslang (zelfs Gazelle geeft nog maar 10 jaar.). Uiteraard zijn er ook andere fabrikanten met goede aanbiedingen, zoals Bulls, Cannondale of Stevens. In Nederland is het aanbod in de meeste winkels nog steeds heel sterk op Nederlandse fietsmerken gericht en die zijn heel conservatief, helaas. Is een kleine fiets nog te lang, dan kun je met een andere, kortere stuurpen je fiets toch passend maken. Er zijn stuurpennen die omhoog staan en slechts 50 mm lang of die verstelbaar zijn. Maatwerk is altijd mogelijk. Geldt overigens ook voor heel grote mensen. Gaat niet, bestaat niet!
succes, Sjef
1150 euro is eigenlijk buiten het budget.
Wat raden jullie aan om mee te beginnen? comfort en spatborden zijn natuurlijk ook een belangrijke afweging.
Sandra[/quote]
Ben je nog op zoek? Mijn advies luidt ondubbelzinnig: de sport hybride past beter bij je behoefte en bij je budget.
De sport hybride. Nadelen: imago (nog geen), V-brakes zijn lastig te doseren en de fiets is zwaarder: 2 kg meer dan vergelijkbare racefiets. Voordelen: comfortabeler en stabieler dan racefiets. De hybride kan ook van spatborden worden voorzien. Er zitten boutjes en oogjes op en er is ruimte in de vorken. Veelal hebben hybrides banden varierend van 32-622 tot 42-622. Het eerste cijfer staat voor de breedte en hoogte in mms van de band en 622mm voor de diameter van de velg. In het verre verleden heette dat 28 inch. Die maat is een verwarrende traditie, er zijn wel 3 soorten 28 inch. Mijn advies qua hybride voor een redelijke prijs: voor 499,- met goed materiaal: Trek 7.3 FX . Gewicht is 12,2 kg. Ook bij Stevens (D) vind je in de XLite 4 een heel goede aanbieding. De Trek 7.5 FX kost 699,- en is kwalitatief veel beter, laag gewicht van 10,8 kg. De betere kwaliteit zit vooral in de wielen en de gemonteerde onderdelen, zoals zadel en derailleurs. Het frame is gelijk aan de 7.3FX. Kies je fiets vooral op de horizontale maat: Horizontal Top Tube (lengte bovenbuis, maar dan horizontaal gemeten van hart tot hart) en let erop dat je relaxed kunt zitten. En over de bovenbuis kunt staan. Let ook op een hoge voorkant, de headtube: hoe langer, hoe relaxter de zit. Voor vrouwen is in de goedkopere types soms ook lage instap verkrijgbaar. Niet echt aan te raden, die fietsen zwabberen en je gaat toch niet met een rok fietsen (inkijk!)?.
Voor de Trek 7.3 FX, zie hier: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/20 ... h/fx/73fx/ . De banden op zowel racefiets en hybride heten in de volksmond al 50 jaar 28 inch (maar er zijn meer soorten). Richtlijnen voor bandenspanning (staan op de band) houden geen rekening met heel laag of heel hoog lichaamsgewicht. Regel is: hoe lichter je bent, dan hoef je je banden minder hard op te pompen, met gelijkblijvende rolweerstand.
Voor comfort is het beter om zo breed mogelijke (50mm brede) banden te monteren (wanneer ze passen): Schwalbe Big Apple of Schwalbe Marathon Supreme. Daarmee kun je èn lichtlopend èn comfortabel mee rijden met slechts 2 bar bandenspanning (tot 65kg), of nog minder, indien je bijv 10 kg lichter bent. Geen enkele verende vork geeft dat comfort en het is nog goedkoper en lichter ook. Helaas is de Trek FX serie nog niet geschikt voor 50mm brede banden: de liggende achtervork is te smal. 42mm is echt het maximum. Bedenk: lucht gaat niet kapot, verende vorken wel. Met die lage spanning rijd je over scherpe voorwerpen heen, in plaats van erin. Eigen ervaring: 12000 km: 2 lekke banden met Big Apples. Weeg je 50 kg of minder, dan kun je ook met 38 of 42mm brede banden en slechts 2 bar druk rijden. Let erop dat het frame geen hoger geplaatste trapas heeft zoals bij een mountainbike (en daar heeft het wel nut). Nogal wat hybrides hebben dat om onduidelijke reden ook. Tussen de 26 en 27 cm tussen grond en hart trapas is normaal. De hybride Treks (FX) hebben wel een laag bracket, zoals dat heet. Het is mode om dit soort fietsen met verende zadelpennen te leveren. Ook bij sommige Treks hybrides. Rare zaak. Verende zadelpennen werken namelijk tegen je trapbeweging in, je verliest dus kostbare energie. Weeg je minder dan 60 kg, dan werken ze sowieso niet. Bovendien zijn ze zwaar en duur en maken het onmogelijk het zadel op de laagste stand te zetten. Laat verende zadelpennen vervangen door een goede kwaliteit gewone zadelpen. Handelaar doet dat gratis voor je. Een vaste pen is nl. (veel) goedkoper dan een verende.
Voor fietsen met een kleine framemaat geldt dat ze bij geen handelaar in voorraad zijn en dus besteld moeten worden. Vooral in Nederland, in België minder. Ze zijn wel degelijk leverbaar. Een handelaar die wat anders zegt, kletst. Dat gebeurt nogal eens. De handelaren willen namelijk eerst hun voorraad verkopen. Dit gebeurt bij alle fietsen, ook bij stadsfietsen. Er gelden bovendien adviesprijzen; dat betekent dat je er korting op kunt krijgen. Soms noemen ze dat inruilkorting. Denk aan ca 10%. Tip voor vrouwen: laat bij een racefiets een vrouwenzadel monteren van minstens 155 mm breed. Dan kun je tenminste op je zitbeentjes zitten, net zoals mannen. Daar zijn die beentjes voor.
De kwaliteit van amerikaanse merken, zoals Trek, is goed: garantie op frame is levenslang (zelfs Gazelle geeft nog maar 10 jaar.). Uiteraard zijn er ook andere fabrikanten met goede aanbiedingen, zoals Bulls, Cannondale of Stevens. In Nederland is het aanbod in de meeste winkels nog steeds heel sterk op Nederlandse fietsmerken gericht en die zijn heel conservatief, helaas. Is een kleine fiets nog te lang, dan kun je met een andere, kortere stuurpen je fiets toch passend maken. Er zijn stuurpennen die omhoog staan en slechts 50 mm lang of die verstelbaar zijn. Maatwerk is altijd mogelijk. Geldt overigens ook voor heel grote mensen. Gaat niet, bestaat niet!
succes, Sjef