Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snelle sport / werk fiets

k-bouter
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:30

k-bouter 21 feb 2011 23:53

Hoi,

ik heb mezelf juist aangemeld omdat ik (zoals zovelen zie ik....) door de bomen het bos niet meer zie. Heb nu zoveel informatie vergaard in de afgelopen weken dat ik letterlijk he-le-maal GAAR ben en niet meer goed weet waar ik het zoeken moet.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen ?

Mijn situatie : een jaar of 10 geleden heb ik redelijk veel (sportief) gefietst.
Heb ook altijd alles op de fiets gedaan en pas op mijn 29e een auto gekocht wegens tijdgebrek.

De laatste 2 jaar heb ik amper nog gefietst en wil het graag weer oppakken.

Ik wil ten eerste vooral graag een SNELLE fiets. Dat stroperige zware gedoe met mountainbike-banden dat was de eerste jaren leuk , nu wil ik gewoon graag snelheid maken , lekker doortrappen en doorwaaien , wat meer en "lichtere" kilometers maken.

Tevens wil ik de fiets ook wel eens kunnen gebruiken als een sportieve "stadsfiets" waarmee ik bvb. eens naar een verjaardag enkele 10-tallen kilometers verderop kan gaan met een cadeautje achterop , verlichting voor de terugweg en zonder dat ik onder de bagger aan kom , haha.

En ik wil er op vakantie in de bergen lekker mee kunnen fietsen , dus goed de bergen op kunnen komen.

En wil eigenlijk ook wel een enkele keer als dat zo uit komt over een wat minder glad paadje KUNNEN rijden zonder dat de bandjes meteen in de kreukels liggen.

Maarja , ik wil wel snelheid , dus dunne bandjes....want voor de 99% die ik gewoon op de verharde weg zal zitten , hebben cross-bandjes vrij veel weerstand herinner ik me.

Heb ook wel eens de wat vierkantere bandjes geprobeerd waarbij het loopvlak lekker smal en rond was, en aan de zijkanten wat meer profiel zat.

Toch voelde dit nog vrij stroperig aan , en het bochtenwerk werd levensgevaarlijk door een gebrek aan grip.

Al met al heb ik dus wat tegenstrijdige wensen !

Wil voornamelijk een snelle sportfiets , maar dan wel met wat meer praktische aankleding zonder dat dat erg ten koste gaat aan het lichte gevoel van makkelijk snelheid kunnen maken.

Ik moet het volgens mij in de hoek zoeken van een sport-hybride of fitness-bike , maar waar kan ik nu het beste op letten ?

Hebben jullie goede tips of misschien zelfs een suggestie voor een merk / model fiets ?

Ik heb een budget tot zo'n 1000 euro , wellicht liever nog een nette gebruikte fiets voor wat minder geld.

Wil nu eerst weer lekker gaan fietsen en kilometervreten en dan als ik er weer een beetje in ben , echt iets moois uit gaan zoeken dat op dat moment het beste bij me past.

Ik ben maar zo'n 1.60m lang met korte benen dus pas wellicht zelfs nog op de grotere maat kinderfietsen , zou dat ook nog een optie zijn ?

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 22 feb 2011 00:17

Je wilt erg veel met één en dezelfde fiets. Is het niet wat voor je om twee fietsen te kopen op marktplaats? Een leuke hybride en een echte racer? Zoek je een beetje goed, dan is er vast wat moois te vinden.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 22 feb 2011 00:23

Welkom op het forum K-bouter.

Het eerste dat in mij opkwam toen ik je verhaal las, was: een hybride fiets. Zeg maar een sportieve fiets, met derailleur (bv 27 versnellingen). Bandjes zijn t.o.v. een racefiets vrij dik, 35 mm zo uit mijn hoofd, terwijl een racefiets 23-25 mm heeft. Saptborden, bagagedrager etc. Ik heb er zelf jaren mijn woon-werk op gereden.

Maarrrrrr, als ik je hoor zeggen dat je ook vooral snelheid wil....tja, dan zou het toch eigenlijk gewoon een racefiets moeten worden. Btw, je beentjes moeten de snelheid maken hoor, niet de fiets :p

Is een (tweede hands) racefiets van ca. 700-800 euro geen optie en daarnaast een tweedehand hybride-fiets van bv. 100-300 euro?

Edit: Lees net de reactie van Fizik...zelfde gedachte dus :)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 feb 2011 00:29

Afbeelding

Surly Cross-Check?
Wonder van veelzijdigheid, geared of singlespeed op te bouwen, met of zonder spatborden, met of zonder dragertjes, van bijna-monstercrosser of lichte reisfiets tot bijna-racefiets....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

k-bouter
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:30

k-bouter 22 feb 2011 00:30

Fizik : Daar zit ik dus ook over te dubben inderdaad.

Heb wel sterk het gevoel gekregen dat een echte racefiets het sowieso (nu) beter niet kan worden , ik wil (nu) wel graag weer een recht stuur.

In mijn beleving kom je daarmee al een stuk dichter bij een mooie "tussenfiets" ?

Heb nu echt de conditie van een natte dweil vergeleken met vroeger dus wil eerst een wat bruikbaardere fiets om er weer een beetje lol in te kunnen krijgen.

Maar daarvoor moet hij ook wel lekker licht trappen anders ben ik het snel zat , hou niet zo van dat getreuzel. Hoef echt geen topsnelheden te kunnen halen , als ik maar lekker constante stukken een km of 30 kan rijden zonder irritatie vanwege banden die wel aan het wegdek geplakt lijken te zitten en waarbij je constant moet vechten om de gang er een beetje in te houden. Het moet wel leuk blijven :-)

k-bouter
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:30

k-bouter 22 feb 2011 00:44

Plantagenet : zie reactie voor Fizik idd :-)

Haha ja de beentjes willen wel , maar het is ZO demotiverend om zo zwaar en stroperig te fietsen als je een beetje tempo wilt maken... ik ragde altijd graag door de bossen en over het strand e.d. , heerlijk hoor met een mountainbike , maar de terugweg naar huis , gewoon over keurig asvalt , daar werd ik dan weer knap sjacherijnig van eerlijk gezegd , dat gepruts :-P

Ik ben helemaal bereid om het raggen op te geven als ik dan tenminste maar een beetje leuk door kan fietsen op het asvalt zonder al pompend en zwetend net de schoolkinderen voor te blijven , haha.

Ik vind het fijn om lekker vlot wat kilometers te maken , maakt het hoofd lekker leeg en fris :)

k-bouter
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:30

k-bouter 22 feb 2011 00:49

Scepticus : leuke fiets inderdaad !!

Tenminste niet meteen zo'n suf ding.

Supermooi voorstel aan de hand van mijn openingspost, dank je !!

Alleen hoeft het racestuurtje van mij dus nog niet eens , voor nu is een wat meer ontspannen houding voor wat veelzijdiger gebruik toch beter ben ik tot de conclusie gekomen. (jaja komt er toch nog een helder moment , 'tis wat !)

Ik heb nu gewoon de conditie nog niet en wil niet zo'n incapabele wannabe-op-een-racefiets zijn..... eerst maar weer eens een beetje lol en handigheid erin krijgen op een leuk snel wat handzamer fietsje met een recht stuurtje :-)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 feb 2011 00:57

Meeste fiets voor je geld en ook nog wat over voor spatborden, drager, slot enz. vind je bij Stevens, met name de X6 Lite. Je koopt een fiets niet voor de banden, dat is een slijtage artikel. Om snel te zijn heb je echt geen 23mm racebanden nodig, en gezien je eisen ook niet echt aan te raden. Er zijn snelle en ook nog relatief lichte banden tot 32-35mm. Schwalbe Marathon Racer (400gr) of Schwalbe Kojak (geheel profielloos, veel grip, 350gr 35mm is in feite 32mm) zijn banden die op hybride velgen (15 of 17-622) passen en ook in de frames. De genoemde Stevens is er voor €749, tel daar nog pedalen, schoenen, kleren, helm en banden en dergelijke naar keuze bij dan zit je nog binnen je budget. Gewicht 11,2 kg. Fitness fietsen (racefiets met recht stuur) zijn lichter, maar hebben geen ruimte in de vorken voor andere banden en meestal ook geen oogjes voor drager en spatborden. Stevens gebruikt ook sturen met een ergonomische 9 graden buiging in het stuur. Overigens: brede banden hebben minder rolweerstand dan smalle! Ze zijn wel zwaarder. Het blijft kennelijk een heel hardnekkig vooroordeel.
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL
Kijk anders eens bij Cube in de SL serie. Vergelijkbaar gewicht en prijs, iets kortere geometrie.

Je hebt een PM! Zie je berichtenbox

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 feb 2011 14:09

Ook een aardige suggestie is de Racerox van Jan Janssen.

Afgemonteerd met Tiagra of 105, is een hybride met race als basis i.p.v ATB.

http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=22

ligstuurtje er op en gaan. Ik zou alleen wel de wielset aanpassen, maar daar staan standaard best aardige opties tussen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 feb 2011 21:44

Een fiets aanraden die ver boven het budget ligt, is nu niet wat je noemt, het advies waar je op zit te wachten. Het is eigenlijk gewoon gemakzucht.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 feb 2011 07:34

klimmer schreef:Een fiets aanraden die ver boven het budget ligt, is nu niet wat je noemt, het advies waar je op zit te wachten. Het is eigenlijk gewoon gemakzucht.


Zo ver zit die JJ toch niet boven budget? die kost 1085 euro standaard. En ts gaf aan ongeveer 1000 euro uit te willen geven.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 feb 2011 21:58

de poldertoerist schreef:
klimmer schreef:Een fiets aanraden die ver boven het budget ligt, is nu niet wat je noemt, het advies waar je op zit te wachten. Het is eigenlijk gewoon gemakzucht.


Zo ver zit die JJ toch niet boven budget? die kost 1085 euro standaard. En ts gaf aan ongeveer 1000 euro uit te willen geven.


behalve voor de fiets heb je ook nog geld nodig voor andere zaken, dat is toch duidelijk? Dus hij gaat zeker €200 over het budget.

Plaats reactie