ik ben aan het overwegen om wielen met hoge velgen te kopen. Maar nu sprak ik met een FM die mij vertelde dat het helemaal niet prettig rijdt. Nu rijd ik helemaal geen wedstrijden of zo. puur voor de fun. Maar ik ben gek op mooi spul. Nu heb ik op ebay http://cgi.ebay.com/New-08-Spinergy-Ste ... dZViewItem mooie spinergy wielen gezien. Het leek mij wel een leuke prijs 799 dollartjes, voor bij mijn witte fiets.
Hebben jullie ervaring met die wielen en het kopen in the USA via ebay.
Gr. Paul
hoge velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Over het algemeen zijn wielen met hoge velgen stugger / harder dan wielen met lage velgen. Voor comfort kun je het beste voor lage velgen gaan, maar, de looks van hoge velgen is inderdaad wel beter.
Nog iets voor hoge velgen, ze zijn flink gevoeliger voor wind ( grotere oppervlakte ), bij windkracht 8 kun je je hoge velgen echt beter laten staan.
Nog iets voor hoge velgen, ze zijn flink gevoeliger voor wind ( grotere oppervlakte ), bij windkracht 8 kun je je hoge velgen echt beter laten staan.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Met garantie zal je het wielset waarschijnlijk naar de US op moeten sturen? Vergis je tevens niet in de Dollar je zal bij de Douane ook nog inklaringskosten + BTW moeten betalen.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Hoge velgen heeft absoluut iets moois
maar idd zijwind is een factor
maar ook aerodynamisch voordeel is een factor
Feit is dat je niet altijd op hoge velgen kunt rijden
maar idd zijwind is een factor
maar ook aerodynamisch voordeel is een factor
Feit is dat je niet altijd op hoge velgen kunt rijden
Stel je niet teveel voor van vering in de velgen. Ik heb eens een test gelezen (weliswaar al vele jaren geleden maar toch) waar het verschil tussen de meest verende velg en een slechts iets verhoogde mavic sup velg, (die de meesten nog een platte velg noemen) slecht 1 mm was. Er was 1 superplatte campagnolo velg die daar nog ik dacht 1 mm vering aan toevoegde, maar zo plat worden ze tegenwoordig zowat niet meer gemaakt. Goed alle beetjes helpen, maar er is echt weinig verschil in effectieve vering tussen velgen.
Volgens mij zijn die spinergy wielen prima, maar ik zou er wel direct een paar reservespaken bij bestellen. In ieder geval voor het achterwiel. Je weet maar nooit of je die hier over een paar jaar nog kunt vinden indien het een keer nodig zou zijn.
Volgens mij zijn die spinergy wielen prima, maar ik zou er wel direct een paar reservespaken bij bestellen. In ieder geval voor het achterwiel. Je weet maar nooit of je die hier over een paar jaar nog kunt vinden indien het een keer nodig zou zijn.
Idd, en bovendien:
Hoge velgen zijn dan wel stijver in verticale richting, maar aerowielen hebben ook weinig spaken, en dat maakt ze weer 'comfortabeler'
Netto zijn aerowielen met hoge velgen en weinig spaken minder stijf in verticale richting dan gewone wielen met lage velgen en veel spaken.
Maar het gaat inderdaad nergens over, de verticale stijfheid van een wiel ligt in de orde van grootte van 2500 N/mm, dus vering die je uit je wiel haalt is volgens mij verwaarloosbaar met wat je uit je band, vork en stuur haalt.
Hoge velgen zijn dan wel stijver in verticale richting, maar aerowielen hebben ook weinig spaken, en dat maakt ze weer 'comfortabeler'
Netto zijn aerowielen met hoge velgen en weinig spaken minder stijf in verticale richting dan gewone wielen met lage velgen en veel spaken.
Maar het gaat inderdaad nergens over, de verticale stijfheid van een wiel ligt in de orde van grootte van 2500 N/mm, dus vering die je uit je wiel haalt is volgens mij verwaarloosbaar met wat je uit je band, vork en stuur haalt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Vering zit toch minder in de velg dan in de spaken? en nog meer in de band?
Een extreem hoge velg velg smoelt wel heel cool en als het daarom gaat dan zijn dat mooie wielen.
Als je comfort wil en stijfheid, dan zijn gewone conventioneel gespaakte wielen onovertroffen.
Import etc kost gewoon geld
De wielen staan ook op marktplaats, is eenvoudiger en nauwelijks duurder
http://link.marktplaats.nl/163255340
Een extreem hoge velg velg smoelt wel heel cool en als het daarom gaat dan zijn dat mooie wielen.
Als je comfort wil en stijfheid, dan zijn gewone conventioneel gespaakte wielen onovertroffen.
Import etc kost gewoon geld
De wielen staan ook op marktplaats, is eenvoudiger en nauwelijks duurder
http://link.marktplaats.nl/163255340
heb ondertussen +/- 2000km ervaring met hoge velgen (46mm) en ik "voel" duielijk het volgende in vergelijking met bvb Mavic ksyrium ES :
- stugger, minder comfortabel
- meer zijwindgevoelig (alhoewel de Ksyriums bij een fikse wind ook nukkig reageren)
- grotere stijheid, voornamelijk, positief, voelbaar bij het klimmen en sprinten.
De verschillen zijn niet gigantisch, maar je voelt ze wel; en zoals altijd, de wielen kunnen veel sneller dan de fietser.
En ja, de Spinergy is een zeer mooie velg!
- stugger, minder comfortabel
- meer zijwindgevoelig (alhoewel de Ksyriums bij een fikse wind ook nukkig reageren)
- grotere stijheid, voornamelijk, positief, voelbaar bij het klimmen en sprinten.
De verschillen zijn niet gigantisch, maar je voelt ze wel; en zoals altijd, de wielen kunnen veel sneller dan de fietser.
En ja, de Spinergy is een zeer mooie velg!
Geen ervaring met dit type Spinergy wielen, maar wel met hoge velgen, en ik vind het gebrek aan comfort best meevallen. Een heel marginaal verschil met wat ik aan lage velgen heb gehad. Wat inderdaad wel klopt, is dat de zijwindgevoeligheid enorm is. Ben zelf geen vedergewicht (72 kg), maar met windkracht 8 (vooral indien gepaard met rukwinden) moet ik toch echt een meter ofzo marge van de berm houden om niet van de weg af te waaien. Heb trouwens ook vooral hoge velgen omdat ik ze mooi vind, maar heb vooral niet de illusie dat je er ook maar een km per uur harder mee gaat als je gewoon op 'hobbyniveau' fietst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik denk dat je het verschil tussen hoge en lage velgen het best kunt vergelijken met een stijf frame en een soepeler frame. Een stijf frame reageert knalhard op hobbels en dergelijke en soepeler frame absorbeert de trillingen beter. Dit wil niet zeggen dat een soepel frame zomaar centimeters doorbuigt.
Overigens wordt je vooral moe van de kleine trillingen met een relatief hoge frequentie ( staat in een oude Fiets ) en deze worden beter opgevangen door een soepeler frame.
Overigens wordt je vooral moe van de kleine trillingen met een relatief hoge frequentie ( staat in een oude Fiets ) en deze worden beter opgevangen door een soepeler frame.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders