Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

opfokgedrag

kuitenbijter1980
Forum-lid

kuitenbijter1980 15 mei 2008 23:48

Hallo,

Ik ben een beginnende fietser (27 jaar). Ik fiets nu ongeveer 2 a 3 keer per week op een geleende fiets. Ik vind het fietsen ontzettend leuk en wil nu eigenlijk wel een keer een eigen fiets kopen. Ik zoek een fiets met een goede prijs/kwaliteit verhouding voor max. 700. Ik fiets dus puur recreatief en dan met name in de omgeving Holten/ Nijverdal. Holterberg!!! Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept dmv dit forum, maar ik heb nog een paar vragen.
Graag jullie advies en/ of aanbevelingen!

- Ik zit te twijfelen tussen Tiagra en 105, is Tiagra voldoende voor een recreatieve fietser of ben ik echt veel beter af met een 105 montage?

- Kortom; wat kan ik beter doen?
1. Een fiets met Tiagra kopen voor ongeveer 500/ 600 euro? zie hieronder een voorbeeld bij de fietsgigant (Moser MKA 210 met Tiagra). Of een vergelijkbare Sensa Prima? Of andere aanbevelingen???
http://www.fietsgigant.com/assortiment- ... acefietsen
http://www.fietsgigant.com/assortiment- ... acefietsen

2. Een 2e hands fiets bij de FM kopen met 105 montage voor max. 700. Fiets via internet kopen is niet echt een optie, omdat ik er niet zelf aan ga sleutelen. Kan ik voor de prijs van een 2e hands met 105 afmontage van min 2 jaar oud niet net zo goed een nieuwe fiets kopen met de huidige Tiagra?

3. Of toch maar even iets meer geld uitgeven aan een nieuwe fiets, omdat dit echt wel de moeite waard is (ook voor een recreatieve fietser als ik) en voor min 105 gaan?

Graag jullie advies en/ of aanbevelingen!

vivo
Forum-lid

vivo 16 mei 2008 00:24

Of een fiets met een mix van Tiagra en 105
(105 op de essentiele plaatsen is de gedachte daarachter)

trappie
Forum-lid

trappie 16 mei 2008 11:56

tja, in dit geval is het budget leidend denk ik: qua afmontage is het nu eenmaal zo dat hoe meer je uitgeeft, hoe beter/lichter de groep is. Tiagra is helemaal niet verkeerd, maar 105 is toch weer wat beter. Als je 2 á 3 keer p.w. fietst (da's aardig serieus), dan zou ik voor de 105 gaan als dat binnen het budget past.

Hou ook rekening met evt. bijkomende kosten als schoenen, pedalen, kleding, helm(!), fietscomputertje (altijd leuk om te zien wat je doet), evt. hartslagmeter (voor het doelgericht trainen), bidons+houders, gereedschap, reserve binnenbandjes, ...

Kan al met al aardig op het budget drukken als je alles nog moet aanschaffen. Het zou jammer zijn als je door de aanschaf van een 105-fiets bijv. geen helm meer zou kunnen betalen!

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 16 mei 2008 12:04

ik vind 105 echt de ondergrens qua afmontage
dus ik zou minstens voor 105 gaan
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

dario
Forum-lid

dario 16 mei 2008 12:09

Voor de prijs van Tiagra heb je ook Campa Mirage, en da's toch iets degelijker.
Waarmee ik géén waardeoordeel uitspreek tussen beide merken (voor we dat gedonder weer krijgen: ik heb het enkel over deze 2 modellen!); anderzijds vind je binnen jouw budget wellicht al makkelijker een fiets met 105 dan een met Veloce, en da's natuurlijk altijd nog interessanter (zo goed?)

Maar misschien is een goeie 2dehands hier inderdaad wel een optie, als je 2 à 3 keer per week gaat fietsen heb je immers best zo veel mogelijk fiets voor je geld!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lior63
Forum-lid

lior63 16 mei 2008 12:12

drummie71 schreef:ik vind 105 echt de ondergrens qua afmontage
dus ik zou minstens voor 105 gaan

Grappig hoe we elkaar opfokken.
105 de ondergrens terwijl de kwaliteit van 105 nu beter is dan de dura-ace van 10 jaar terug.
Ik heb op mijn vakantiefiets nog steeds een 105-naaf uit eind jaren 80.
Op mijn huidige racefiets zit gewoon een Sora-deraileur. Doet het prima.

Kwaliteit is goed, maar het moet wel functioneel zijn.

De duurzaamheid is toch vooral een kwestie van onderhoud en een beetje schoonhouden.
Een fiets met Sora is voor een beginnende fietsers prima. Die zal al lang een andere fiets hebben gekocht lang voordat de onderdelen versleten zijn.

dario
Forum-lid

dario 16 mei 2008 12:32

Maar de fiets blijft natuurlijk wel de hoofdinvestering: een beter zittende broek kan je naderhand immers altijd nog bijkopen, en het eerste jaar fietste ik gewoon met sportschoenen: je hele uitzet hoef je niet per se in een keer te kopen, maar koop je gewoon geleidelijk bijeen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lanz
Forum-lid

lanz 16 mei 2008 12:42

Een fiets kan je op een gegeven moment ook upgraden of inruilen dus ook dat kan je in stappen doen. Goede fietskleding voegt volgens mij meer toe aan het fiets plezier dan shimano 105 ipv tiagra.
Als je aan de fiets dan toch zonodig iets moet verbeteren, dan zou ik eerder een paar goede wielen nemen. Zelf rij ik al 3 jaar met een 10 jaar oude 9sp 105 groep (welke volgens mij slechter is dan de huidige tiagra groep) en ik loop me veel meer aan mijn slappe wielen (whr-500) te ergeren dan aan mijn groep.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 16 mei 2008 13:07

Een nieuwe fiets met 105 binnen jouw budget kan ook! De Bulls 105 LTD. Aangezien jij dicht in de buurt van Morsink woont kun je eens in Goor kijken.

Zie hieronder de link:
http://www.morsinkfietsen.nl/
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

pyquila
Forum-lid

pyquila 16 mei 2008 14:14

Vorig jaar mijn eerste racefiets gekocht. Omdat ik niet wist of ik racefietsen wel echt leuk zou vinden (zit al wel vele jaren op een mountainbike) een relatief goedkope fiets gekocht bij mijn vaste fietsenwinkel (want voor zelf sleutelen ben ik veel te onhandig).

Rij nu rond op een Specialized Allez, afgemonteerd met shimano sora. Dus nog een stapje lager dan tiagra. Eerlijk gezegd werkt het prima. Het eerste wat ik ga vervangen zijn de No-Name wielen, niet de sora bits =) Het enige is dat een sora rem/schakel- hendel iets anders werkt dan normaal bijj shimano. Het hendeltje om naar een kleiner tandwiel te schakelen zit op een semi-onhandige plek. Geen showstopper, wel een beetje suf. De carbon voorvork is dan wel weer een positieve verrassing. Stuk comfortabeler dan de fietsen met een alu vork waar ik op gereden heb.

Zou ik het met de ervaringen die ik nu heb met deze fiets het over moeten doen zou ik weer een spec. allez kopen, maar dan de 'sport' versie. Die heeft full tiagra en iets betere wielen. Maar ja... nieuwe wielen komer er ergens deze zomer wel en die sora spullen zullen ook ooit wel eens op raken. Hoewel ik denk dat dat nog best wel eens lang zou kunnen duren =)

Py

trudie
Forum-lid

trudie 16 mei 2008 15:56

Dario schreef:Voor de prijs van Tiagra heb je ook Campa Mirage, en da's toch iets degelijker.
Waarmee ik géén waardeoordeel uitspreek tussen beide merken (voor we dat gedonder weer krijgen: ik heb het enkel over deze 2 modellen!); anderzijds vind je binnen jouw budget wellicht al makkelijker een fiets met 105 dan een met Veloce, en da's natuurlijk altijd nog interessanter (zo goed?)

Maar misschien is een goeie 2dehands hier inderdaad wel een optie, als je 2 à 3 keer per week gaat fietsen heb je immers best zo veel mogelijk fiets voor je geld!

Een fiets met Camangnolo Veloce afgemonteerd voor € 699
Kijk eens bij fietssportief
De service is er erg goed, getuige ook de recensies op hun site.

Plaats reactie